Puhelinmyynti on riesa kuluttajien lisäksi myös viranomaisille – "Selvittelytyö vie resursseja ihan liikaa"

Eniten ongelmia puhelinmarkkinoinnissa aiheuttavat niin sanotut tilausansatuotteet, jossa kuluttaja sitoutuu ymmärtämättään jatkuvaan tilaukseen.

puhelinmyynti
Nainen puhelimessa.
Kuluttaja-asiamies tahtoo tiukempaa sääntelyä monia häiritsevän puhelinmyynnin hillitsemiseksi. Jatkossa puhelinmyyntiin saatetaan tarvita kuluttajan ennakkosuostumus. Toni Pitkänen / Yle

Puhelinmyyntiä halutaan suitsia uusin keinoin. Kuluttaja-asiamies, Kuluttajaliitto ja Tietosuojavaltuutettu haluaisivat uuden mallin, joka edellyttäisi kuluttajan ennakkosuostumusta myyntipuheluiden vastaanottamiseksi.

Viranomaiset toteavat, että puhelinmarkkinointi aiheuttaa vuodesta toiseen kuluttajille runsaasti ongelmia ja taloudellisia menetyksiä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Katri Väänänen sanoo, että puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat vievät viranomaisten resursseja ihan liikaa.

– Selvittelytyö vie turhan paljon aikaa ja voi kestää viikkoja tai kuukausia ennen kuin yritys sitoutuu korjaamaan harhaanjohtavaa markkinointiaan ja kuluttaja saa asiansa selvitetyksi.

KKV:n selvityksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan puhelinmyyjän soittoon vastanneista lähes puolet (47 %) oli saanut joskus riittämätöntä tai harhaanjohtavaa tietoa. Yli kolmasosa kuluttajista onkin huolissaan siitä, että puhelinmyyjä voisi huijata häntä. Lisäksi yli puolet kuluttajista on joskus kokenut myyntipuhelun painostavana tai epäasiallisena.

Ihmiset myös itse selvittävät näitä ongelmia.

Eniten ongelmia puhelinmyynnissä ovat aiheuttaneet niin sanotut tilausansatuotteet, jossa puhelimessa ostettu tuote sitouttaa ostajan pidempiaikaiseen sopimukseen.

– Tilausansojen tyyppiongelma on se, että puhelussa ei tuoda kyllin hyvin esiin, että kuluttaja sitoutuu johonkin. Puhelussa saatetaan korostaa, että tuotteen tilaaminen ei aiheuttaa velvoitteita tai sitoumuksia, kertoo Väänänen.

Väänänen muistuttaa, että viranomaisten tietoon kantautuneet puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat ovat vain jäävuoren huippu.

– Ihmiset myös itse selvittävät näitä ongelmia.

Nykyinen sääntely ei riittävää

Viranomaisten mukaan puhelinmyynnin nykyinen sääntely ei ole riittävää. Tällä hetkellä puhelinmyynti on sallittu kuluttajille, jotka eivät ole erikseen kieltäneet sitä. Kiellon voi esimerkiksi pyytää Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) ylläpitämästä Robinson-palvelusta.

Viranomaisten mukaan kieltorekisteri ei kuitenkaan ole osoittautunut riittäväksi keinoksi kuluttajaongelmien vähentämisessä, koska kuluttajat eivät tiedä rekisterin olemassaolosta eivätkä kaikki toimijat noudata kuluttajien ilmoittamaa puhelinmarkkinointikieltoa.

Kuluttajat eivät tiedä rekisterin olemassaolosta eivätkä kaikki toimijat noudata kuluttajien ilmoittamaa puhelinmarkkinointikieltoa.

Ratkaisuksi ehdotetaan niin sanottua opt-in-mallia, jossa puhelinmyynti olisi sallittua vain kuluttajille, jotka ovat erikseen suostuneet puhelinmarkkinointiin. Malli on käytössä esimerkiksi Tanskassa, jossa puhelinmarkkinointi on kiellettyä ilman kuluttajan etukäteissuostumusta tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajaliitto ovat vaatineet opt-in-mallia puhelinmyyntiin jo pitkään, mutta toistaiseksi lakimuutosta ei ole saatu aikaiseksi. KKV:n Väänäsen mukaan Euroopan komission tammikuussa antama ehdotus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta voisi kuitenkin jouduttaa mallin tuloa.

– Malli voisi tulla käyttöön piankin. Jokainen maa voi asetuksen myötä harkita kansallisesti, ottaako tällaisen opt-in-mallin puhelinmyyntiin.

Sähköisen viestinnän tietosuojaa koskevan asetuksen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2018.

Jutun lähteenä on käytetty myös tänään julkaistua Kilpailu- ja Kuluttajaviraston "Kuluttajat ja puhelinmyynti" -julkaisua (siirryt toiseen palveluun).