Rantakuntoon pääsy on usein pikajuoksua tauotta – "Kyse on  elämäntapojen muuttamisesta eikä dieetistä"

Pikadieetillä pudotetut kilot tulevat helposti korkoineen takaisin grillikauden alettua.

kuntoliikunta
Mies juoksee juoksumatolla
Jukka Piirainen / Yle

SavonlinnaLumen sulaessa se yleensä iskee, paniikki rantakuntoon ehtimisestä. Ylimääräiset talven kilot pitäisi saada karistettua nopeasti. Aikataulu ei ole mahdoton, mutta itselleen pitäisi muistaa olla myös armollinen, sanoo personal trainer Anu Hintsanen Savonlinnan EasyFitiltä.

– Kannattaisi lähteä rauhassa liikkeelle, varsinkin jos liikunta ei ole vielä elämäntapa. Pelkällä juoksemisella ja syömisen lopettamisella ei paino välttämättä putoa, ainakaan pysyvästi.

Hintsaselle suomalaisen miehen kuntokuuri on työssä tullut tutuksi.

– Aika monelle saa keväällä vakuutella, että kyse on elämäntapojen muuttamisesta eikä dieetistä. Kuukausi ja 10 kiloa pois, aika harvalta se oikeasti onnistuu.

Tasapaino haussa

Mies juoksee juoksumatolla.
Jukka Piirainen / Yle

Käytännössä liikuntaa tarvitaan kilojen pudottamiseen, mutta pelkästään sillä ei kesäkuntoa rakenneta, toteaa Hintsanen.

– Kyllä siinä haetaan tasapainoa liikunnan, levon ja ravinnon kesken. Kun kaikki osa-alueet ovat kunnossa ja niistä rakentuu elämäntapa, alkaa myös tulla pysyviä tuloksia.

Mikäli liikunta on ollut enemmänkin satunnaista ja ruokailu mitä sattuu, Hintsanen aloittaisi syömisestä.

– Kaikki ovat tietysti yksilöitä, mutta yleensä me istahdamme alas ja pähkäilemme, miten ruokailuun saisi uuden rytmin. Ei ruokailun tarvitse olla pelkästään puuroa ja rahkaa, mutta sen pitäisi olla säännöllistä ja terveellistä.

Vielä on toivoa

Rantakuntoon pääsy on kuitenkin mahdollista tälläkin aikataululla, jos ei tavoittele kuuta taivaalta.

– Kyllä muutama kilo lähtee vielä aika helposti ja posket kapenevat, kesävaatteetkin saa varmasti sopimaan paremmin päälle. Jos saa elämäntapaansa muokattua, silloin voi nauttiakin kesästä ilman pelkoa, että kaikki kilot pomppaavat takaisin.

Käytännössä liikkumisesta, levosta ja syömisestä pitäisi rakentua normaali osa arkea.

– Kokonaisuudesta voi rakentaa itselleen arkisen rutiinin aivan kuten esimerkiksi hampaiden pesusta.