Uusi tekniikka voi pysäyttää kuorma-autokaappaukset

Täyttä turvaa on kuitenkin mahdoton kehittää.

Ruotsi
Tukholman iskussa käytetty rekka poliisin valvonnan alla.
Maja Suslin / EPA

Tekniikan ratkaisut voivat hankaloittaa kuorma-autojen kaappauksia, mutta myös aiheuttaa kuljettajille riskejä, kirjoittaa ruotsalainen Dagens Industri –lehti. (siirryt toiseen palveluun)

Ruotsissa odotetaan, että kuorma-autovalmistajat Scania ja Volvo ottaisivat kehittämistehtävän vastaan.

– Tässä tilanteessa halutaan, että kuljettaja voisi painaa jotakin, jotta moottorin saisi sammumaan, sanoo asiantunteva liiketoimintapäällikkö Ulrik Långberg Ruotsin maantiekuljetusyrityksistä.

Långberg uskoo, että on olemassa on useita teknisiä toimia, joilla voitaisiin torjua kaappaus.

Tekninen tunnistaminen, kuten mikropiiri, jota kuljettaja kuljettaa mukanaan ja joka pitäisi tunnistaa hytissä, on yksi mahdollinen lähestymistapa.

– Siinä täytyy antaa jonkinlainen käyttöoikeus, että autonkuljettaja vahvistaa olevansa oikea henkilö ottaakseen ajoneuvon hallintaansa, Ulrik Lånfberg sanoo.

Scanian viestintäpäällikkö Hans-Åke Danielsson saoo, että asia tulee saamaan alalla nyt enemmän huomiota.

Täyttä suojaa mahdoton saada

– Tämä on suhteellisen uusi ilmiö, hän sanoo viitaten liikenneturvallisuuden käsittelyyn.

– Terrori-iskut Nizzassa, Berliinissä ja Tukholmassa lisäävät uuden ulottuvuuden työhön. Mutta täytyy kunnioittaa vaikeuksia, jotka seuraavat haastetta. Täysi suoja kaappausta vastaan ei ole helppo tehtävä, Danielsson sanoo.

Uusimmissa hyökkäyksissä on ollut myös vaihtelua. Nizzassa tekijä käytti vuokrattua autoa, ja Berliinissä kuljettaja löytyi ohjaamosta kuolleena.

– Mikään nykyinen järjestelmä ei voi suojata tältä.

Suhteellisen tuore Lontoon isku, jossa käytettiin henkilöautoa, tekee ongelmasta vielä monimutkaisemman.

–Kaikkia ajoneuvoja, joilla on tonni tai enemmän painoa, voidaan käyttää todennäköisesti tällä tavalla, sanoo Volvon viestintäjohtaja Henry Sténson.

Hans-Åke Danielsson viittaa myös teknisen tunnistevaatimuksen riskiin, joka voi aiheuttaa uusia uhkia kuljettajalle, joka kidnapataan. Kuitenkin jo nyt on mahdollista pysäyttää ajoneuvo välimatkan päästä kauko-ohjaimen avulla. On olemassa merkkejä siitä, että tämä tekniikka saa enemmän huomiota alalla.

– Kehitys on tehtävä kuunnellen lainsäätäjää, kertoo Hans-Åke Danielsson.

Ruotsin infrastruktuuriministeri Anna Johansson vakuuttaa, että aloite aiheesta on jo valmisteilla.