Kuljetusala varoittaa kaunistelusta: "Täysin mahdollista, että Tukholman terrori-isku toistuu täällä"

Kuljetusalalla pelätään, että terrori-iskut leimaavat kuljettajat syypäiksi traagisiin tapahtumiin.

terrorismi
Kuorma-auto
Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaisissa kuljetusyrityksissä ollaan huolissaan alan turvallisuudesta.

Perjantaina kuorma-auto ajoi väkijoukkoon Drottninggatanilla Tukholman ydinkeskustassa. Sitä ennen Spendrups-panimon omistama auto oli anastettu kuljettajaltaan.

Kuorma-auton vastaavanlainen luvaton käyttöönotto voi hyvin tapahtua myös Suomessa.

– Turha kaunistella asiaa. On täysin mahdollista, että Tukholman terrori-isku toistuu täällä. Siksi juuri nyt pohdimme, miten kuljettajien tulee toimia vastaavassa tilanteessa, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola.

Mikkolan mukaan suomalaiskuljettajat työskentelevät kuorma-autossa pääsääntöisesti yksin.

Kuljettajat eivät uskalla tehdä työtään tällaisten uutisten jälkeen.

Teppo Mikkola

– Voi käydä niin, että kuljettajat eivät uskalla lähteä ajamaan tai eivät uskalla tehdä työtään tällaisten uutisten jälkeen.

Ajonestolaite hillitsee auton varastamista

SKAL aikoo entisestään lisätä turvallisuusseikoista muistuttamista kuljetusyrittäjille.

Teknisesti uusien raskaiden ajoneuvojen luvaton käyttöönotto on estetty ajonestolaitteilla, minkä vuoksi autoa on erittäin vaikeaa saada käyntiin ilman avainta, johtaja Petri Murto Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:stä sanoo.

Puheenjohtaja Teppo Mikkola puolestaan painottaa kuljettajan huolellisuuden merkitystä.

– Autoa ei pidä jättää lukitsematta silloin, kun kuljettaja ei ole auton luona. Autoa pitää valvoa. Pitää minimoida kaikki riskit, niin että estää ennakolta varkauksien mahdollisuuden.

Mikkola muistuttaa, että kuljetusyrityksellä tulisi olla työntekijöilleen ohjeet, miten toimia uhka- tai väkivaltatilanteissa.

Ulkopuolisen tunkeutumisen estäminen on vaikeaa. Oman henkensä uhalla tai sankariksi ei hänen mielestään kannata ryhtyä.

– Pyrimme yhdessä kuljetusyritysten kanssa varmistamaan, että siltä osin kuin tällaiset teot ovat estettävissä, ne estetään, sanoo johtaja Petri Murto.

Ajoneuvoille turvallisia parkkipaikkoja

Kuljetusalalla ollaan pahoillaan siitä, että heidän työvälineistään, ajoneuvoista on tullut välineitä traagisille tapahtumille.

Nizzassa tekijä käytti vuokrattua autoa. Berliinissä kuljettaja löytyi ohjaamosta kuolleena.

– Vaikka nämä tapahtumat eivät olekaan meidän vikamme, pelkona on, että ne heijastuvat negatiivisesti koko alaa kohtaan, Teppo Mikkola toteaa.

Toivottavasti suuri yleisö ei ajattele, että se on meidän vikamme.

Teppo Mikkola

– Ei soisi, että alamme kalusto on osallisena esimerkiksi Tukholman kaltaisissa tapahtumissa. Toivottavasti suuri yleisö ei ajattele, että se on meidän vikamme.

Kuorma-autoyrittäjiä on jo pitkään huolestuttanut myös työntekijöiden yleinen turvallisuus Euroopan parkkipaikoilla.

– Pelätään, että yöllä kuljettajan nukkuessa joku vahingoittaa kuormaa tai varastaa siitä. Pitäisi saada enemmän vartioituja parkkipaikkoja, joissa kuljettajat voivat yöpyä autoineen.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry SKAL on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Siihen kuuluu noin 5 500 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä.

Kuorma-autokuljettajia on Suomessa arviolta 40 000–50 000.

Viime perjantain terrori-iskussa kuoli neljä ja 15 loukkaantui, sen jälkeen kun 39-vuotias uzbekistanilaismies ajoi kaapatun kuorma-auton väkijoukkoon Tukholman keskustassa.