Toimitusjohtaja halusi ilmoittaa työpaikasta TE-toimiston sivuilla, mutta nolo käytettävyysongelma estää sen – "Turhauttavaa"

Työpaikkailmoituksen käytettävyysongelmat TE-toimiston sähköisissä palveluissa ovat yleisiä. Asiantuntijan mukaan palvelun uudistaminen poistaa ongelman.

työpaikkailmoitukset
Työvoimatoimisto
Anssi Ketonen / Yle

Suunnittelutoimiston toimitusjohtaja Sami Rajala kohtasi yllättävän ongelman yrittäessään lähettää työpaikkailmoitusta TE-toimiston (siirryt toiseen palveluun) sivuilla sähköisesti.

– Kun olen esikatsellut ilmoitusta, se näkyy vielä hienosti. Julkaisuvaiheessa tulee ilmoitus, että työpaikan kuvauskentässä on erikoismerkkejä, joita järjestelmä ei hyväksy.

Palvelu tunnistaa vain tietyt merkit, jotka sisältyvät sen tuntemaan merkistöön (ISO-8859-1). Siitä puuttuu erikoismerkkejä, eli lainaus- ja heittomerkki sekä ajatusviiva.

Olen kuullut myös monelta muulta yrittäjältä, että heillä on ollut ongelmia työpaikkailmoituksen lähettämisen kanssa.

Sami Rajala

– Lisäksi jos kopioin tiedot Wordista järjestelmään, palvelu ei sitä hyväksy. Myöskään luettelomerkit eivät yleensä mene läpi.

Rajala haluaa lähettää insinööritoimistonsa hakemuksen TE-toimiston portaalin kautta, koska se on yrittäjille maksuton kanava. Lisäksi Rajala toivoo, että avoimet työpaikat näkyvät myös työttömille työnhakijoille.

– Olen kuullut myös monelta muulta yrittäjältä, että heillä on ollut ongelmia työpaikkailmoituksen lähettämisen kanssa, ja järjestelmä koetaan kankeaksi ja vanhanaikaiseksi.

Ilmoitus sähköpostilla

Rajala on ollut viimeisen vuoden aikana useasti yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriöön, ELY-keskukseen sekä useampaan johtajaan TE-toimistosta.

– Hyvin usein saan teknisiä vastauksia eli mikä merkistö tulisi olla käytettävissä. Mielestäni työnantajan ei pitäisi käyttää aikaansa merkistöjen miettimiseen vaan siihen, miten yritystä johdetaan ja että työ löytää tekijänsä.

On turhauttavaa, kun pystyisin tämän itsekin tekemään netin kautta, koska teksti on ollut valmiina.

Sami Rajala

Rajala on joutunut lähettämään hakemuksen lopulta sähköpostitse TE-toimistoon. Siihenkin on mennyt aikaa.

– On turhauttavaa, kun pystyisin tämän itsekin tekemään netin kautta, koska teksti on ollut valmiina.

Ongelmat yleisiä

Uudenmaan TE-toimiston mukaan käytettävyysongelmat työpaikkailmoituksen julkaisemisessa ovat yleisiä. Sähköisen työpaikkailmoituksen julkaisemiseen liittyvää neuvontaa annetaan päivittäin.

ELY-keskuksen TE-digihankkeesta vastaavan hankejohtaja Mikko Rantahalmeen mukaan ongelma on tiedossa.

Kun työnantajat ovat tiedostaneet merkistöasian, näitä ongelmia ei ole enää tullut.

Mikko Rantahalme

Noin 90 prosenttia kaikista työpaikkailmoituksista ilmoitetaan verkkopalvelun kautta sähköisesti tälläkin hetkellä. Esimerkiksi vuonna 2015 oli 490 825 ilmoitusta.

– Työnantajat ovat onnistuneet saamaan ilmoituksia läpi, mutta olemme siitä tiedottaneet ja se on osa palvelua. Kun työnantajat ovat tiedostaneet merkistöasian, näitä ongelmia ei ole enää tullut.

Sami toivoo ratkaisua

Sami Rajala kertoo, ettei ole saanut ongelmiinsa selkeää vastausta. Hän ihmettelee sitä, miten palvelujärjestelmä voi olla niin vanha ja teknisesti huono.

– Kannattaisi eniten laittaa paukkuja siihen, että ihmiset löytäisivät töitä ja työnantajat saisivat hyviä tekijöitä. Pidän Suomen tasolla isona ongelmana, jos työnantaja ja työntekijä eivät kohtaa.

Rajalan mukaan yritysten siirtyessä käyttämään pelkästään yksityisiä palveluita myös avointen työpaikkojen lukumäärä virallisessa järjestelmässä on harhaanjohtava.

Vanhanaikainen järjestelmä uusitaan

ELY-keskuksen hankejohtaja Mikko Rantahalmeen mukaan merkistöongelmaan on tulossa muutos. Koko sähköiset asiointipalvelut uudistetaan vuoteen 2019 mennessä. Vanhat järjestelmät poistuvat vaiheittain.

– Merkistöongelmat tulevat koko järjestelmäkokonaisuuden kautta poistumaan, Rantahalme sanoo.

Tämän vuoden syksyllä käynnistyvässä Työmarkkinatorissa (siirryt toiseen palveluun)kaikki palvelut löytyvät saman palvelun alta. Työmarkkinatori toimii yhteisenä alustana, joka yhdistää julkiset ja yksityiset palvelut, mahdollistaen työnvälityksen ja työmarkkinatiedon.

Digitaalisuudessa tehdään iso loikka uuteen palvelujärjestelmään.

Mikko Rantahalme

– Siinä on huomioitu koneelliseen analytiikkaan, asiakasohjaukseen ja helppokäyttöisyyteen liittyvät asiat ja asiointikanavat.

Rantahalmeen mukaan TE-digihanke on Sipilän hallitusohjelman yksi tärkeimmistä tavoitteista.

– Massiivisesta hankkeesta kysymys, ja digitaalisuudessa tehdään iso loikka uuteen palvelujärjestelmään, Rantahalme sanoo.