Vain yksi vauva syliä kohden – kapteeni pelasti kaksospoikien lentomatkan

Lentoturvallisuusmääräysten mukaan aikuinen voi pitää vain yhtä vauvaa sylissään, koska hänen pitää pystyä auttamaan happinaamari lapsen ja itsensä päälle.

vauvat
Kuvakaappaus purseri Ami Niemelän Instagram-tililtä.
Kuvakaappaus purseri Ami Niemelän Instagram-tililtä.Instagram

Finnairin avulias lentokapteeni pelasti lapsiperheen pulasta toimimalla ylimääräisenä sylinä lentomatkan ajan, kertoo Aamulehti. (siirryt toiseen palveluun)

Perheen matka Helsingistä Ouluun oli päättyä heti alkuunsa, kun äiti saapui viisikuisten kaksospoikiensa ja heidän kahden isoveljensä kanssa lennolle.

Yksi vanhempi ei voi lentää kahden sylivauvan kanssa, joten mikä nyt neuvoksi?

Koneessa siirtomiehistönä ollut lentokapteeni tarjosi onneksi apuaan ja otti toisen kaksospojista syliinsä lennon ajaksi. Vauvat nukkuivat ja söivät lentokapteenin sylissä tyytyväisinä määränpäähän saakka.

Lehden mukaan äiti oli ottanut etukäteen selvää, miten kaksosten kanssa matkustaessa tulee menetellä. Yhden pojan piti olla lennon ajan turvakaukalossa ja toisen äitinsä sylissä. Turvakaukalo ei kuitenkaan mahtunut koneen turvavöihin, koska se oli liian iso.

Tilanteesta Instagram-tilillään kuvan julkaissut neuvokas purseri muisti toiselle kentälle siirtymässä olevan kapteenin, ja pyysi häntä apuun. Perheen äiti kiittelee Aamulehdessä vuolaasti miehistön ja kapteenin toimintaa. Kuva vauvaa pitelevästä kapteenista on myös kerännyt Instagramissa satoja tykkäyksiä.

Kaksi kättä ei riitä kolmelle onnettomuuden sattuessa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kerrotaan, että Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n ilmailumääräyksissä on omat pykälänsä erityisryhmiä, kuten alle 2-vuotiaita lapsia varten.

Ne koskevat kaikkia EU:ssa liikennöiviä lentoyhtiöitä. Määräysten mukaan sylivauvan tulee matkustaa joko aikuisen sylissä tai koneen penkkiin sopivassa turvakaukalossa tai -istuimessa. Sylissä olevalla lapsella pitää olla erillinen vyö, joka kiinnitetään vanhemman vyöhön. Turvakaukalo tai istuin kiinnitetään vöillä istuimeen. Lasten kasvojen tulee olla lennon noustessa ja laskeutuessa menosuuntaan kuten muillakin matkustajilla. Lentoyhtiöillä voi olla erilaisia käytäntöjä sen suhteen, pitääkö toisesta istuimesta maksaa vai ei.

Trafin ylitarkastaja Jari Pöntinen sanoo, että turvallisuusmääräykset on tehty silmälläpitäen matkustamon mahdollista happikatoa.

– Näin vanhempi pystyy laittamaan happimaskin vauvan suulle. Jos on kaksi vauvaa sylissä, molemmat kädet ovat kiinni ja ei pysty auttamaan happimaskia. Nämä ovat hyvin käytännönläheisiä ja järkeviä turvallisuusasioita.

Pöntinen kertoo, että EASA:n määräykset eivät ota kantaa suosittujen rintareppujen käyttöön lennoilla.

EU:n ulkopuolella sylilapsen kanssa lentäneet ovat voineet törmätä hyvinkin kirjaviin sääntöihin. Henkilökunta on voinut ohjeistaa pitämään vauvasta vain tiukasti kiinni eikä ylimääräisiä vöitä tai turvakaukaloita ole käytössä.

Pöntisen mukaan EU:n ulkopuolella toimitaan pääsääntöisesti kansallisten lentoturvallisuusmääräysten mukaan, näin on esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Japanissa.