1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. taideväärennökset

FBI epäilee: Amerikkalaisen taidehuijarin jäljiltä markkinoilla yhä satoja väärennettyjä maalauksia

Suomessa puidaan parhaillaan maan suurinta taideväärennösvyyhtiä, mutta hyväuskoisia ostajia on höynäytetty myös Atlantin takana.

taideväärennökset
Eric Spoutz luennoi taiteesta museossa Washingtonissa.
Eric Spoutz luennoi taiteesta museossa Washingtonissa syyskuussa 2013.Natasha M. Spoutz / Wikimedia Commons

Michiganilainen taidegalleristi Eric Spoutz pyöritti ainakin viiden vuoden ajan hyvää bisnestä. Laillisen galleriatoimintansa rinnalla Spoutz myi hyvään hintaan kymmeniä väärennettyjä teoksia.

Spoutz välitti väärennöksiä muun muassa pop-taiteilija Robert Indianan ja abstraktia ekspressionismia edustavien De Kooningin, Joan Mitchellin ja Franz Klinen töistä.

Useilla salanimillä toiminut Eric Spoutz tuomittiiin helmikuussa lähes kolmen ja puolen vuoden vankeuteen ja kolmen vuoden valvottuun koevapauteen. Lisäksi hän joutuu palauttaamaan kaupoilla tienaamansa liki puolitoista miljoonaa dollaria ja maksamaan 154 000 dollarin korvaukset.

Oikeudenkäynnissä käsiteltiin 40 tauluun liittyvää vyyhteä. Väärennöksiä päätyi paitsi yksityishenkilöille myös Spoutzin lahjoituksina yhdysvaltalaismuseoiden kokoelmiin. Spoutz pyysi oikeudessa anteeksi ja myönsi syyllisyytensä.

Yhdysvaltain liittovaltion keskusrikospoliisi FBI kuitenkin arvelee, että 33-vuotiaan huijarin jäljiltä maan taidemarkkinoilla on liikkeellä edelleen jopa satoja teoksia. Niiden jäljittämiseen voi mennä vuosikausia, etenkin kun huijatuksi tulleet usein nolostelevat hyväuskoisuuttaan ja kärsivät tappionsa hiljaa.

Kirjoituskone paljasti huijarin

Eric Spoutz teetti väärennöksensä toisilla ja keskittyi itse teosten taustatietojen tehtailuun. Samaa mallia syyttäjä epäilee käytetyn myös Suomessa parhaillaan puitavassa, historiallisen suuressa taideväärennösvyyhdissä.

Taideteoksen alkuperän selvittäminen aukottomasti on hidasta, kallista ja yksityishenkilölle usein täysin mahdotonta. Kauppa perustuu pitkälti uskottaviin, omistajuuteen ja käyttöhistoriaan liittyviin dokumentteihin. Niiden ohella tärkeä tekijä on luottamus.

Spoutz esiintyi uskottavasti taiteen huippuasiantuntijana ja tehosti vaikutelmaa väärennetyillä kuiteilla ja ostotodistuksilla. Lisäksi Spoutz väärensi edesmenneiden lakimiesten ja mesenaattien allekirjoituksia kirjeisiin, jotka osoittivat hänen ostaneen tai perineen kyseisten taiteilijoiden aitoja teoksia.

Spoutz keskittyi taiteilijoiden vähemmän tunnettuihin teoksiin, joita ei löydy katalogeista. Lisäksi hän käytti bulvaaneinaan huutokauppakamareita ja välittäjiä, jotka eivät tunne kyseisten taitelijoiden tuotantoa erityisen hyvin.

Parhaatkin huijarit voivat kompastua pieniin yksityiskohtiin. Spoutz käytti huolellisesti vanhaa paperia kirjeväärennöksissään, mutta hänen kohtalokseen koitui vanha kirjoituskone. Ostajien epäilyt heräsivät, kun 30 vuoden välein päivätyissä kirjeissä oli identtinen kirjasintyyppi.

Muitakin mokia sattui niin paljon, että lopulta FBI pääsi huijarin jäljille. Yhteen kirjeeseen Spoutz laittoi vahingossa postinumeron, vaikka kirjeen väitettynä lähetysajankohtana niitä ei käytetty Yhdysvalloissa. Epäilyksiä herätti myös se, että kirjeissä oli toistuvasti osoitteita, joita ei ollut olemassakaan, tai jotka johtivat keskelle risteystä.

Lähteet: artnet.com, nydailynews.com, detroit free press, nbc news, artmarketmonitor.com

Lähteet: artnet.com, nydailynews.com, detroit free press, nbc news, artmarketmonitor.com

Lue seuraavaksi