Jäikö remontti retuperälle, pettikö auto alta? Netissä toimiva apuri auttaa valittamaan oikein

Kuluttajaneuvonnan verkkoapuri pyöräyttää nopeasti reklamaation vaikkapa pieleen menneestä remontista tai käytetyn auton kaupasta, mutta aivan kaikkea se ei tee puolestasi.

kuluttajaneuvonta
työkaluja ämpärissä
Ismo Pekkarinen / AOP

Jos kaupasta jäi käteen jotain aivan muuta kuin mistä maksoit, lienee paikallaan reklamoida. Valtakunnallinen kuluttajaneuvonta opastaa entistä selvemmin, miten valitat oikein – kiitos verkkoselaimessa toimivan reklamaatio-apurin (siirryt toiseen palveluun).

Apuria on kehitelty pikkuhiljaa jo parin vuoden ajan. Tällä hetkellä sivua käy klikkailemassa päivittäin 50–150 kiinnostunutta, tosin lopullisen lomakkeen tulostajia on paljon vähemmän.

– Palvelu ei vielä ole järin suosittu, vahvistaa kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista.

Apurin löytäneet vaikuttavat joka tapauksessa olevan siihen tyytyväisiä, kertoo puolestaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedottaja Sakari Seppälä. Hänen mukaansa käyttäjiltä saatu palaute on äärimmäisen tärkeää palvelun kehittämisen kannalta.

– Tuloillaan on esimerkiksi ominaisuus, joka helpottaa valmismatkojen puutteista reklamoimista, hän sanoo.

Apurin tuottama reklamaatio on vasta alku

Virheellisen tuotteen tai palvelun ostaneen kuluttajan kannattaa tehdä myyjälle valitus kirjallisesti mahdollisimman pian. Tämä helpottaa riitatilanteiden selvittämistä.

Juuri tällä kohtaa apuri tulee tarpeeseen: se esittää kohta kohdalta kysymyksiä ja muodostaa vastausten perusteella valmiin reklamaation, jonka voi tulostaa tai tallentaa sähköisessä muodossa.

Kuluttajaneuvonnan hoidettavaksi ei voi kuitenkaan jättää kaikkea. Apurin tuottama reklamaatio on itse toimitettava yritykselle.

Ellei asia etene, kuluttajaneuvonnasta (siirryt toiseen palveluun) saa sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.

– Silloinkin apurin kautta hankitut tiedot helpottavat jatkokäsittelyä, kertoo Raija Marttala.