Lipunmyynti lähijunissa loppuu, mutta konduktöörit jäävät tarkastamaan lippuja

Tämä juttu on julkaistu huhtikuussa 2017. Konduktöörit alkavat kiertää junissa pareittain ja tarkastavat lipun kaikilta matkustajilta.

junat
kännykkä kädessä
VR:n uusi mobiilisovellus älypuhelimessa.Jussi Nukari / Lehtikuva

Lipunmyynti kaikissa pääkaupunkiseudun lähijunissa loppuu 19. kesäkuuta. Vaikka lippua ei voi enää ostaa lähijunasta, konduktöörit alkavat kiertää pareittain kaikissa vaunuissa.

– Olemme menossa kohti kilpailtua maailmaa ja meidän täytyy tehostaa toimintaamme. Lisäksi matkustajamme ostavat jo tällä hetkellä lippuja paljolti mobiilisti ja automaateista ja myynti junissa vähenee koko ajan, joten nyt on hyvä hetki tehdä tehostustoimenpide, sanoo VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.

VR:n lähiliikennealueen junissa myytiin viime vuonna 40 prosenttia vähemmän lippuja kuin edellisvuodesta.

Kaikille asemille ja seisakkeille tulee lipunmyyntiautomaatti 19. kesäkuuta mennessä, paitsi Riihimäki-Lahti -välille, jossa nykyinen käytäntö jatkuu vielä vuoden loppuun.

Mutta mitä tehdä, jos lippuautomaatissa on pitkät jonot ja juna tulee jo?

– Toivotaan tietysti, että asiakkaat käyttäisivät meidän mobiilisovellustamme ja ostaisivat lipun sieltä, tai jos siinä on R-kioski lähellä, niin sieltä, mutta toki toivotaan, että asiakkaat voisivat hyödyntää muita myyntikanavia, lähiliikennejohtaja Sipilä vastaa.

Sipilä mainostaa VR Lähijunat -sovellusta, jonka voi ladata älypuhelimeen ilmaiseksi sovelluskaupoista.

– Se toimii kertalippujen osalta tosi hyvin, kannattaa kokeilla. Uskoisin, että myöhemmin keväällä saamme sinne myös sarja- ja kausiliput myyntiin.

Lisäksi HSL-alueen junasta lipun voi ostaa entiseen tapaan kortinlukijalta matkakorttiin ladatulla arvolla. Matkakortti löytyy lähes miljoonalta Helsingin seudun asukkaalta ja HSL:n mobiililippu yli 350 000 puhelimesta.

Lippuja saa myös VR:n nettikaupasta.

Teemu Sipilä
VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä esitteli VR:n mobiilisovellusta HSL:n ja VR:n lähijunaliikennettä käsittelevässä tiedotustilaisuudessa Helsingissä.Jussi Nukari / Lehtikuva

Konduktöörit liikkuvat pareittain

Konduktöörit käyvät juhannusviikosta lähtien pareittain läpi koko junan, tarkistavat matkaliput ja palvelevat samalla asiakkaita sekä junassa että asemalaiturilla siirtyessään seuraavaan junaan. VR:n mukaan konduktöörit käyvät noin 75 prosentissa junista, vilkkaimmilla reiteillä useammin. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

VR:n mukaan uusi toimintatapa parantaa myös asiakkaiden turvallisuuden tunnetta ja vähentää liputta matkustamista. Konduktöörit eivät kuitenkaan korvaa lipuntarkastajia ja vartijoita, vaan heidän työnsä jatkuu entisellään.

– Konduktöörit eivät määrää sakkoja liputta matkustaville, heillä on vain oikeus poistaa liputon matkustaja junasta.

Lähiliikennejohtaja Sipilä ei halua vastata, mitä konduktöörien tehtäville tapahtuu tulevaisuudessa, kun asiakkaat ovat oppineet käyttämään automaatteja tai ostamaan mobiililippuja

– HSL on lähiliikenteen tilaaja ja olemme sopineet, että tällä mallilla mennään sopimuksen loppuun eli vuoteen 2021. Enkä halua lähteä arvioimaan tilannetta sen jälkeen, HSL tulee kilpailuttamaan liikenteen, lähiliikennejohtaja Sipilä vastaa.

Tampere mukaan junien lähiliikennealueeseen

VR tiedotti tänään myös pääkaupunkiseudun lähiliikennealueen laajentumisesta Tampereelle.

– Lähiliikenteen R-junalla pääsee jatkossa Tampereelle saakka. Se palvelee asiakkaiden etua, kun pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella on yhtenäinen alue.

Siihen, halpenevatko Tampere-Helsinki-väliä kulkevien työmatkailijoiden liput, Sipilä ei halunnut ottaa kantaa.

– Lähiliikenteen hinnoittelusta kerrotaan myöhemmin keväällä.