"Sähköyhtiöstä päivää…" – Kun teet osoitteenmuutoksen, tieto siitä lähtee kymmenille yrityksille

Kodinvaihtaja on yritysten unelma-asiakas.

markkinointi
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Muuttoilmoituksen naputtelun jälkeen puhelin alkaa soida ja postiluukusta tipahtelee mainoksia. Muuttajalle halutaan myydä niin sähkösopimus, kotivakuutus, nettiyhteys kuin muuttopalveluita. Tieto osoitteenmuutoksesta nimittäin singahtaa saman tien lukuisille yrityksille.

– Kyllähän se joillekin yrityksille on hyvinkin haluttua tietoa. Muutto on tilanne, jossa kuluttuja usein tarvitsee monia palveluita ja tekee hankintoja, tuotepäällikkö Ulla Kankkunen Postista sanoo.

Moni Postin asiakasyritys maksaa siitä, että saa muuttotietoja jopa päivittäin. Joillekin yrityksille riittää harvempi tahti. Postille ilmoitetun osoitteenmuutoksen kautta tiedon saa vajaat sata organisaatiota. Niiden joukossa on esimerkiksi Suomen Asiakastieto, joka puolestaan välittää tiettyjen kohderyhmien muuttotietoja joillekin omille asiakkailleen.

Maistraattiin tehtävä pakollinen muuttoilmoitus puolestaan kirjautuu muuttopäivänä väestötietojärjestelmään. Myös sitä kautta tieto uudesta osoitteesta lähtee eteenpäin sekä viranomaisille että monille yksityisille organisaatioille.

Fortum: Valtaosa sähkösopimuksista tehdään muuton yhteydessä

Esimerkiksi energiayhtiö Fortumille muuttajat ovat hyvin tärkeitä asiakkaita. Muuton yhteydessä yhtiö haluaa tarjota nykyisille asiakkailleen uusia palveluita. Se myös ottaa yhteyttä mahdollisiin uusiin asiakkaisiin.

– Valtaosa sähkösopimuksista, joita meidän kanssamme tehdään tai päätetään, liittyvät muuttohetkeen, asiakkuusjohtaja Elisa Blomberg Fortumista kertoo.

– Jos vaikkapa muuttaa kerrostalosta omakotitaloon, energiaan liittyvät asiat rupeavat usein kiinnostamaan ihan eri tavalla kuin aiemmin. Siinä moni asiakas toivoo apua. Tai jos on muuttamassa ihan ensimmäiseen kotiin, sähkösopimus ei välttämättä tule edes mieleen, Blomberg jatkaa.

Fortum on alkanut kaupata muuton yhteydessä energiasopimusten lisäksi myös vakuutusyhtiö AIG:n kotivakuutuksia. Tällä hetkellä nettisivuilla mainostetaan myös muuttolaatikoita.

Kieltopalvelu vähentää myyntipuheluita

Jos yritysten suoramarkkinointi ärsyttää, sitä on mahdollista rajoittaa Asiakkuusmarkkinointiliiton kieltopalveluilla (siirryt toiseen palveluun).

Myös netissä tehtävässä Postin muuttoilmoituksessa on mahdollista tehdä osoitetietojen luovutuskielto, mutta se on monen mutkan takana. Posti ei myöskään ole halunnut tarjota kieltoa näkyvästi, sillä silloin muuttajan pitäisi ilmoittaa itse osoitteensa kaikkiin tarvittaviin paikkoihin.

– Jos sen kieltää, Posti ei päivitä uutta osoitetta minnekään, tuotepäällikkö Ulla Kankkunen Postista sanoo.

– On kuluttajan itsensäkin etu, että tietoja päivitetään hänen muuttaessaan. Ennemminkin meille tulee palautetta, että jostain syystä tiedot eivät olekaan päivittyneet.

Myös väestötietojärjestelmään on mahdollista tehdä suoramarkkinointikielto ja muita tietojen luovutusta koskevia kieltoja. Niitä voi tehdä Väestörekisterikeskuksen nettisivuilla kohdassa Omien tietojen tarkastus (siirryt toiseen palveluun). Viranomaisille tiedot kulkevat väestötietojärjestelmästä kuitenkin kielloista huolimatta, ellei kyse ole henkilön turvallisuutta vaarantavasta syystä.

Miljoona suomalaista muuttaa vuosittain

Muuttajat ovat yrityksille merkittävä asiakasryhmä, sillä suomalaiset muuttavat usein. Postiin tehdään vuosittain noin 700 000 osoitteenmuutosta, jotka koskevat noin miljoonaa suomalaista.

– Siihen eivät hirveästi vaikuta suhdannevaihtelutkaan. Määrä on yllättävän pysyvä, Kankkunen toteaa.