Nopeusvalvontamaraton tulee taas – keskiviikkona kaasujalka on kevyt

Suomen suurin ratsia käynnistyy keskiviikkona aamukuudelta. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, on sakkoa tiedossa taas tuhansille.

Liikenneratsia
Poliisi valvoo autoilijoiden nopeuksia tutkan avulla.
Kimmo Hiltunen / Yle

Suomi on mukana eurooppalaisessa nopeusvalvontamaratonissa kolmatta kertaa. Tänä vuonna vuorokauden kestävä tehovalvonta käydään keskiviikkoaamusta torstaiaamuun.

Kuten kahdella aikaisemmallakin kerralla poliisin tavoite on, että kaikki tietäisivät keskiviikon nopeusvalvontamaratonista jo etukäteen. Ylinopeutta tuolloin ajava on joko tietämätön tai tyhmä.

Uutta on tänä vuonna tulostietojärjestelmä, joka päivittyy automaattisesti sitä mukaa kun sakko rapsahtaa. Poliisi voi pitkin päivää tiedottaa sakkolapun tarkkuudella, millaista vauhtia missäkin päin on pidetty.

Automaattinen kameravalvonta.
Ismo Pekkarinen / AOP

Automaattivalvonta ei nuku

Kuten viime vuonnakin, poliisi ilmoittaa ottavansa vuorokauden ajaksi käyttöön kaikki liikenevät automaattiset valvontakamerat ja miehittää myös kaikki automaattivalvonta-autot.

Ihmisvoimin suoritettavassa valvonnassa poliisilaitokset saavat itsenäisesti määritellä valvontapaikat ja –ajat. Poliisi valvoo nopeuksia ennen kaikkea niissä paikoissa, joissa viime vuoden valvontapäivän kokemusten perusteella ajettiin eniten ylinopeuksia.

Lisäksi poliisi lupaa tänäkin vuonna ilmestyä paikkoihin, joihin kansalaiset ovat toivoneet valvontaa. Poliisihallituksen mukaan poliisin nettisivujen kautta saatua kansalaispalautetta on käyty viime päivinä tarkasti läpi.

Yhtenä aseena kaahausta vastaan poliisi tutustuu myös Liikenneviraston liikennevirtatietoihin. Konstaapelit voivat lyhyelläkin varoitusajalla siirtyä paikkoihin, joissa liikennevirran keskinopeus näyttää nopeusrajoitukseen nähden korkealta.

Kameravalvonta-auto.
Kameravalvonta-auto.Petteri Paalasmaa / AOP

Silmänpalvontaa vaikka vain päiväksi

Saksasta kotoisin olevan nopeusvalvontamaratonin periaatteen mukaisesti poliisi ei ainakaan pyllistele piilossa. Partiot ovat näkyvästi tien poskessa ja poliisi tiedottaa ratsiapaikoista sosiaalisessa mediassa sekä antaa haastatteluita radioille reaaliaikaisesti.

Valtaosa vuorokauden sakoista rapsahtaakin automaattivalvonnasta ja kameravalvonta-autojen kuvaamana.

Poliisia ei vaivaa, että moni on liikkeellä rauhallisemmin vain tehoratsian pelotteen vuoksi. Jo se, että ylinopeutta tavan vuoksi ajavat ja aina joka paikasta myöhässä olevat joutuvat edes yhtenä päivänä miettimään ajokäytöstään, on poliisin mukaan liikenneturvallisuuden voitto.

Viime vuoden huhtikuun valvontavuorokauden aikana Suomen tieliikenteessä ei kuollut ketään.

Poliisihallituksesta paljastetaan jo nyt, että toukokuussa on luvassa uudenlainen ja toisenlainen 24 tunnin tehoratsia. Silloin tarkkaan syyniin joutuu raskas liikenne.