Vuodesta 1904 liikennöinyt kaupunkilautta kulkee nyt sähköllä – video: Vieläkö Föri kuulostaa Föriltä?

Päällisin puolin kaikki on ennallaan, mutta kaupunkilautan konehuoneessa on tehty täysremontti.

Turku
Yle Uutiset Lounais-Suomi: Sähköistettyä Föriä testattiin Turussa
Yle Uutiset Lounais-Suomi: Sähköistettyä Föriä testattiin Turussa

Tilanne on tuttu jokaiselle turkulaiselle. Oranssit suojapuomit laskeutuvat ja kolahtavat paikalleen. Sitten tuntuu pieni nykäys, jota seuraa tuttu kettingin kalkatus.

Pari minuuttia tasaista puksutusta, lopuksi pehmeä törmäys laituriin, ja joki on ylitetty. Suojapuomi nousee, ja matka jatkuu jalan tai polkupyörällä.

Ikoninen kaupunkilautta Föri vietiin maaliskuun alussa telakalle, ja nyt se on palannut paikalleen Aurajokeen. Lauttaa testataan, jotta se voi palata liikenteeseen vappuun mennessä.

Päällisin puolin kaikki näyttää olevan ennallaan. Satunnainen matkustaja ei huomaa mitään eroa entiseen. Kannen alla tilanne on toinen.

Täysremontti konehuoneessa

Jos Förin konehuoneeseen ei ole tullut aikaisemmin kurkistettua, voi kierroksen vanhassa konehuoneessa tehdä linkin takaa löytyvällä videolla.

Tummat sisätilojen pinnat tekivät konehuoneesta ennen pimeän ja saivat sen tuntumaan ahtaalta. Nyt kaikki sisätilat on maalattu vaaleiksi ja valaistus on uusittu. Tila tuntuu jopa avaralta.

Förin konehuone remontin jälkeen
Förin konehuone remontin jälkeenAntti Immonen / Mobimar

– Hiekkapuhalsimme kaikki pinnat ja maalasimme ne valkoisiksi. Nythän konehuone voisi mennä vaikka sairaalan teknisestä huoneesta, naurahtaa Förin uudistamisesta vastaavan Mobimarin Antti Immonen.

Suuri dieselkoneisto puuttuu konehuoneesta kokonaan. Sen tilalle on tullut sähkömoottori, joka ei pidä ääntä lainkaan. Hiljaisuus konehuoneessa ei kuitenkaan vallitse, sillä konehuoneen läpi kulkeva kettinki kolisee ajon aikana ja pitää kunnon mekkalaa.

Testissä akkujen kesto ja ajomukavuus

Matkustajia Föri ei vielä ota kyytiin, sillä nyt jokea seilataan vasta testitarkoituksessa. Esimerkiksi akkujen kulutusta ei ole voitu telakalla kokeilla. Förin kettinki on maannut viimeisen kuukauden joen pohjassa ilman lauttaa.

Förin ohjaamo remontin jälkeen
Förin ohjaamo remontin jälkeenAntti Immonen / Mobimar

Vasta nyt, oikeassa ympäristössä, voidaan saada tietoa siitä, miten paljon sähköä joen ylitys todella vaatii.

Lisäksi testiajossa kokeillaan, miten uusi sähkömoottori käyttäytyy, kun lähestytään rantaa ja osutaan laituriin.

– Saadaan matkustajamukavuus kohdalleen, Antti Immonen sanoo.

Suomen vanhin joukkoliikenneväline

Föri on liikennöinyt Aurajoen alajuoksulla vuodesta 1904 lähtien. Se rakennettiin Crichton-Vulcanin laivatelakalla vuotta aikaisemmin. Kaupunkilautta on Suomen vanhin päivittäisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo.

Kerrottakoon lopuksi kaikille huolestuneille: sähköistetty Föri kuulostaa Föriltä. Vain vaimea dieselmoottorin hyrähdys lähdön hetkellä on jäänyt muistoihin, mutta harva sitä on kettingin kalkatuksen takia pannut edes merkille.

On kuin lautta ei telakalla olisi koskaan ollutkaan.