Sokerin karttelu näkyy vesien myynnissä: Finn Spring voi tuplata tuotantonsa lähivuosina

Lähdevesipohjalaisia juomia valmistava keskipohjalainen Finn Spring on tehnyt miljoonainvestoinnit tuotantolaitoksiinsa. Nyt juomien valmistus voidaan kaksinkertaistaa Lestijärvellä.

Finn Spring
Kivennäisvesipulloja ja -tölkkejä Finnspringin linjastolla Lestijärvellä.
Kalle Niskala / Yle

Finn Springin Lestijärven tehtaalla virvoitusjuomapullot ja -tölkit täyttyvät nyt yhtä aikaa kahdella linjastolla. Juomatehdas käy yötä päivää tauotta kovimman sesongin, kesäkauden, alla.

Tuotannon lisäämisen on mahdollistanut tehtaan hiljattain valmistunut noin miljoonan euron investointi, jolla hankittiin muun muassa uusi täyttökone. Se voi täyttää yhtä aikaa sekä pulloja että tölkkejä.

– Olihan se meille erittäin tärkeä investointi. Ennen piti valita, tuotammeko tölkkiä vai pulloa, nyt voidaan tehdä molempia, iloitsee tuotantojohtaja Juha-Jaakko Niemelä.

– Karkeastihan voi sanoa, että tämän tehtaan tuotanto voi kaksinkertaistua lähitulevaisuudessa, hän jatkaa.

Investointien takana vähäkaloristen juomien kysynnän kasvu

Finn Spring on investoinut viimeisten neljän vuoden aikana yli neljä miljoonaa euroa tuotantolaitoksiinsa Toholammilla ja Lestijärvellä. Se kertoo siitä, että tilauksia ja kysyntää vesipohjaisille juomille on.

– Kyllä markkina nyt vetää. Viime vuosi oli ylivoimaisesti meidän paras vuosi ja tälle vuodelle odotetaan myös kasvua.

Kaksi miestä poseeraa Finnspringin Lestijärven tuotantolaitoksella.
Toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala (vas.) ja tuotantopäällikkö Juha-Jaakko Niemelä uskovat, että Lestijärvellä tuotanto voi kaksinkertaistua.Kalle Niskala / Yle

Etenkin kivennäis- ja vitamiinivesien menekki on kasvussa. Panimoliiton myyntitilastojen mukaan esimerkiksi kivennäisveden kotimaan myynti kasvoi viime vuonna 8,2 prosenttia edellisvuodesta. Sen sijaan perinteisten sokerilimsojen myynti on pudonnut vuosi vuodelta.

Tämä trendi on avannut mahdollisuuksia keskipohjalaiselle vesipohjaisia juomia valmistavalle tehtaalle.

– Sokeri ehkä on sellainen, jota monet nykyään välttelevät, ja sitä kautta se kasvattaa tällaisten vähän energiaa sisältävien juomien myyntiä, toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala sanoo.

Tällä hetkellä Finn Springin juomista vain muutama prosentti menee vientiin, muun muassa Kiinaan, Venäjälle ja Saksaan, mutta yrityksen tavoitteena on lisätä vientiä.

– Vienti on vaikea laji. Vesi on halpa tuote, sen yksikköhinta on edullinen, ja sopivia maahantuojia on aika vaikea löytää, koska maailmalla ei ole tuotteista pulaa. Kilpailu on kovaa, ja sen takia täältä pohjolan perukoilta onkin vaikea päästä maailman markkinoille, Ali-Haapala toteaa.

Kotimaassa hyvä vire: rekrytointeja ja laajennuksia

Finn Spring on palkannut Lestijärven tehtaalleen tuotannon lisäyksen myötä toistakymmentä uutta työntekijää. Tällä hetkellä tehdas pullottaa ja tölkittää juomia ympäri vuorokauden.

– Tämä oli se tavoite ja siihen on nyt päästy. Saimme rekrytoitua henkilökuntaa, mutta toki se vaatii perehdytystä ja koulutusta, koska markkinoilla ei ole valmiina osaajia, joita voisi tähän ottaa. Onneksi olemme sellaisilla paikkakunnilla, että työvoimaa löytyy, Juha-Jaakko Niemelä sanoo.

Seuraavaksi Lestijärvellä tulevat kuitenkin seinät vastaan: varastotilaa on liian vähän ja siksi yritys suunnittelee laajennusta vielä tälle vuodelle.

– Varastotilan puute on myös pullonkaula tuotannolle eli nyt, kun tuotantolinjat on saatu yhtä aikaa käyttöön, pitäisi tuplata varastotila, Niemelä toteaa.