Jos haluat keskittyä, pane puhelin pois

Keskittymisen pahin vihollinen on keskeytys. Ja jos jokin on keskeyttäjä luonteeltaan, se on puhelin.

Pasi Hyvärinen
Peukalo näppäilee kännykkää.
Yle

Huippulentopalloilija Pasi Hyvärinen on nykyisin liikunnan ja terveystiedon opettaja. Vapaa-ajallaan hän ei niin välitä keskittymisen keskeytyksistä, mutta töissä hän haluaa keskittyä oppilaisiin.

– Se tarkoittaa, että silloin ei seurustella puhelimen kanssa. Puhelin on suurin yksittäinen häiriön aihe, hän sanoo.

Anne Laurio Huhtasuon yhtenäiskoulusta Jyväskylästä sanoo, että lasten keskittymiskyky on muuttunut hänen 20 vuoden opettajanuransa aikana. Myös Laurion mukaan puhelin on suuri häiriön aiheuttaja.

– Meillä ei puhelimet ovat koulussa repussa äänettömällä, mutta esimerkiksi pelit tulevat lasten puheisiin paljon ja jatkuvasti. Niistä tulee myös riitaa, ja pelit ovat mukana leikeissä, hän sanoo.

Keskitytään juuri siihen mitä ollaan tekemässä.

Pasi Hyvärinen

Hyvärinen sanoo, että jos haluaa todella keskittyä esimerkiksi oppimaan jotain uutta, se vaatii ulkoisten häiriötekijöiden poistamista.

– Sen jälkeen ryhdytään tekemään do at least something -periaatteella, eli aloitetaan pienestä, ja keskitytään juuri siihen mitä ollaan tekemässä. Oppiminen vaatii aivoilta aikaa, hän sanoo.

Keskittymisen apuna Hyvärinen käyttää muun muassa tehtävälistoja. Ne vapauttavat miettimästä, että mitä sitä pitikään tehdä.

– Listan teen käsin paperille. Silloin ei ruudulle pomppaava ilmoitus keskeytä ajatuksenjuoksua.

Keskittymiskyvyttömyys on lisääntynyt.

Anne Laurio

Sekä Hyvärinen että Laurio ovat sitä mieltä, että keskittymiskyky on nykyään alentunut.

– Pitäisi hyväksyä se, että asioiden tekeminen tai varsinkin oppiminen vie aikaa. Että ei turhauduta, ja vaihdeta saman tien johonkin muuhun, sanoo Hyvärinen.

– Lapsia on erilaisia, mutta näppituntumani on, että keskittymiskyvyttömyys on lisääntynyt. Ei malteta keskittyä yhtä pitkään yhteen asiaan, ja pitkäjänteisyys lopahtaa, kertoo Laurio havainnostaan oppilaista.

Keskittymiskyvyn aleneminen näkyy esimerkiksi siinä, kuinka hyvin ohjeita maltetaan kuunnella ja noudattaa.

– Samoin näkyy sitä, että kun jokin asia tulee mieleen, se sanoa hökäistään heti, vaikkei se liittyisi käsiteltävään asiaan, hän sanoo.

Se on meditatiivinen tila.

Pasi Hyvärinen

Urheilusta Hyvärinen sanoo, että se edellyttää ulkopuolisen maailman täydellistä unohtamista.

– Kun peli on kesken, unohdetaan katsomo, unohdetaan äänet – pelaajana ei pidä kuulla, jos katsomosta huudellaankin. Silloin nähdään vain kenttä ja kanssapelaajat. Se on meditatiivinen tila, vaikka keho liikkuu, mieli on koko ajan yhdessä paikassa, hän kuvailee.

Laurion mukaan taas innostus saa lapsenkin viihtymään tehtävän parissa pidempään, samoin se, että käytettäviä opetus- ja harjoitusmenetelmiä muunnellaan.

Hyvärinen sanoo, että keskittyminen on taito, jonka voi opetella.

– Täytyy ymmärtää ja erottaa asiat, jotka eivät oikeasti vaikuta tekemiseen. Sen jälkeen täytyy osata olla välittämättä niistä, hän sanoo.