Trumpia vastustava Hollywood-näyttelijä joutui häirinnän kohteeksi Suomessa – Kiasma tiukensi turvatoimia

Transformers-elokuvasta tuttu näyttelijä Shia LaBeouf on väistellyt Lapissa suomalaistrollaajien hyökkäyksiä.

Shia LaBeouf
Shia LaBeouf, Nastja Säde Rönkkö, Luke Turner
Shia LaBeouf, Nastja Säde Rönkkö ja Luke Turner ovat yhdessä #ALONETOGETHERPirje Mykkänen / Kansallisgalleria

Nykytaiteen museo Kiasma on kiristänyt turvatoimia. Toimenpide liittyy parhaillaan käynnissä olevan Ars-näyttelyn teokseen #ALONETOGETHER, jossa kolme eristyksissä olevaa taiteilijaa kommunikoi yleisön kanssa Kiasmassa olevan videoyhteyden avulla. Yksi taiteilijoista on Hollywood-näyttelijä Shia LaBeouf, joka joutui Kiasmassa häirinnän kohteeksi.

Britannian yleisradioyhtiö BBC julkaisi vastikään videon (siirryt toiseen palveluun), jossa sekalainen joukko nuoria miehiä trollaa LaBeoufia Kiasmassa. He esittelevät hänelle todennäköisesti provokatiivisia meemejä, sillä LaBeouf sulkee suorassa videostriimissä silmänsä. Yksi meemeistä on mitä ilmeisimmin vihreä sammakko Pepe the Frog, joka on yhdistetty sekä Trump-myönteisyyden merkiksi että valkoisen ylivallan kannattajien symboliksi. LaBeouf on tullut tunnetuksi Trump-vastaisuudestaan.

Kiasman viestintäpäällikkö Piia Laita kertoo, että museolla on nollatoleranssi vihapuheen suhteen, mutta hän ei suostu tarkentamaan, miten museo suojaa siltä #ALONETOGETHER-teosta.

Amerikkalaisen Shia LaBeoufin, suomalaisen Nastja Säde Rönkön ja brittiläisen Luke Turnerin performanssi #ALONETOGETHER käynnistyi viime keskiviikkona. Sen on määrä kestää kuukauden.

Taiteilijat ovat muuttaneet teosta varten Lappiin, mutta heidän tarkka olinpaikkansa on pysynyt ainakin toistaiseksi salaisuutena. Kolmikko pitää yhteyttä ulkomaailmaan sekä toisiinsa videoyhteydellä, jonka toinen pää on Kiasmassa sijaitsevassa hirsimökissä.

LaBeoufin kohtaamasta trollaamisesta kertoi Suomessa ensin Iltalehti. (siirryt toiseen palveluun)

Nastja Säde Rönkkö
Nastja Säde Rönkkö #alonetogether-teoksen mökin edessä. Teos oli esillä ARS17-näyttelyssä Kiasmassa.Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria