Hjallis Harkimon purjehduksesta maailman ympäri 30 vuotta – historiaan päässyt vene kunnostetaan paluujuhliin

Harkimo purjehtii kesäkuussa Helsinkiin samalla veneellä, jolla teki historiaa päivälleen 30 vuotta aiemmin.

Hjallis Harkimo
Purjevene hallissa.
Ari Vihanta / Yle

Pietarsaaren Leppäluodossa kunnostetaan parhaillaan venettä, joka on osa suomalaista purjehdushistoriaa: Swan 51 -vene, jolla Hjallis Harkimo vuosina 1986–1987 purjehti yksin maailman ympäri. Hän oli ensimmäinen suomalainen, joka purjehti yksin kilpaa maapallon ympäri. Harkimo sijoittui Belmont of Finland -veneellään kolmanneksi.

Veneen kunnostusurakkaa vetää pietarsaarelainen Joakim Hilden. Hänen taustansa on Nautorilla, joka tuonkin Swanin aikanaan valmisti. Nyt vene laitetaan kuntoon juhlavuoden kunniaksi.

Kaksi miestä tekee venen kannella kunnostustöitä.
Vanhaa tiikkikantta hakataan irti.Joakim Hilden

– Hjallis keksi aikoinaan tämän hullun idean lähteä yksin kilpailemaan Swan-purjeveneellä ympäri maailman. Se on suomalaisessa purjehdushistoriassa ainutlaatuinen saavustus, hehkuttaa Hilden.

Heti maaliintulon jälkeen vene purjehdittiin Helsinkiin, missä väkeä oli vastassa Kauppatorilla. Kotiinpaluun 30-vuotisjuhlavuonna ympyrä sulkeutuu: liikemies ja kansanedustaja Hjallis Harkimo ja hänen veneensä purjehtivat taas Kauppatorille 17.6. eli päivälleen 30 vuotta ensi kerran jälkeen.

Historiallisen matkan jälkeen Harkimo purjehti vuoden sponsorituulissa, sitten vene myytiin ja tuotiin Kokkolaan, missä se kunnostettiin ja sisustusta rakennettiin lisää. Alus oli yksityisomistuksessa muutaman vuoden, mutta sen jälkeen charter-yhtiö on tehnyt sillä yrityspurjehduksia 25 vuotta. Edelleen vene on yrityksen omistuksessa.

Veneen makuuhytti.
Ralf Åström

Harkimon purjehtiessa vene oli riisuttu kilpavarustukseensa.

– Salongissa oli 2 meripunkkaa, muuten se oli tyhjä. Ja keulaan päin oli aivan tyhjää varastotilaa, kuvailee Hilden.

Vuonna 1988 Kokkolan Swan Center kunnosti ja sisusti veneen mukavaksi 51-jalkaiseksi cruiseriksi. Työmaata riittää taas:

– Nyt on rouvan aika saada pieni kasvonkohotus. Kunnostettavaa riittää kölistä maston huipulle.

Suurin työ on Hildenin mukaan tiikkikannen vaihto, ja sen vaativuuden vuoksi vene tuotiin Pietarsaareen. Samalla asennetaan toinen septitankki ja kunnostetaan tiikkisisustusta. Hilden vertaa urakkaa vanhan talon korjaamiseen: yllätyksiä tulee sieltä sun täältä.

Jotain säilyy silti ennallaan: Hjalliksen navigointinurkkaus on melko lailla alkuperäisessä kunnossa.

Venettä sisältä.
Ralf Åström

– Edelliset omistajatkin ovat vaalineet historiaa jättämällä alkuperäiset navigointilaitteet paikalleen. Kipparin hytissä voi aistia, miten Hjallis on 168 vuorokautta puurtanut ympäri maailmaa. Kyse on hienosta tarinasta, ja on hyvä että sen puitteet ovat vielä pitkälti alkuperäiset, pohtii Joakim Hilden.

Harkimo on mukana tukemassa projektia ja purjehtii siis Helsingin Kauppatorille 17.6. kotiinpaluujuhlien merkeissä. Sitä ennen alus asketaan vesille 27.5. Pietarsaaressa, missä sen ehostumisen kunniaksi pidetään omat kekkerit.