VR:n sissimarkkinointi leviää maailmalla – legendaarinen rockbändi ilahtui kivimiesten Kiss-maskeista

Rautatieyhtiö myöntää, että Kiss-yhtyeen levittämä Suomi-video on "toteutettu yhteistyössä".

Kuva: Yle

VR saa parhaillaan verratonta näkyvyyttä maailmalla ikisuositun Kiss-yhtyeen ja sen fanien kautta. Rautatieyhtiö kertoi tiistaina tempauksesta, jossa Helsingin juna-aseman kuuluisat kivimiehet puetaan yhtyeen ikonisiin kasvomaskeihin vapun yli ja tulevan konsertin kunniaksi.

Viime yönä Suomen aikaa Kiss jakoi Facebook-sivuillaan (siirryt toiseen palveluun) videon VR:n "jättimäisestä kunnianosoituksesta". 70-luvulta asti aktiivisesti kiertäneellä ja levyttäneellä rokin dinosauruksella on liki 13 miljoonaa Facebook-seuraajaa ympäri maailmaa.

Kiss tulee Helsinkiin keikalle 4. toukokuuta. Kivimiesveistosten muovinaamiot uskotaan yhtyeen vankkumattomien fanien loihdittaviksi ja 3D-tulostetaan paikoilleen ripustettaviksi jo ennen vappua.

Ne ovat ikoniset patsaat. Harkitsemme tarkkaan, mihin juttuihin voi lähteä mukaan.

Henna Norberg

Idea ei VR:n mukaan alun perin lähtenyt vappukarnevaaleista eikä erityisen innokkaalta rockmusiikin ystävältä yhtiön leivissä, vaikka "8 000 työntekijässä varmaan Kiss-faneja on useampikin", sanoo viestintäpäällikkö Henna Norberg.

– Kivimiehet sopivat hauskasti bändin tarinaan, hän sanoo.

– Men of rock eli rokkimiehet. Se tuli oikeastaan siitä. (Rock tarkoittaa myös kiveä.)

Helsingin rautatieasemalla patsastelevat Emil Wikströmin kivimiehet ovat olleet monessa mukana. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Kivimiehistä rokkimiehinä puhutaan myös Kissin levittämän videon saatetekstissä. Videolle on päätynyt kovin paljon kuvaa paitsi itse bändistä, myös Helsingistä kuten kaupungin liikenteestä ja VR:n junaan nousevista matkustajista.

– Ollaan yhteistyössä oltu sitä tekemässä, Norberg myöntää.

Kuvanveistäjä Emil Wikströmin suunnittelemat, vuonna 1914 valmistuneet Lyhdynkantajat ovat esiintyneet VR:n mainoksissa jo pitkään piirros- ja animaatiohahmoina. Veistoksiin sinänsä ei ole aiemmin juuri kajottu markkinointitarkoituksissa. Onko VR:llä jo uusia tempauksia mielessä?

– Tietysti kun ne ovat tällaiset ikoniset patsaat, harkitsemme aika tarkkaan, mihin juttuihin voi lähteä mukaan. Nyt ei ole suunnitteilla muuta, sanoo viestintäpäällikkö Norberg.