Tämä kolmikko teki oopperahupailusta menestyskonseptin – lavalla jo 50 kertaa, nyt myös Areenassa

The Fabulous Bäckström Brothers ottaa ilon irti oopperoista ja oikeastaan kaikesta muustakin. Kolmikko on osoittanut, että indie-tuotannollakin voi menestyä.

musiikki
The Fabulous Bäckström Brothers. Petri Bäckström (kesk.), Jouni Bäckström (alhaalla), Jukka Nykänen.
Tämä kolmen kopla repii oopperasta huumoria taiteellista kunnianhimoa unohtamatta. Jukka Nykänen (ylhäällä), Petri Bäckström ja Jouni Bäckström.Joni Tammela / Yle

Melodia on tuttu mutta kaikki muu vinksallaan. Richard Wagnerin Valkyyrioiden ratsastus pauhaa kolmen melodikan voimin. Yksi soittajista vetää sooloa kuin mikäkin kitarasankari: soittaa niskan takana ja möyrii maassa.

The Fabulous Bäckström Brothers repii oopperasta ja muusta taidemusiikista huumoria kolmatta vuotta.

– Ollaan pyritty tekemään esitys niin, että se innostaisi ihmisiä, jotka eivät ole kuunnelleet niin paljon klassista musiikkia, kertoo oopperalaulaja Jouni Bäckström, joka on opiskellut fyysistä teatteria Englannissa ja Ranskassa.

Menestykseksi osoittautuneen konseptin kanssa oli otettava riski. Brittiläisen, kansainvälisesti palkitun Spymonkey-komediaryhmän perustajat Toby Park ja Aitor Basauri tilattiin ohjaajiksi, kun tiedossa oli vain muutama esitys syksyllä 2014.

– Taloudelliset realiteetit meinasivat lyödä näpeille. Niitä neljää esitystä oltiin menossa tekemään, sanoo Jounin isoveli, oopperalaulaja Petri Bäckström.

Yleisö piti näkemästään, ja nyt vajaat kolme vuotta myöhemmin esityksiä on takana viisikymmentä.

Show rullaa toisinaan road trippinä, toisinaan kohtauksilla Wagnerin Ring-oopperasarjasta – kaiken muun hupailun lisäksi. Eräässä kohtauksessa Siegfried tappaa Fafner-lohikäärmeen. Hirviö on tehty pianosta, Jouni Bäckströmistä ja pianisti Jukka Nykäsestä.

– Esitämme Wagneria vähän helpommassa ja kevyemmässä muodossa. Ihmisiä saattaa kiinnostaa nähdä koko ooppera sen jälkeen, kun ovat kuulleet hienoja pätkiä sieltä, Jouni Bäckström arvelee.

Nykänen kertoo saaneensa huomata, ettei piano ole enää turvasatama, jonka taakse voi piiloutua.

– Pitää venyä oikeastaan ihan kaikkeen ja heittäytyä totaalisesti lavamaailmaan.

The Fabulous Bäckström Brothers. Petri Bäckström (vas.), Jouni Bäckström, Jukka Nykänen (kesk.).
Pianisti Jukka Nykäsen mukaan esitys on opettanut, ettei pianon taakse voi piiloutua.Joni Tammela / Yle

Petri Bäckström huomauttaa, että tärkeä osa esitystä on taiteellinen kunnianhimo.

– Hauskuus ei synny siitä, että löisimme kaiken läskiksi, vaan teemme musiikkinumerot niin hyvin kuin osaamme. Olosuhteet ympärillä vain saattaavat olla hiukan koomiset.

Vapaa kenttä kasvussa

Yksi esityksen kohokohdista on cup song -viritys Stravinskyn Kevätuhrista. Siitä tehtyä nettiklippiä (siirryt toiseen palveluun) on katsottu Youtubessa vajaat 180 000 kertaa.

Kohtaus on esityksessä alkuperäisessä muodossaan, mutta moni muu yksityiskohta on muuttunut vuosien varrella.

– Teos on tarkastettu neljä kertaa ohjaajien kanssa. Pitää katsoa, että asiat menevät parempaan suuntaan, Jouni Bäckström sanoo.

Jouni Bäckström ynnää, että vauhdikkaan fyysisen teatterin ja pompöösin laulutaiteen yhdistelmästä 98 prosenttia on ennalta harjoiteltua.

– Ne kaksi prosenttia improvisoimme joka esityksessä jossain kohtaa. Jos yleisö reagoi, niin improvisaatiot päätyvät siihen tarkkaan harkittuun 98 prosenttiin.

Brittiohjaajilla riittää intoa, ja he ovatkin jo ideoineen uuden oopperan kimpussa – ainakin ajatuksen tasolla. Veljekset aikovat tällä kertaa välttää taloudelliset riskit.

– Yritämme koko ajan etsiä yhteistyökumppaneita. Sellaiseen suohon emme itseämme tunge kuin tämän proggiksen kohdalla tehtiin, Petri Bäckström vakuuttaa.

Pieniä kapuloita rattaisiin

Bäckströmin veljesten ja pianisti Jukka Nykäsen esitys on virstanpylväs pienten ryhmien mahdollisuuksista vapaalla taidekentällä. Indie-tuotantoilla menestyminen on mahdollista.

– Luulen, että olemme osa laajempaa muutosta. Vastikään kentälle tulleet uudet tekijät, kuten Helsingin koominen ooppera ja Opera Box, saavat toivottavasti voimaa, rohkeutta ja energiaa siitä, mitä me on tehty, Petri Bäckström toteaa.

Wagnerin Ring-sarjan uusi tuotanto saa ensi-iltansa Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2019. Bäckström ei malta olla lähettämättä terveisiä. Vapaan kentän ja perinteikkään oopperatalon vertaaminen ei itsessään ole mielekästä, mutta onnistuessaan vapaan kentän tuotannot antavat ajattelemisen aihetta myös isommissa piireissä.

– Menemme tavallaan rintamassa eteenpäin ja pistetään omaa pientä kapulaamme Kansallisoopperan rattaisiin, Petri Bäckström yllättää itsensä leukailemasta.

Suhteet Kansallisoopperaan lienevät kunnossa. Joulukabaree Messias, yksi Fabulous Bäckström Brothersin tuotannoista, esitettiin viime vuoden lopulla Kansallisoopperan Alminsalissa.

Saksassa ryhmä kantaesitti vuosi sitten alkuperäisen show'n sinfoniaorkesterisovituksen. Paikallinen yleisö otti Wagner-road-tripin heti omakseen. Väliaika-aplodit kestivät viisi minuuttia. Lopuksi oli esitettävä encore.

– Luulen että suosio johtui siitä, että Saksassa on niin vahva kabareeperinne. He tiesivät, mitä ovat tulossa katsomaan, Jouni Bäckström tuumaa.

Suomessa yleisö lämpenee hitaammin.

– Täällä se on ensimmäisen viidentoista minuutin aikana niin, että uskallanko nauraa.

The Fabulous Bäckström Brothersin alkuperäinen show katsottavissa Yle Areenassa.