Helsinkiin rakennetaan lähes kolme kilometriä uutta ratikkarataa – tässä tulevat kiskoremontit

Jo ennen vappua aletaan rakentaa uutta rataa Välimerenkadulle Jätkäsaareen. Toinen suuri työmaa alkaa kesällä, kun Töölön Reijolankadulle rakennetaan uudet kiskot kolmosratikkaa varten.

raiteet
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Jätkäsaaressa ratikkarataa rakennetaan koko kesä: sen on määrä valmistua syksyllä. Välimerenkadulle rakennetaan monta sataa metriä uutta rataa, koska ysiratikka alkaa silloin kulkea nykyisen Tyynenmerenkadun sijasta Välimerenkatua.

Kesäkuussa HKL alkaa rakentaa rataa Reijolankadulle kolmosratikkaa varten, joka tulee ajamaaan Nordenskiöldinkadulta Reijonlankadun kautta Mannerheimintielle. Kolmosratikka kulkee Olympiaterminaalista Meilahteen.

Yhteensä ratatyömaita on tulevana kesänä ja syksynä parikymmentä. HKL lupaa suunnitella ratatyöt siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa matkustajille. Ratatyöt pyritään tekemään osin öiseen aikaan.

HSL tiedottaa mahdollisista poikkeusreiteistä sitä mukaan, kun se saa tiedot töiden etenemisestä.

– Joka kesä korjataan joitakin ratoja, mutta poikkeuksellista tulevan kesän ratatöissä on se, että nyt HKL rakentaa kaksi aivan uutta pätkää rataa, kertoo Sari Kotikangas HSL:n Viestinnästä.

Ratojen kunnostus- ja rakennustyöt johtuvat elokuussa uudistuvasta raitiolinjastosta. Silloin muun muassa 7B ja 7A lopettavat liikennöinnin ja tilalle tulee raitiovaunu numero 7, joka liikennöi Länsiterminaalista Länsi-Pasilaan. Ykkösratikka alkaa liikennöidä syksyllä joka päivä välillä Eira – Käpylä.

HSL:n mukaan reittimuutoksilla varaudutaan muun muassa Länsimetron tuloon: ratikoiden reitit ja aikataulut sovitetaan yhteen muiden liikennemuotojen kanssa liikenteen solmukohdissa.