yle.fi-etusivu

Video: Näin kulkee 54-metrinen purjevene maantiellä – kuljetus keskeytti liikenteen

Maailman suurimman hiilikuituvalmisteisen sluupin kuljetus katkaisi tien perjantaina Pohjanmaalla.

Baltic Yachts
Yle Uutiset Pohjanmaa: Näin kulkee 54-metrinen purjevene maantiellä
Yle Uutiset Pohjanmaa: Näin kulkee 54-metrinen purjevene maantiellä

Baltic Yachtsin 54-metrinen vene on maailman suurin hiilikuituvalmisteinen sluuppi. Se kuljetettiin perjantaina veistämöltä Luodosta Pietarsaareen kölin asennusta varten. Reittinä oli tie 749, maantie.

Jo ensimmäisessä risteyksessä tehtaalta lähdettäessä esteeksi olivat tulla männyt. Siitä selvittiin oksasaksilla. Seuraavaa risteystä oli levennetty ja vahvistettu, mutta silti tien riittäminen oli kiinni milleistä. Kuljetus selvisi silti niin mutkista, töyssyistä kuin ympyröistäkin ja pääsi onnellisesti perille.

Baltic Yachtin 54-metrinen hiilikuitupurjevene.
Baltic Yachtin 54-metrinen hiilikuitupurjevene.Kalle Niskala / Yle

Viimeistelyjen jälkeen vene lasketaan vesille toukokuussa. Alus luovutetaan kesällä, ja se pääsee seilaamaan Välimerellä, Karibialla ja ympäri maailman. Vene on Balticin omistajan, professori Hans Georg Näderin, kuudes Baltic. Sitä on rakennettu 3,5 vuotta.

54-metrinen Pink Gin VI on metrin lyhyempi kuin Pispalan Haulitorni on korkea ja täsmälleen samanmittainen kuin Meilahden tornisairaala Helsingissä. Maston korkeus vedenpinnasta on 67 metriä. Vertailun vuoksi Stadionin torni on 72-metrinen.

Veneessä on omistajan kajuutta työpisteineen, ruokasalonki, sohvasalonki, 5 vip-hyttiä sekä keittiö ja miehistön tilat. Miehistö on 8-henkinen. Toimitusjohtaja Sam Stenberg kuvaa kahden parvekkeen ratkaisua ainutlaatuiseksi hiilikuitukomposiittipurjeveneessä: omistajan hytistä avautuu 3x3 metriä veneen seinää, josta muodostuu aamukahviparveke.

Balticin omistaja Hans Georg Näder.
Balticin omistaja Hans Georg Näder.Kalle Niskala / Yle

Baltic Yachts työllistää Luodossa ja Pietarsaaressa yhteensä 250 henkeä ja lisäksi Espanjassa 12 henkeä. Yhtiön liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa.

Videon kuvaus ja leikkaus: Kalle Niskala.

Artikkelia korjattu 24.4. kello 16.52: Pink Gin VI on maailman suurin hiilikuituskomposiittisluuppi eli yksimastoinen purjevene. Baltic Yachts on aiemmin valmistanut peräti 66-metrisen hiilikuitukomposiitista tehdyn ketsin, joka taas on 2-mastoinen alus.