Venäjällä ei tehdä enää kauppoja vodkalasi kädessä, sanoo suomalainen kuljetusalan konkari

Toistakymmentä suomalaista kuljetusalan yritystä osallistui Moskovan jokavuotisille kuljetusmessuille. Venäjällä ei voi toimia ilman suoraa kontaktia asiakkaisiin.

Yle maailmalla: Moskova
ihmisiä messunäyttelyssä
Moskovan kuljetusalan messuilla on myös suomalaisyrityksiä.Kerstin Kronvall / Yle

Moskovan vuosittaiset kuljetusmessut ovat eräänlainen talouden lämpömittari. Jos messuilla on paljon kävijöitä, voi arvata että kauppa käy – ja päinvastoin.

Tänä vuonna messuilla oli vilkkaampaa kuin parina edellisvuotena. Siis hyvä merkki talouselämästä.

Messuihin osallistui toistakymmentä suomalaisyritystä, niiden joukossa VR.

Suora kontakti on tärkeä

VR:n avainasiakaspäällikön Juha Petäjäniemen mukaan messuille osallistuminen on hyvin tärkeätä. Messuilla hän tapaa uusia ja vanhoja asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Juha Petäjäniemi
Avainasiakaspäällikkö Juha Petäjäniemi.Kerstin Kronvall / Yle

Venäjällä on tärkeää luoda henkilökohtaiset suhteet. Täällä ei ole edes tapana vastata tuntemattomilta saatuihin sähköpostiviesteihin.

– Kun viestin saaja näkee, että hänen messuilla tapaamansa Juha kirjoittaa, hän saattaa jopa lukea viestini, Juha Petäjäniemi sanoo nauraen.

VR hoitaa yhteistyössä Venäjän rautateiden kanssa rajan ylittäviä kuljetuksia teollisuudelle. Rahti kulkee venäläisillä vaunuilla, jotka VR vie asiakkaalle ja toimittaa takaisin Venäjälle.

Yrityksen maine kyseessä

Moni yritys miettii tarkkaan, voiko osallistua messuihin joka vuosi. Vaikka osallistuminen on kallista, tänne kannattaa tulla, koska poisjääminen on asiakkaille kielteinen signaali.

– Joku voi vaikka luulla, että yrityksellä on ongelmia, jos yhtäkkiä jää pois, Stevecon myyntipäällikkö Mia Brunila sanoo.

Messujen varsinainen konkari on Elena Palacios, jonka yritys Ideafixer suunnittelee ja toteuttaa asiakkaidensa messupaikkoja. Yrityksen toiminnasta 80 prosenttia tapahtuu nykyisin Venäjällä, ja messuja on monenlaisia.

– Olen tehnyt kaikkea, sukkahousuista kaivinkoneisiin, Palacios sanoo.

Elena Palacios
Elena Palacios on käynyt kauppaa Venäjällä kauan.Kerstin Kronvall / Yle

Ei enää ryypiskelyä

Toimitusjohtaja Palacios on tehnyt tätä työtä melkein kolmekymmentä vuotta ja hän on nähnyt messujen muuttuvan. Ennen kaikki oli hyvin salamyhkäistä.

– Kaikki osastot olivat suljettuja, niissä oli jopa katto, ettei vaan kukaan nähnyt kuka neuvotteli kenenkin kanssa, Palacios kertoo.

Hän muistaa hyvin myös ajan, jolloin olutta ja muuta alkoholia oli tarjolla messuilla. Tämä käytäntö on jäänyt pois, ja nykyisin asiakkaiden seurassa juodaan vettä.

Messujen rakentaminen Venäjällä on erilaista kuin muualla. Erityisesti kuljetusmessujen pitopaikka Crocus Expo saa Palaciokselta kritiikkiä. Täällä osataan rahastaa.

Venäjällä kaikki on toisin

Venäläiset perivät erikseen maksun muun muassa näyttelypaikan rakennusluvasta, palovaroittimesta ja jopa esittelyssä käytettävien plasmaruutujen tarkistuksesta. Lisämaksut nostavat osallistumishintaa ja karsii siksi pienemmät yritykset, joilla ei ole varaa olla osallistua.

Palacios kannustaa silti yrityksiä tulemaan Venäjälle. Hän painottaa, että kielitaidon lisäksi täällä tarvitaan kärsivällisyyttä.

– Täytyy jättää suomalainen ajattelutapa rajalle, hän neuvoo.

Hän tarkoittaa, että Venäjällä asiat sujuvat eri tavoin kuin Suomessa. Tehtävä, joka etukäteen tuntuu vaikealta voi hoitua hetkessä, kun taas jokin yksinkertainen asia voi olla huomattavan työläs.

kaksi miestä kuorma-auton ääressä
Messuilla vaihdetaan alan kuulumisia. Kuljetusyritysten työt ovat vähentyneet.Kerstin Kronvall / Yle

Rahtimaksut ovat laskeneet

Kaikkia kuljetusyrityksiä piinaa kuljetusten väheneminen. Kun kauppa ei käy, ei ole myöskään kuljetettavaa. Venäjän ruplan heikko kurssi ja talouspakotteet haittaavat alaa.

Alun perin suomalainen Transfennica hoitaa reittiliikennettä rahtilaivoilla. Yrityksen tärkein rahti on paperimassa ja paperi. Toimitusjohtaja Dirk P. Witteveen kertoo rahtien vähentyneen viime aikoina.

– Sekä vesillä että maanteillä on liikaa kuljetuskapasiteettia, ja hinnat ovat alhaiset, Witteveen toteaa.

Hän uskoo kuitenkin Venäjän markkinoiden elpyvän, eikä näe pikaisia mahdollisuuksia etsiä uusia markkinoita.

– Reittiliikenteessä ei voi ihan päivässä siirtää laivoja muualle, hän sanoo.