1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. brändit

R-Collectionin uusi avaus kotikaupungissa: myymälä ja ravintola 165-vuotiaaseen taloon

Kajaanilaisyritys vie R-Collection-brändiään ulkomaille, ja sieltä on napattu idea kotikaupunkiin: Kajaanin keskustan toiseksi vanhimpaan taloon tulee myymälä, ravintola ja koti.

Brändit
Vanha kirjasto Kajaanissa.
Myymälä-ravintolarakennuksen yläkertaan tulee asunto Olli Saastamoiselle ja Lilli Noriolle.Kimmo Hiltunen / Yle

KajaaniKorkealla katon rajassa on haalistuneita sanomalehtiä ja kirjansivuja. Ne on tapetoitu seinään kauan sitten – kuulemma yhdeltä sivulta löydetty merkintä on vuodelta 1823.

– Se olisikin mielenkiintoista selvittää tarkasti, mitä niissä kaikissa lukee, pohtii Rockserin pääsuunnittelija Lilli Norio.

Olemme Kajaanissa, historiallisessa rakennuksessa kaupungin keskustassa. Käynnissä on remontti, joka on kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Sen aikana tapetoidut sivutkin löytyivät sisäseinän alta.

Vanha sanomalehden sivu historiallisessa talossa.
Vanhat dokumentit löytyivät rakennuksesta remontin aikana. Museovirasto on jo katsonut paperit läpi. Kimmo Hiltunen / Yle

Rakennukseen on tulossa kajaanilaisen vaateyrityksen Rockserin merkin R-Collectionin lifestyle-myymälä ja ravintola, kesäisin auki on terassikin. Yläkertaan yrityksen omistajaperheen pariskunta Olli Saastamoinen ja Lilli Norio asettuvat asumaan.

– Kyllähän muuttoa on odoteltu tässä useampi vuosi, että pikkuhiljaa, mutta ensin hoidetaan ravintola kuntoon, Saastamoinen sanoo.

Ravintolan puolella on tavoitteena avata ovet heinä- tai elokuussa. Myymälä ja koti joutuvat odottamaan pidempään. Ravintola lupailee kajaanilaisille esimerkiksi lähiruokaa ja live-musiikkia. Ravintoloitsijaksi tulee Joonas Sirviö.

– Kyllä tässä toinen tukee toista ihan ehdottomasti. On vaatebrändi ja hyvää ruokaakin, niin eiköhän siinä ole hyvä resepti, Sirviö arvioi.

Kyllä ihmisiä kiinnostaa, mistä se brändi on kotoisin ja mitä arvoja se edustaa.

Lilli Norio

Rakennuksen omistavat Rockserin perustajat Marjo ja Pekka Saastamoinen sekä heidän poikansa Olli Saastamoinen sekä puoliso Lilli Norio. Ravintolaa varten perustetaan erillinen yhtiö, jonka osakkaita ovat Olli Saastamoinen, Lilli Norio sekä Joonas Sirviö.

Vuonna 1852 rakennetun rakennuksen historiaan mahtuu paljon. Se on toiminut kirjastona, mutta se on ollut esimerkiksi myös Kajaanin ensimmäisen piirilääkäri Samuel Roosin omistuksessa.

Osa brändäystä

Kokonaisuus on Suomessa harvinainen. Kovin montaa samankaltaista ei liene. Norion mukaan idea on lainattu ulkomailta, jossa tämänkaltaiset kokonaisuudet ovat yleisempiä.

– Amsterdamissa ja Berliinissä olemme tällaista nähneet, pääsuunnittelija Norio arvioi.

Haluamme, että ihmiset ovat fiiliksissä maailman toisellakin puolella tästä.

Olli Saastamoinen

Hanke on taitavaa brändityötä. Yritys pyrkii paraikaa kansainvälisille markkinoille ja historiallisen rakennuksen kunnostaminen tukikohdaksi tukee kiinnostavia mielikuvia nuorekkaasta, perinteitä kunnioittavasta yrityksestä.

– Tämä tulee olemaan aika paljon sitä fiilistä, mitä me haluamme, että R-Collection on kansainvälisillä markkinoillakin. Se tulee näkymään enemmän siellä siinä, mitä sosiaalisen median kautta pystymme antamaan ulospäin, Saastamoinen sanoo.

Rakennus tulee toimimaan myös edustustilana kansainvälisille vieraille. Tällä hetkellä R-Collectionilla on Kajaanissa tehtaanmyymälä, joka on kauempana keskustasta.

Lilli Norio
R-Collection on noussut pinnalle myös Suomessa. Pääsuunnittelija Lilli Norio kertoo, että yrityksen vaatteisiin törmää esimerkiksi Helsingissä opiskelijoiden yllä. Kimmo Hiltunen / Yle

Matkailu- ja Ravintolapalvelut, MaRan toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan isosta trendistä ei ole kyse. Esimerkiksi kampaamoiden ja sisustusliikkeiden yhteydessä voi olla kuitenkin kahviloita.

Hän arvioi, että yhteistyömuodot eri toimialojen yrittäjien ja ravintolayrittäjien välillä lisääntyvät.

– Kun elämystalous ja elämyksellisyys kasvaa, niin enemmän tehdään sitä, että ravintolat ja muun toimialan yritykset tekevät yhteistyötä, Lappi sanoo ja nostaa esimerkiksi museotoimialan.

Hän ei kuitenkaan usko, että Rockserin käyttämästä mallista tulisi sillä tavalla valtavirtaa, että sillä olisi vaikutusta ravintola-alan kokonaisliikevaihdon kannalta.

Kahden ja puolen vuoden projekti

Ongelmiakin on ollut, jos ei nyt ihan mutkia, niin ainakin shikaaneja. Remonttia on kestänyt nyt kaksi ja puoli vuotta.

– Alussa jännitti kaikki tämä, kun tuli vastoinkäymisiä, mutta loppupeleissä siihen on turtunut. Sitten vaan tehdään, koska eivät ne tekemättömiä asioita ole, Saastamoinen hymähtää.

– Isossa osassa ovat hyvin ammattitaitoiset ihmiset, joita on onneksi tässä projektissa. Ilman tekijöitä ei näillä käsillä tätä laitettaisi kuntoon, hän heittää, vaikka on rakentanut paljon itsekin.

Olli Saastamoinen
Rockserin Olli Saastamoinen kertoo, että remontissa tuli monia yllätyksiä vastaan. Kimmo Hiltunen / Yle

Tarkoituksena on kunnioittaa remontissa perinteitä. Siitä osoitus ovat jo katonrajassa olevat vanhat paperit, jotka paljastuivat remontin aikana. Lisäksi esimerkiksi entisiä värimaailmoja aiotaan kunnioittaa. Tarkoituksena on yhdistää vanhaa ja uutta.

Historiasta muistuttaa myös Kajaanin linnanrauniot, jotka ovat ravintolan alapuolella.

Maailmanvalloitus lähtenyt käyntiin

Yritys on pyrkimässä vaatteillaan kansainvälisille markkinoille. Nyt Saksassa on yhdeksän jälleenmyyjää, Tanskassa, Ruotsissa ja Belgiassa kussakin yksi. Yrityksen tilausjärjestelmätkin on jo sovitettu yhteen kansainvälisten toimijoiden mukaisiksi.

– Paljon on tehty töitä ja pikkuhiljaa alkaa työ tuottamaan tulosta. Ensi syksynä mallisto on näissä paikoissa myynnissä ja hienolta tuntuu. Pitää lähteä paikan päälle Saksaankin, että miltä ne meidän tuotteet kaupassa näyttävät, Norio hymyilee.

Brändi ratkaisee ulkomailla menestymisessä paljon ja myös Suomessa. Toki tuotteidenkin pitää olla hyviä ja laadukkaasti tehtyjä.

– Kyllä ihmisiä kiinnostaa, mistä se brändi on kotoisin ja mitä arvoja se edustaa, Norio sanoo.

Rockserin ostamassa talossa on käynnissä remontti.
Ravintolan puoli on tavoitteena avata heinäkuussa 2017.Kimmo Hiltunen / Yle

Kajaaniin valmistuva rakennus tukee yrityksen mukaan juuri tätä. Näin halutaan osoittaa myös arvoja.

– Haluamme olla avoimia ja näyttää se brändi ja mitä me tehdään ja miten. Haluamme, että ihmiset ovat fiiliksissä maailman toisella puolellakin tästä. Toivottavasti välittyy myös heille se mielikuva, miten me elämme täällä. Haluamme viedä oman maailmamme maailmalle, Saastamoinen sanoo.