Amerikkalaisia huipputekijöitä kiinnostaa nyt eurooppalainen televisio – showrunner paljastaa hittisarja Medicien reseptin

Tällä viikolla Suomessa alkava Medicit, Firenzen valtiaat on malliesimerkki yhdysvaltalaisten tv-draaman tekijöiden rantautumisesta Eurooppaan.

kulttuuri
Guido Caprino Marco Bellon roolissa (vas.) ja Richard Madden Cosimon roolissa.
Guido Caprino Marco Bellon roolissa (vas.) ja Richard Madden Cosimon roolissa.Fabio Lovino

Hautajaissaattue kulkee halki keskiaikaisen Firenzen. Basilikassa suruväen keskellä pankkiiri Giovanni di Medicin (Dustin Hoffman) silmät peitetään kultakolikoilla.

Vainajan aikuiset pojat istuvat kirkossa surun murtamina. Messun aikana veljistä vanhemman, Cosimo di Medicin (Game of Thrones -tähti Richard Madden) korvaan tullaan kuiskaamaan viesti: isä Giovanni ei kuollut luonnollisesti, vaan hänet murhattiin.

– Kukaan ei tiedä kävikö niin oikeasti, mutta otimme tämän vapauden saadaksemme katsojat heti kiinni tarinaan, tv-käsikirjoittaja Frank Spotnitz sanoo.

Yhdysvaltalainen Spotnitz on Medicit, Firenzen valtiaat (Medici: The Masters of Florence, 2016-) -sarjan toinen showrunner eli käsikirjoittaja-tuottaja. Hän on aikaisemmin kirjoittanut Salattuja kansioita (The X-Files, 1993-2002) ja luonut Amazonin hittisarjan The Man in the High Castle (2015-).

Käsikirjoittajatiimin esimiehenä hän on se, joka viime kädessä päättää kaiken sen, mitä sarjassa tapahtuu.

Dustin Hoffman Giovannin roolissa ja Richard Madden Cosimon roolissa.
Dustin Hoffman Giovannin roolissa ja Richard Madden Cosimon roolissa.Fabio Lovino

Suku, joka muutti maailman

Ensimmäisen minuutin aikana tapahtuvan murhan tarkoitus on liimata katsoja kiinni kuvaruutuun. Kun Medicin vejekset ryhtyvät selvittämään isänsä murhaajaa, tulee siinä sivussa tutuksi koko 1400-luvun Italian valtapeli.

– Tuon tarinan kautta pystyimme kätevästi kertomaan keitä Medicit olivat. Murhasta epäillyt ovat kaikki heidän vastustajiaan. Syy heidän vastustukselleen on se, että tuo suku luo uusia mahdollisuuksia tavalliselle kansalle. Ennen Medicejä köyhät pysyivät köyhinä ja rikkaat pitivät kiinni rahoistaan, Spotnitz sanoo.

Medicit eivät olleet aatelisia, vaan he rikastuivat liiketoiminnalla. Giovanni di Medicin perustama pankki sai hoitaakseen Vatikaanin raha-asiat, mikä teki Mediceistä maailman rikkaimman perheen. Suku käytti rahaansa muun muassa renessanssin merkittävimpien taiteilijoiden, kuten Botticellin, da Vincin ja Michelangelon tukemiseen.

Sarjan ensimmäinen kausi keskittyy kuitenkin siihen, miten suku nousi valta-asemaansa Firenzessä.

– Medicit olivat paljon muutakin kuin renessanssin rahoittajia. He olivat esimerkiksi paavin pankkiireita. Monella tavalla he muovasivat maailmasta sen paikan, jossa elämme tänä päivänä, Spotnitz luonnehtii.

Tony Soprano, Walter White, Cosimo di Medici

Tv-sarjassa Medicit lahjovat, juonittelevat ja murhaavat tehdäkseen maailmasta näköisensä. Ympäristö on sama kuin joitakin vuosia sitten nähdyssä Borgiat, maan ja taivaan valtiaat -sarjassa (The Borgias, 2011-2013), mutta lähestymistapa on toinen.

Spotnitz sanoo, ettei hän halunnut seurata amerikkalaisen tv-draaman trendiä, jossa sarjat kilpailevat seksillä ja väkivallalla. Sen sijaan hän halusi tuoda televisioon uudenlaisen sankarin.

– Olemme nähneet sankareita, jotka murhaavat ja tekevät pahoja asioita saadakseen haluamansa. Esimerkiksi Tony Soprano ja Walter White – he ovat fantastisia hahmoja! Mutta en ainakaan itse ole nähnyt tv:ssä Cosimon kaltaista henkilöä, joka kaiken tuon lisäksi todella aidosti uskoo siihen, että tehdessään syntiä hän vahingoittaa omaa sieluaan, Spotnitz sanoo.

Yleiskuvaa uskonnollisesta tilaisuudesta.
Paavin kruunajaiset. Fabio Lovino

Medicit pieksi Juventuksen

Euroopan kasvavat tv-sarjamarkkinat houkuttelevat nyt niin amerikkalaisia tekijöitä kuin tähtiäkin. Esimerkiksi tammikuussa C Morella sai ensi-iltansa italialaisen elokuvaohjaaja Paolo Sorrentinon tv-sarja The Young Pope (2016-), jonka pääosissa esiintyvät Hollywood-tähdet Jude Law ja Diane Keaton.

Myös Medicit on käsikirjoittajien lisäksi miehitetty amerikkalaisista sarjoista ja elokuvista tutuilla kasvoilla. Tärkeimpiä rooleja esittävät Game of Thronesista (2011-) tuttu skotti Richard Madden, Hollywood-veteraani Dustin Hoffman ja vähemmän tunnettu tv-sarjoissa näytellyt Stuart Martin.

Italiassa sarja dubattiin, mutta ulkomaalaiset tähdet epäilyttivät sarjan tuottanutta yleisradioyhtiö RAI:ta.

– He arvelivat, että ulkomaisten näyttelijöiden takia sarja tulisi kiinnostamaan yleisöä tavallista vähemmän, Spotnitz muistelee.

Medicit oli kuitenkin valtava hitti. Sarjan ensi-iltana sitä katsottiin Italiassa enemmän kuin Juventuksen ottelua Mestarien liigassa.

HBO tšekiksi ja Netflix ranskaksi

Myös isot amerikkalaiset suoratoistopalvelut ovat viime aikoina kiinnostuneet eurooppalaisista sarjoista. Netflix, HBO ja Amazon ovat kukin ryhtyneet tuottamaan omia sarjojaan Euroopassa. Niistä Netflixin ranskalaisen draamasarja Marseille (2016-) ja HBO:n tšekkiläinen noir-sarja Wasteland (Pustina, 2016) ovat vain pari esimerkkiä tämänhetkisestä trendistä.

Tv-sarjojen kielimuuri ylitetään tätä nykyä helpommin kuin koskaan ja Spotnitz uskoo muurin tulevaisuudessa vain madaltuvan.

– Uskon, että tulemme kuulemaan yhä enemmän muita kieliä kuin englantia isoissa tv-sarjoissa. Tv-draaman markkinat kasvavat nyt joka puolella maailmassa, kun niihin panostetaan enemmän rahaa kuin koskaan, Spotnitz sanoo.

Muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa myös Medicit kuuluu Netflixin valikoimaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa se luokitellaan Sorjosen (2016-) tavoin kuuluvaksi suoratoistopalvelun omaan Netflix Original -kategoriaan, vaikkei kumpikaan sarja Netflixin omaa tuotantoa olekaan.

Käsikirjoittaja on kuningas

Atlantin ylittävä yhteistyö on tätä nykyä helppoa, koska Game of Thronesin ja Mad Menin (2007-2015) kaltaiset suurmenestykset kannustavat eurooppalaisia tekijöitä tekemään sarjansa amerikkalaisin menetelmin.

– Sen seitsemän vuoden aikana, jonka olen ollut Euroopassa, olen käyttänyt enimmäkseen eurooppalaisia tekijöitä, mutta amerikkalaisella tavalla. Toisin sanoen siten, että sarjan keskuksessa on kirjoittaja-tuottaja ja käsikirjoittajat tekevät yhdessä töitä writers’ room-menetelmällä, Spotnitz kertoo.

Toisin kuin elokuvissa, tv-draamojen amerikkalaisessa tuotantomallissa käsikirjoittaja on sarjan tärkein tekijä. Yhdellä sarjalla on noin 5–12 käsikirjoittajaa, jotka kehittävät yhdessä jokaisen jakson käsikirjoituksen.

Writers’ room on huone, jossa tuo työ tehdään. Yhden jakson kirjoittaminen voi kestää kaksitoista päivää, sillä ideana on saada tarinasta irti kaikki mahdollinen.

– He väittelevät kerrottavan tarinan pienimmistäkin yksityiskohdista. Tavoitteena on tehdä sarjasta niin hyvä kuin se vain voi olla. Minusta tämä malli on erittäin hyvä ja arvokas, koska tarina on siinä tärkeämpi kuin oma ego, Spotnitz sanoo.

Writers' roomin toimintaa kuvastaa hyvin Breaking Bad -sarjan (2008-2013) yhden jakson kirjoittamisesta kuvattu time lapse -video (siirryt toiseen palveluun).

Dustin Hoffman Giovannin roolissa.
Dustin Hoffman Giovannin roolissa.Fabio Lovino

Terveisiä kotisohvalle

Käsikirjoituksen lisäksi showrunner on vastuussa kaikesta muustakin, mitä sarjassa nähdään - näyttelijävalinnoista kuvauspaikkoihin. Näyttävissä maisemissa tapahtuva Medicit, Firenzen valtiaat on kuvattu enimmäkseen renessanssin historiallisilla tapahtumapaikoilla. Myös sarjan puvuissa on pyritty autenttisuuteen.

– Totuus on kuitenkin, että tv-sarjoja tehdään tämän päivän yleisölle. Minusta asioita on ok muokata, jotta katsoja saadaan imetyksi mukaan tarinaan. Joku aiheesta kiinnostuva voi sitten lukea historiaa ymmärtääkseen, mitkä asiat tapahtuivat oikeasti eri tavalla kuin meidän kertomuksessamme, Spotnitz pohtii.

Käsikirjoitusta pidetään nykyisen laatudraaman buumin peruspilarina. Tv-draaman renessanssin toistetuin slogan kuuluu: kirjoittaja on kuningas.

Tuon lauseen Spotnitz haluaisi muotoilla uudestaan.

– Minusta kyse ei ole oikeastaan käsikirjoittajasta. On kyse siitä, että sarjasta tehdään mahtava. Paras oppi, jonka Hollywoodilla on antaa, on sarjan ehdoilla toimiva yhteistyö, jossa paras idea voittaa, käsikirjoittaja pohtii.

– Kotona televisiota katsovaa yleisöä ei kiinnosta kenen idea se oli. He haluavat vain hyvän shown.

Medicit alkaa keskiviikkona Teeman ohjelmistossa Yle Teema & Femillä. Sarja on jo nähtävissä kokonaisuudessaan Yle Areenassa.