Rahat menee ja hermot – Yhä useampi erehtyy tilaamaan kelvottoman avaimen verkosta

Moni yrittää säästää rahaa tilaamalla autonavaimen ulkomailta. Lopulta rahaa menee suunniteltua enemmän.

autot
Auto, avain, autonavain
Moni yrittää säästää rahaa tilaamalla autonavaimen ulkomailta. Tilaaja saattaa menettää satoja euroja, kun avain tai avaimen kaukosäädin ei käy autoon.Petri Vironen / Yle

Verkkokaupasta ulkomailta tilatut väärät autonavaimet ja avainten kaukosäätimet ovat lisääntyvä ongelma.

Moni tilaa avaimen, jossa on auton lukkoon nähden vääränlainen avainosa eli profiili.

– Se ei siihen lukkoon mene, selventää Mikkelin Lukkoseppien yrittäjä Timo Kärnä.

Jos avaimen profiili on täysin väärä, sille eivät ammattilaiset mitään voi.

– Tässä vaiheessa on menty metsään, ja rahaa on mennyt hukkaan, sanoo Taitavat Suutarit -liikkeen suutarimestari Jani Kinnunen Mikkelistä.

Autonavaimet ja avainten kaukosäätimet maksavat nykyään paljon. Siksi moni yrittää säästää hankkimalla edullisemman verkosta.

Usein lisätöitä tai uusi tilaus

Kinnusen ja Kärnän mukaan asiakkaiden ongelmalliset verkkoavainkaupat ovat lisääntyneet.

– Avain tuodaan meille, ja siitä se viedään merkkiliikkeelle hoitamaan koodaus. Kun avaimen tilaa yhdeltä toimijalta, leikkauttaa sen toisella ja hoitaa ohjelmoinnin kolmannen kanssa, vastoinkäymisiä on lupa odottaa, Kinnunen kertoo.

Jos asiakas on osunut oikeaan osavalinnassa, avain voidaan leikata eli jyrsiä avaimen autoon sopivaksi. Asiakkaalla olisi hyvä olla tiedossa avaimen jyrsinnumero.

–Yleensä numeroa ei ole, mutta ongelma selvitetään mittaamalla avain ja syöttämällä tiedot tietokoneelle, Kinnunen toteaa.

Joko joudutaan tekemään jotain lisätöitä tai joudutaan tilaamaan osia uudestaan.

Suutarimestari Jani Kinnunen

Avaimen jyrsiminen maksaa yleensä joitakin kymmeniä euroja. Sen jälkeen avain koodataan autoon sopivaksi. Osa valmistajista on suojannut sirun, joten autonavaimen pystyy koodaamaan vain valmistaja.

– Osassa tapauksista avaimen voi koodata ja silloin kaikki on mennyt hyvin. Asiakas on saattanut säästää rahaa, Kinnunen sanoo.

Usein rahaa menee enemmän kuin verkosta avaimen tilannut on ajatellut.

– Melkein väittäisin, että useimmissa tapauksissa ei päästä tähän onnelliseen lopputulokseen. Joko joudutaan tekemään jotain lisätöitä tai joudutaan tilaamaan osia uudestaan, Kinnunen selvittää.

Joskus käy niin, että asiakas on tilannut ulkomailta vain avaimen kuoret. Avaimen sisällä ei ole ollut lainkaan elektroniikkaa.

Kaukosäädin ulkonäön perusteella

Avainten lisäksi tilataan vääriä auton kaukosäätimiä.

– Kaukosäädin tilataan ulkonäön perusteella sen sijaan, että olisi käytetty osanumeroa, Kinnunen mainitsee yleisen virheen.

Jos kaukosäädin on vääränlainen, Mikkelin Lukkoseppien Kärnän mukaan lukkoseppä ei pysty tekemään asialle mitään.

Vaikka tilaaja on ajatellut säästävänsä rahaa, Kinnusen mukaan osa asiakkaista menettää huonossa avain- tai kaukosäädinkaupassa suuren summan rahaa.

– Nykyäänhän auton avaimet ovat pahimmillaan samaa hintaluokkaa kuin televisiot.

Merkkiliikkeillä harvoja kokemuksia

Mikkeliläisissä merkkiliikkeissä tapauksia tulee vastaan harvoin. Jälkimarkkinointipäällikkö Pasi Tiihonen Rinta-Joupilta muistaa kaksi ongelmallista tapausta, joissa asiakas itse on tilannut avaimen. Rinta-Jouppi myy ja huoltaa BMW-, Honda- ja Kia-merkkisiä autoja.

Tiihosen mukaan ongelmallisia avainasioita heille ei yleensä ole tullut, koska avaimet tulevat liikkeeseen valmiiksi koodattuina. Muut avaimet eivät autoihin käy.

Asiakas porasi reiän avaimen muovipäähän. Valitettavasti hän osui transponderiin eli ajoneston tunnistesiruun.

Suutarimestari Jani Kinnunen

Samanlainen käytäntö on Etelä-Savon Autolla, toteaa jälkimarkkinointipäällikkö Veikko Kortelainen. Etelä-Savon Auton merkit ovat Mercedes-Benz, Nissan ja Toyota.

Ulkomailta auton kaukosäädintä tilatessa kannattaa olla tarkka muun muassa kaukosäätimen megahertseistä.

– Tässä pelataan pääsääntöisesti kahdella eri taajuudella. Yhdysvalloissa ja Japanissa on eri taajuudet kuin Euroopassa, suutarimestari Kinnunen selventää.

Merkeissä on eroja

Eri automerkit käyttävät erilaisia suojauksia. Kinnusen mukaan merkeissä on eroja. Lukkoseppien ja suutarien keinot koodata avaimia vaihtelevat.

- Esimerkiksi Mercedes-Benzin autoissa päästään käsiksi lähinnä hyötyajoneuvoihin, mutta henkilöajoneuvopuolelle emme juuri käsiksi pääse, Kinnunen selventää.

Kinnusella on selkeä ohje ongelmien välttämiseksi.

– Usein yhden tiskin periaate olisi edullisin ja vaivattomin. Vastuu lopputuloksesta on selkeästi siellä tiskin takana, kauppiaan puolella.

Autojen virta-avainten hankkimisesta tuli aiempaa hankalampaa parisenkymmentä vuotta sitten, kun tekniikka kehittyi. Virta-avainten hinta on sen jälkeen noussut huimasti.

– 1990-luvun puolivälissä tuli vakuutusyhtiöiden puolesta vaatimuksia, että autoihin on asennettava tehdasasenteinen elektroninen ajonesto, Kinnunen muistelee.

Nykypäivän autoissa on monenlaisia avainratkaisuja. Kaikissa autoissa ei ole virtalukkoa, vaan käynnistys tapahtuu napista painamalla. Joissakin autoissa käynnistykseen käytetään avainkorttia.

Pora rikkoi tunnistesirun

Osa asiakkaista lisää autonavainkuluja muilla toimillaan.

– Asiakkaan sirullisen autonavaimen reikä, johon avainrengas saadaan kiinni, oli kulunut puhki. Uuden avaimen hinta koodauksineen oli asiakkaalle liikaa halpaan autoon. Asiakas porasi reiän avaimen muovipäähän. Valitettavasti hän osui transponderiin eli ajoneston tunnistesiruun, eikä auto enää käynnistynyt. Kyseessä oli viimeinen avain emmekä voineet auttaa, sillä sirukopiota ei voi tehdä ilman sirua. Auton käypä arvo oli alle korjauksen arvon. Vastaavia tapauksia on ollut muitakin, suutarimestari Kinnunen kertoo.

Autoilijat yrittävät vaihtaa avaimensa pariston, ja kaukosäädin saattaa rikkoutua.

– Työ sinänsä ei ole vaativa. Täytyy vain tarkkaan tietää mitä tekee, sillä pienet muoviosat ovat herkkiä rikkoutumaan, mikäli tekniikka on väärä. Hurjin tapaus oli, kun kuorta oli avattu meisselillä. Ei ollut auennut, mutta työkalu oli saatu kaivettua piirilevyn läpi. Se itse asiassa ei ole edes helppoa, sillä piirilevy on melko kestävää tavaraa, Kinnunen toteaa.