1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. teiden kunnossapito

Kuusi keinoa pysäyttää teiden korjausvelka – muutoksia teiden hoitoon ja ylläpitoon

Teiden korjausvelan kasvu voitaisiin katkaista jopa kokonaan muuttamalla teiden hoitoa ja ylläpitoa. Uutta tietoa on saatu päällysteiden ennakoivaa hoitoa ja kunnossapitoa tutkivalla projektilla.

teiden kunnossapito
tietyömaa, liikenne, henkilöauto, autoilu, autot, kesäliikenne, työmaa, asfalttityö
Soila Ojanen / Yle

Kun puututaan kolmeen teiden ylläpitoon ja kolmeen teiden hoitoon liittyvään ongelmaan, korjausvelan kasvu loppuu, sanoo Roadscanner–yhtiön toimitusjohtaja Timo Saarenketo.

Roadscanner on mukana PEHKO-projektissa, joka tutkii päällysteiden ennakoivaa hoitoa ja kunnossapitoa. Projektin tavoitteena on löytää keinoja pitää tiet hyvässä kunnossa ja selvittää mistä teiden huono kunto johtuu.

Lapissa pilottialueiksi on valittu koko päällystetty tiestö Kemi-Tornion alueella ja valta- ja kantatiet Rovaniemen kaupungin alueella. Pilottikokeilussa on mukana myös Keski-Suomessa Karstulan alueen koko päällystetty tiestö.

– Eniten kustannuksia aiheuttavat ovat pehmeän pohjamaan päälle rakennetut tiet, joilla liikkuvat raskaat rekat. Noin 20 prosenttia pilottialueen teistä on altistunut muodonmuutoksille tästä syystä.

Toinen rakenteisiin liittyvä havainto on se, että tarvitaan selvästi nykyistä paksummat päällysteet, koska ohuet päällysteet vaurioituvat helpommin. Nykyään tiet tehdään 80–100 millimetrin vahvuisiksi. Päällysteiden keskivahvuus on noin 80 milliä, koska ne ohentuvat kulumisen vuoksi.

– Kun päästään 150 millimetrin päällysteisiin, niin ongelmat pienenevät ja tiet ovat myös tasaisempia eli mukavampia ajaa, Saarenketo laskee.

Kolmas rakenteellinen syy on päällysteen laatu. On havaittu, että joillakin alueilla päällyste urautuu, vaikka tien rakenne ja kantavuus ovat kunnossa. Rovaniemen lähialueella on tästä ongelmasta kärsiviä teitä, kun taas Kemi-Tornio alueella on päällysteet todella hyviä.

–Tutkimusjakso on ollut lyhyt eivätkä vuodet ole veljeksiä keskenään. On erilaisia routatalvia. Myös rekat ajavat eri paikoissa eri vuosina riippuen siitä, missä päin puutavaraa korjataan. Näiden tulosten pohjalta voidaan kuitenkin tehdä jo yleisiä johtopäätöksiä, Saarenketo sanoo.

PEHKO-projektissa kehitetään ja testataan uusia innovatiivisia keinoja päällystettyjen teiden ylläpitoon ja hoitoon, jotta niiden käyttöikä kasvaa. Kymmenvuotinen projekti loppuu vuonna 2025.

Tietyömaan liikennemerkki
Yle

Vesiongelmat haittaavat tienhoitoa

Hoitopuolella ongelmat liittyvät teiden kuivattamiseen. Etenkin yksityisteiden liittymät ovat olleet suuri ongelma. Tukossa olevat rummut aiheuttavat vesiongelmia, koska asukkaat eivät ole huolehtineet niistä. Uudessa tielaissa kunnossapito tulee tienpitäjän vastuulle.

Myös ojat ovat tienhoidon heikko kohta. Niiden pitäisi viedä vesi pois eikä sitoa sitä ojan pohjalle. Kolmas parannettava asia on teiden talvihoito. Lumi aiheuttaa sulaessaan vesiongelman.

– Jo tammikuun helmikuun vaihteessa pitäisi poistaa lumivallit teiden viereltä pariin kymmenen sentin korkuiseksi ja kuukautta myöhemmin poistaa teiden varsilta kaikki lumi. Näin sulava lumi ei mene päällysteeseen ja muodosta jääpolannetta, mikä on myös liikenneturvaongelma.

Saarenketo uskoo, että kun nämä kuusi asiaa hoidettua, niin korjausvelkaa ei tule enää lisää.

– Nyt pitää muuttaa prosesseja niin, että korjausvelka ei enää kasva. Tähänkin tarvitaan tietysti rahaa.

Ongelmateitä on 10–20 prosenttia teistä ja näistä 70 prosenttia liittyy raskaisiin rekkoihin.

– Näiden syyt ovat raskaat rekat, huono pohjamaa ja huono kuivatus. Lohduttavaa kuitenkin on, että 60–70 prosenttia on hyvässä tai erinomaisessa kunnossa, Saarenketo summaa.

Lue seuraavaksi