Musiikki vahvistaa Tuntemattoman sotilaan tunnelmaa – "Yksinkertainen, koruton, raaka ja ruma"

Säveltäjä Lasse Enersen on haltioitunut Sinfonia Lahden soitosta, jota taltioidaan elokuvaan Hollywood-äänittäjän ja erikoismikrofonien avulla.

Elokuva- ja televisiomusiikki
Dima Slobodeniouk, Lasse Enersen ja Aku Louhimies Tuntematon sotilas -elokuvan musiikkia äänittämässä Lahden Sibeliustalossa.
Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dima Slobodeniouk, säveltäjä Lasse Enersen ja ohjaaja Aku Louhimies Tuntematon sotilas -elokuvan musiikkia äänittämässä Lahden Sibeliustalossa maanantaina.Markku Lähdetluoma / Yle

Ohjaaja Aku Louhimies valitsi Tuntematon sotilas -elokuvansa musiikin säveltäjäksi vanhan yhteistyökumppaninsa Lasse Enersenin.

– Olin hyvin kiinnostunut siitä, mitä Aku haluaa Tuntemattomasta sotilaasta kertoa. Minulla oli taas ajatus siitä, miltä se voisi kuulostaa. Tunsimme jo entuudestaan ja päädyimme yhteistyöhön, kertoo säveltäjä Enersen.

Enersenin edellinen sävellystyö on Tom of Finland -elokuvan musiikki. Louhimiehen produktio on työllistänyt miestä jo pidemmän aikaa.

– Kävin seuraamassa kuvauksia viime kesänä. Juttelin kuvausryhmän ja näyttelijöiden kanssa. Haistelin fiiliksiä ja inspiroiduin näyttelijöiden työstä, paljastaa Enersen.

Aku Louhimiehen mukaan musiikilla on merkittävä rooli hänen elokuvissaan ja erityisesti Tuntemattomassa sotilaassa.

– Väinö Linnan hienosta kirjasta on ammennettu aiemmin jo paljon elokuviin, teatteriin ja oopperaan, mutta siitä riittää vielä. Yhdessä Lassen kanssa olemme pohtineet, mikä tukisi kuvaa ja ja antaisi sille jotain lisää. Herkkyys ja elämän hauraus ovat olleet läsnä koko ajan, maalailee Louhimies.

Elokuvan musiikkia äänitetään parhaillaan Lahdessa, mutta ohjaaja on käyttänyt demoversioita leikkausvaiheessa.

Herkkyys ja elämän hauraus ovat olleet läsnä koko ajan.

Aku Louhimies

– Kuvaukset on kaikki tehty. Mosaiikin palaset ovat nyt lattialla ja freskoa laitetaan seinälle. Lokakuussa on valmista, lupaa ohjaaja.

Sinfonia Lahti on jo Hollywood-tasolla

Hollywoodissakin uraa tekevä Lasse Enersen kuvaa Tuntemattomaan sotilaaseen säveltämänsä musiikkia "arkaaiseksi kansanmusiikiksi".

– Se on sellaista kansanmusiikkia, millaista se olisi ehkä ollut 500 vuotta sitten. Musiikin välittämä maailma on yksinkertainen, koruton, välillä raaka ja ruma. Olen yrittänyt olla rehellinen siinä sielumaiseman kuvauksessa, mitä ihmiset ovat sodanmyllerryksessä kokeneet, Enersen selittää.

Musiikin soittaa Sinfonia Lahti ylikapellimestari Dima Slobodenioukin johdolla.

– Kansanmusiikkimaisuuteen yhdistetään vielä moderni elokuvatuotantotekniikka. Olemme äänittäneet paljon elementtejä etukäteen, joita yhdistetään orkesterin soittoon, sanoo säveltäjä.

Olen ihan puulla päähän lyöty, kuinka mahtavia soittajia nämä ovat.

Lasse Enersen

Sekä sävellys että äänitys tehdään elokuvatuotannoissa usein nopeasti. Tuntemattoman sotilaan musiikki äänitetään Lahden Sibeliustalossa kahdessa päivässä. Enersen on tyytyväinen lahtelaisten työn jälkeen.

– Olen ihan puulla päähän lyöty, kuinka mahtavia soittajia nämä ovat. He saivat nuotit pari päivää sitten, soittavat nyt täydellisesti ja reagoivat nopeasti, hehkuttaa Enersen.

Miehellä on Lahdessa mukana luottoäänittäjä ja -miksaaja Hollywoodista, Phil McGowan. Sinfoniaorkesterin soitto taltioidaan 53 mikrofonilla, joista osa on tilattu varta vasten Sibeliustalon äänityksiä varten.

– Miksaaja sanoi, että [Sinfonia Lahti] kuulostaa yhtä hyvältä kuin Hollywoodin isot elokuvaorkesterit, jotka tekevät tätä joka päivä. Toivottavasti yhteistyömme jatkuu, toteaa Enersen.

"Musiikki ei ole pompöösiä"

Ohjaaja Louhimies kertoo valinneensa Sinfonia Lahden juuri orkesterin tason vuoksi.

– Halusimme tehdä hyvää ja kansainvälisen tason musiikkia Suomessa ja siksi Lahti. Aika usein suomalaisissa elokuvissa joudutaan menemään Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta tällä kertaa on tärkeää, että musiikki tehdään Suomessa, sanoo ohjaaja ja viittaa itsenäisyyden juhlavuoteen.

Tuntematon sotilas -elokuvan partituuri.
Markku Lähdetluoma / Yle

Ylikapellimestari Dima Slobodenioukin mukaan elokuvaproduktio on Sinfonia Lahdelle merkittävä.

– On suuri kunnia olla mukana näin isossa ja tärkeässä projektissa. Olemme olleet kaikki hyvin innostuneita.

Ylikapellimestarilta elokuvamusiikin johtaminen vaatii tavallista enemmän. Äänitysaikataulu on tiukka ja osa musiikista on soitettava elokuvan tahtiin.

– Meillä on tarkat kohdat, mihin musiikki soitetaan. Joihinkin kohtiin myös tempo on määriltelty valmiiksi. Tosi tarkkaan pitää saadaa korkealaatuista soittoa, kuvailee Slobodeniouk.

Ylikapellimestari seuraa johtaessaan elokuvaa ruudulta, jota orkesteri ei kuitenkaan näe.

Muistetaan, ettei sota ole koskaan kenenkään voitto.

Dima Slobodeniouk

– Onneksi ei. Minunkin on vaikea keskittyä, sen verran mielenkiintoiselta ja koukuttavalta elokuva vaikuttaa. Unohdan välillä katsoa nuotteja, naurahtaa Slobodeniouk.

Ylikapellimestari pitää Enersenin musiikkia elokuvaan sopivana.

– Musiikki ei ole huutavaa tai pompöösiä. Toisesta maailmansodasta on kulunut niin paljon aikaa, että tapahtumista on tullut jo sankaritarinoita. Tällainen elokuva laittaa asiat paikalleen: muistetaan, ettei sota ole koskaan kenenkään voitto, pohtii Slobodeniouk.