Koivunmahla maistuu aasialaisille – keruukausi alkoi myöhemmin kuin koskaan

Aasia ohitti Keski-Euroopan tärkeimpänä markkina-alueena pohjoiskarjalaiselle koivunmahlalle.

koivu
Koivikko, josta kerätään mahlaa.
Koivunmahlaa kerätään lumisista metsistä. Tanja Perkkiö / Yle

Koivunmahlan keruuseen päästään, kun lämpötila ovat nousevat keväällä nollan yläpuolelle. Tänä keväänä niin ei ole ollut ja mahlakausi alkoi vasta huhtikuun viimeisellä viikolla Pohjois-Karjalan korkeudella.

Tohmajärvellä toimiva Nordic Koivu on maailman johtava koivunmahlayritys.

– Edellinen myöhäisin ajankohta oli 18. huhtikuuta, että kyllä tämä todella myöhässä on, sanoo yrittäjä Susanna Maaranen.

Nordic Koivu on myynyt jo etukäteen tämänkin vuoden mahlasadon, joten lämpenevää odotetaan kovasti. Tohmajärvelle keskiviikkona satanut yli 10 sentin lumipeite ei sinänsä haittaa mahlankeruuta, kunhan lämpötila ei putoa paljon, eikä pitkäksi aikaa pakkaselle.

– Yöpakkaset keskeyttävät mahlan valumisen, mutta päivisin onneksi on lämpimämpää ja mahla virtaa. Keräämme sitä niin kauan kuin koivut antavat, se loppuu hiirenkorvien puhkeamiseen, kertoo Maaranen.

Alihankkijoilla sesonkityö

Mahlankeruun Nordic Koivulle hoitaa alihankintaverkosto, jota on jatkuvasti laajennettu, että mahlan kasvavaan kysyntään maailmalla pystytään vastaamaan. Kaikki mahlankeruumetsät ovat luomusertifoituja.

– Jännityksellä seuraamme sääennusteita yrityksessä, sillä keruukausi on yleensä vain kolmen viikon mittainen. Sinä aikana myös monet kansainväliset ostajamme haluavat vierailla Tohmajärvellä tutustumassa toimintaan, selittää Susanna Maaranen.

Nordic Koivun keräämästä noin miljoonasta mahlalitrasta menee vientiin yli 98 prosenttia. Niistä juodaan vähittäiskauppatuotteina alle puolet, nykyään yli puolet menee muun muassa kosmetiikan valmistusaineeksi ja juomateollisuudelle suurpakkauksissa.

Kilpailu tuonut mahlamarkkinoille monenlaista

Koivunmahla kerätään toistaiseksi noin 30 kilometrin säteeltä Tohmajärven keskustassa olevasta toimitilasta.

Kilpailijoita on markkinoille tullut, muun muassa Pieksämäellä, Keravalla ja Porvoossa pullotetaan kotimaista mahlaa ja maailmalla tuottajia on useita.

Koivunmahlan tultua trendijuomaksi on myyntiin tullut myös laimennettuja ja sokeroituja mahlapohjaisia juomia. Markkinoilla on myös koivujuomia, jotka eivät sisällä lainkaan mahlaa.

Tohmajärveläinen yritys aikoo pärjätä kilpailussa laadulla ja pitkällä kokemuksellaan. Tähän saakka pääosa viennistä on suuntautunut Keski-Eurooppaan, mutta nyt Aasian markkinat ovat kasvaneet kotimantereen ohi.

– Etelä-Korea, Japani, Taiwan ja uusimpana ovat avautumassa Kiinan valtavat markkinat, luettelee varatoimitusjohtaja Susanna Maaranen.