Hiipuneeseen sisävesiliikenteeseen mallia Keski-Euroopasta – suuret laitekuljetukset vesiteitse?

Pienempiä rahteja olisi mahdollista toteuttaa laivojen konttikuljetuksina yritysten yhteistilauksena, uskotaan EU-hankkeessa.

rahtiliikenne
Joensuun syväsatama.
Rahtilaiva Joensuun syväsatamassa.Janne Ahjopalo / Yle

Suomen sisävesien hiljentynyttä rahtiliikennettä yritetään saada virkistymään.

Esimerkiksi Joensuun syväsatamassa Pohjois-Karjalassa tuonti ja vienti romahtivat viime vuonna noin kolmanneksen edellisvuodesta. Etenkin talkin ja sellun laivaukset vähenivät.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on mukana EU-hankkeessa, jolla halutaan parantaa sisävesien rahtiliikenteen yhteyksiä Itämereen (siirryt toiseen palveluun). Viestinä on, että sisävesien rahtiliikenne on vähäpäästöisempää, meluttomampaa ja vähemmän onnettomuusaltista kuin maantieliikenne.

Rekkojen lisäksi kuljetuksiin käytetään yleisesti junaa.

Keskieurooppalainen sisävesiliikenne esikuvaksi

Projektisuunnittelija Jukka Hasu Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta näkee, että esimerkiksi suuria kaasuturbiineja, satamanostureita ja kattiloita voitaisiin kuljettaa rekkoja kätevämmin vesiteitse ottamalla mallia Keski-Euroopan sisävesiliikenteestä.

– Pienempiä rahteja olisi mahdollista toteuttaa laivojen konttikuljetuksina yritysten yhteistilauksena, maalailee Hasu.

Esimerkiksi Joensuun syväsatamassa laivauskausi on ollut vajaat kymmenen kuukautta. Laivauskausi lyhenee lähivuosina entisestään Etelä-Karjalassa tapahtuvan Saimaan kanavan alaporttiremontin aikana.

TÄSMENNETTY 28.4.2017 kello 11:39 Saimaan kanavan remontoinnin yksityiskohtia.