Kaupunginjohtaja Nissinen on huolissaan Kemin sataman kilpailukyvystä – Nelostie ruuhkautuisi rekoista

Hallituksen päätös rahoittaa Oulun sataman väylän syventämistä Kemin väylän sijaan tyrmistyttää Lapissa. Rekkaralli heikentäisi liikenneturvallisuutta Oulun ja Kemin välillä.

Kemi
Symphony Sea-laiva saapumassa Kemin Ajoksen satamaan.
Risto Koskinen / Yle

Hallitus osoitti lisäbudjetissaan Oulun meriväylän syventämiseen 12,5 miljoonaa euroa ilman koko Pohjois-Suomen kattavaa liikennejärjestelmätarkastelua. Syventämistarvetta merellä on perusteltu pääasiassa Lapin uusilla mahdollisilla investoinneilla.

Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen on huolissaan Kemin sataman kilpailukyvystä ja antaa pyyhkeitä hallituksen suuntaan.

– Kyllä tässä on tietenkin merkittävästä kilpailukykytekijästä kysymys. Pitää olla huolissaan kilpailukyvystä sekä siitä, miten valtion tasolla näitä päätöksiä oikein valmistellaan ja tehdään. Siellä on ympäristövaikutusten arviointi vasta meneillään ja hyötykustannuslukupäivityksiä ei ole julkistettu ja silti ollaan lopsauttamassa jo määrärahat kuntoon, Nissinen suomii.

Kaupunginjohtaja on huolissaan myös Nelostien liikenneturvallisuudesta.

– Nelostielle tulisi lisää satoja rekkoja päivittäin. Oulun ratapihan järjestelyt ovat kymmenien miljoonien kustannus, joita ei ole käsittääkseni huomioitu hyötykustannuslaskelmissa millään tavalla. Onhan tämä yhteiskunnallisesti ja liikenneturvallisesti todella heikosti perusteltu hanke ja sen takia sitä varmaa viedäänkin pöydän alta.

Poliittisella päätöksellä kilpailuetua Oulun hyväksi

– Kyllä tämä on kaukana reilusta, jos poliittisella päätöksellä saatetaan tehdä kymmenien prosenttien kilpailukykyetu jonkun sataman hyväksi, kun halutaan tehdä Oulusta pohjoista pääkaupunkia. Ei se tietenkään reilulta tunnu ja jotenkin tämä valmisteluprosessi, josta maan hallitusta on monesta asiastakin kritisoitu, tuntuu vielä vähemmän reilulta, Nissinen sanoo.

Luulaja on ilmoittanut omasta syventämishankkeestaan ja jos myös Oulun satamaan johtavaa meriväylää syvennetään, asettaa se Kemin sataman hankalaan asemaan.

– Tässä tuntuu, että aihe kuin aihe, niin aika pahassa puristuksessa täällä ollaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että täällä on viisi miljoona tonnia liikennettä, mikä on selvästi suurempi kuin Oulun satamassa, ja tämän takia minun mielestäni reilua olisi syventää myös Kemin väylä, Nissinen sanoo.

Pohjoisessa on kaavailtu Oulun, Kokkolan ja Kemin satamiin johtavien väylien syventämistä ja nyt näyttää, että Liikenneviraston kaavailuissa sekä Oulu että Kokkola ovat Kemin edellä.

– Edunvalvonnassakin on tietysti terästäytymistä, mutta hartiat ovat valitettavasti koko Lapin maakunnallakin kaposemmat kuin Oululla, Nissinen harmittelee.

Lappilaiset aikovat kuitenkin yrittää vielä ajaa pohjoisen perukan sataman etua.

Myös Lapin kauppakamari sekä Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi ovat arvostelleet päätöstä. Riipin mukaan syventämistä on perusteltu pääasiassa Lapin uusilla mahdollisilla investoinneilla ja Meri-Lapin satamat ovat paljon lähempänä niitä.