Asfalttikoneet ilmestyvät pohjalaisteille vapun jälkeen

Tuttu kesän merkki eli päällystystyöt käynnistyvät pohjalaisteillä vapun jälkeisellä viikolla. Kesän urakat alkavat Alahärmästä ja Kurikasta.

teiden kunnossapito
Asvalttitöitä.
Yle / Juha Kemppainen

Maanteiden päällystystyöt alkavat vapun jälkeen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusalueella eli Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla. Päällystysurakoista huolehtivat tänä kesänä Skanska Asfaltti Oy ja Lemminkäinen Infra Oy.

Skanskan työt alkavat valtatieltä 19 Alahärmän ja Voltin välisen tieosuuden mittauksilla ja päällysteen jyrsinnällä. Skanska aloittaa toukokuussa päällystystöitä myös Ylihärmän keskustassa, valtatiellä 8 Kokkolan kohdalla, kantatiellä 68 Ähtävän ja Pietarsaaren välillä sekä maantiellä 750 Räyringin ja Patanan tieosuudella. Skanskalla on kaikkiaan 18 päällystekohdetta.

Lemminkäisen työt starttaavat vasta 17. toukokuuta Kurikasta. Siellä päällystetään Kurikan ja Jurvan välinen maantie 685. Lemminkäisellä on 22 päällystekohdetta.

Nosta kaasujalkaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta muistutetaan autoilijoita ottamaan huomioon tietyömaat. Työmaiden kohdalla on alennettu nopeusrajoitusta. Rajoitukset palautetaan ennalleen vasta, kun tiemerkinnät on maalattu. Ajantasaista tietoa tietöistä löytyy Liikenneviraston internetsivuilta.

– Päällystystöiden aikataulut tarkentuvat vielä myöhemmin ja kohteisiin saattaa kesän aikana tulla myös muutoksia. Tiedotamme kesän aikana sitten lisää näistä, toteaa insinööri Timo Kulmala ELY-keskuksesta.

Uutta päällystettä 350 kilometriä

Päällystystyöt kestävät aina lokakuulle saakka. Tulevina kuukausina pohjalaismaakunnissa päällystetään yhtensä 350 tiekilometriä. Määrä on sata kilometriä viime vuotista vähemmän. ELY-keskus käyttää teiden päällystämiseen, paikkaamiseen ja tiemerkintöihin noin 17 miljoonaa euroa. Summa on kolme miljoonaa euroa viime kesää pienempi.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusalueella on käytössä yli yhdeksän miljoonaa euroa hallituksen myöntämää, niinsanottua korjausvelkarahaa. Tätä rahaa käytetään pääasiassa raskaimpien rakenteiden parantamiseen, kuten esimerkiksi sorateihin ja kantatiellä 63 Evijärven ja Inan tieosuuden kunnostamiseen.

Teiden kunto hälyttävä

Vaikka viime kesänä pohjalaisteitä päällystettiin normaalia enemmän, huonokuntoisten teiden määrä kasvaa hälyttävästi.

– Maanteiden rakenne alkaa olemaan tiensä päässä ja monien vuosien kevyet päällystysmenetelmät, ohuet päällysteet sekä neljä vuotta jatkuneet märät talvet näkyvät yhä nopeampana maanteiden kunnon heikkenemisenä, totesi ELY-keskuksen toiminnanohjauspäällikkö Jarmo Eskola aiemmin talvella ELY-keskuksen tiedotteessa.

– Erityisen paljon esiintyy tienrungon ja sitä kautta tien kantavuuden heikkenemistä. Tämän korjaaminen tulee olemaan todella kallista, Eskola lisää.