1. yle.fi
  2. Uutiset

Johtamisguru: Hyvä CV ei takaa enää pomon paikkaa

Huippujohtajaksi ei enää tulla ansioluettelolla vaan intohimolla ja monitaituruudella, sanoo yhdysvaltalainen johtamiskonsultti ja pääjohtaja Karen Greenbaum.

yritysjohtajat
Karen Greenbaum.
Rekrytointifirmojen kansainvälisen kattojärjestön AESC:n pääjohtaja Karen Greenbaum.Mikko Koski / Yle

Näky Helsingin ydinkeskustan GLO-hotellin ulkopuolella on masentava: harmaan eri sävyjä ja marraskuuhenkinen räntäkuuro.

Mutta sisällä hotellissa pääjohtaja Karen Greenbaum hehkuu intoa. Hän on juuri katsonut netistä Paavi Franciscuksen tuoreen TED Talk -puheen (siirryt toiseen palveluun).

– Miten inspiroiva puhe siitä, miten yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin! Enkä edes ole ydinkohderyhmää eli katolinen, vaan juutalainen.

Greenbaum on yksi maailman tunnetuimmista johtamiskonsulteista ja ensi kertaa Suomessa. Hän on tullut puhumaan johtamansa AESC-järjestön suomalaisille jäsenyrityksille siitä, mitä 2020-luvun johtajalta vaaditaan.

Karen Greenbaum
Karen GreenbaumMikko Koski / Yle

– Aiemmin johtajiksi etsittiin henkilöitä, jotka olivat olleet riittävän pitkään alalla. Nyt on ihan toisin. Nyt haravoidaan TED Talkin kiinnostavimpia puhujia, säännöllisiä kirjoittajia ja intohimoisia sekä innovatiivisia persoonia, eli katsotaan paljon enemmän kuin vain ansioluetteloita, Greenbaum sanoo.

Luupin alla ovat siis monitaiturit ja innostavat puhujat. Enää ei johdeta ansioluettelolla ja käskyillä, vaan mehiläisyhdyskuntien kuningatarten tulisi jo pelkällä karismallaan innostaa työläiset tekoihin.

Valtava kysyntä persoonista

Maailmanlaajuinen johtajahaku on rahakasta bisnestä.

AESC:iin kuuluu yli 350 jäsenyritystä 74 maassa, ja Suomessakin toimii 12 AESC:iin kuuluvaa johtamiskonsultointi- tai headhunting-yritystä. Kattojärjestön arvion mukaan bisneksen arvo on maailmanlaajuisesti noin 12 miljardia euroa.

Kysyntä hyvistä johtajista on nyt erittäin kovaa, Greenbaum sanoo. Talous on kääntynyt kasvuun, Aasia kasvaa ja teknologiayritykset valtaavat alaa. Tarvitaan johtajia, jotka ovat sisäistäneet digitaalisen murroksen, eikä heitä kasva joka oksalla.

– Etsimme johtajia, jotka ovat ketteriä oppimaan ja soveltamaan osaamistaan muuttuneissa ympäristöissä. Johtajan pitää ymmärtää ettei digitaalisuus vaikuta vain firman tietotekniikkaan, vaan läpäisee aivan kaiken, yli 30 vuotta alalla ollut Greenbaum sanoo.

– Johtajien tehtävä on luotsata yritykset läpikotaisin digiaikaan niin, että samalla syntyy kasvua.

Janne Toivonen  ja Karen Greenbaum.
Janne Toivonen ja Karen Greenbaum.Mikko Koski / Yle

Viesti Suomelle: tehkää itseänne tykö

Koska Greenbaum on ensi kertaa Suomessa ja vain vuorokauden verran ennen kuin jatkaa Shanghaihin, hän ei missään nimessä halua arvioida, tehdäänkö meillä jotain oikein tai väärin.

Mutta sen hän myöntää, että jos stereotypia suomalaisista asiantuntevina ammattilaisina, mutta huonoina osaamisen kaupallistajina, pitää paikkansa, sille kannattaisi tehdä jotain. Myös selkeän oman brändin luominen on johtajalle tärkeää, eikä siinä ole Greenbaumin mukaan kyse kummemmasta kuin oman osaamisen aktiivisesta viestimisestä ulospäin.

– Voit olla vaikka minkälainen tekniikkataituri, mutta ellet hallitse markkinointia, miten kaupallistat osaamisesi, miten saat aikaan kasvua? Molempia taitoja tarvitaan.

Toinen Greenbaumin vinkki on sama jokaisessa maassa: kansainvälistykää.

– Mitä enemmän kansainvälistä osaamistä yhtiössä on, sitä vahvempi se on markkinoilla. Jos haluat laajentua Aasiaan, mutta kukaan yhtiössäsi ei ole ollut Aasiassa töissä, epäonnistut varmasti.

Greenbaumin mukaan luonteva tapa aloittaa kansainvälistyminen ovat esimerkiksi hallituspaikat.

Suomalaisjohtaja: meillekin tulee huippupaikkoja

Suomen mittakaavassa jättiyrityksen eli miljardiluokan ohjelmistoyhtiö Tiedon toimitusjohtaja Kimmo Alkion ajatukset ovat samansuuntaiset kuin Greenbaumilla.

– Lähes kaikkien toimialojen muutosvauhti on kiihtynyt merkittävästi viime vuosien aikana. On entistä tärkeämpää että johtajat, päättäjät ja mielellään koko henkilökunta ovat hyvin verkottuneet maailmalle, Alkio sanoo.

Alkion tultua toimitusjohtajaksi vuonna 2011 Tiedon osakekurssi on kaksinkertaistunut – mikä on kuitenkin vaatinut pitkän ja kipeän muutoksen. Siinä yhtiö myllättiin henkilöstöä ja mittavaa johtajakiertoa myöten, mikä myös nakersi yhtiön julkikuvaa.

Kimmo Alkio
Kimmo AlkioKari Ahotupa / Yle

Alkio sanoo suhtautuvansa muutoksiin nöyrästi, mutta muistuttaa, että yleisen taloustilanteen paraneminen helpottaa myös yritysten tilannetta. Johtajien pitäisi hänen mukaansa olla nyt muutostulkkeja, jotka luotsaavat firmat uuteen aikaan.

– Pitää tunnistaa tulevat muutokset, ei pelkästään makrotaloutta vaan myös teknologiat, ja olemaan tulkki siinä miten muutokset voisivat vaikuttaa omaan yhtiöön.

Suomelta puuttuu sekä kansainvälisen kentän huippuyrityksiä että valovoimaisia johtajia. Teslan Elon Muskia, Dellin Michael Delliä ja Microsoftin Satya Nadellaa seuraava Alkio uskoo, että suomalaisilla on siivunsa otettavana myös maailman huippujohtajamarkkinoilla.

– Uskon, että tärkeintä on luoda menestyviä yrityksiä ja menestyvää yhteiskuntaa. Sitä kautta pelipaikkoja syntyy ajan myötä entistä enemmän myös suomalaisille.

Lue seuraavaksi