Kela ilmoittaa uudistavansa tulkkauspalveluja

Kelan mukaan asiakkaalla on tammikuun alusta alkaen enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa itse tulkkauspalvelunsa järjestämiseen

Yle Uutiset viittomakielellä
Kelan kyltti

Kelan vammaisten tulkkauspalvelu on ollut pian seitsemän vuoden ajan Kelan vastuulla. Palvelua käyttävät viittomakieliset kuurot, kuulovammaiset, kuurosokeat sekä puhevammaiset.

Asiakasryhmät ovat olleet tyytymättömiä mm. siihen, ettei asiakkaalla ole ollut valtaa siihen, kuka tulkki tilauksen hoitaa. Kelan huhtikuun puolivälissä julkaiseman tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) perusteella näyttäisi siltä, että asiakasryhmien vetoomuksia on ainakin tältä osin kuultu.

Vuoden 2018 alusta lähtien käytössä ovat asiakkaiden kokoamat tulkkilistat, joilla on asiakkaan ehdottamia ja kelan hyväksymiä tulkkeja. Jos asiakas ei halua käyttää listaa, välitetään tulkki samalla tavoin kuin nykyisin.

Toinen Kelan ilmoittama muutos vahvistaa jo käytössä olevan käytännön tulkin tilaamisesta hätätilanteissa. Asiakas voi vuoden vaihteen jälkeen ottaa suoraan yhteyttä palveluntuottajaan tai tulkkiin tulkin minä päivänä ja minä vuorokauden aikana tahansa, jos hänellä on hätätilanteeseen liittyvä kiireellinen tarve tulkkaukseen.

Tarkempia tietoja vasta myöhemmin

Tiedotetta enempää Kelasta ei palvelumuutoksia suostuta tässä vaiheessa kommentoimaan.

Niukkaa tiedotuslinjaa perustellaan sillä, että tulkkauspalveluiden tuottajien hankinta ja mm. siihen liittyvä tarjouskilpailu on kesken.

Yli kesän kestävässä hankinnassa valitaan palveluntuottajat ensi vuoden alusta alkavalle kaudelle, ja vasta tämän prosessin päätyttyä voidaan sanoa tarkasti, miten tulkkauspalveluita tulevaisuudessa tarjotaan.

Kela lupaa lisätietoa asiasta vasta syksyllä.