yle.fi-etusivu

Kaupunkipyörät ovat täällä taas – nyt saa rullata Helsingistä Espooseen saakka

Kaupunkipyöriä on liikenteessä kolminkertainen määrä viime vuoteen nähden.

Helsingin seudun liikenne
Helsingin kaupunkipyörä, koeajon suorittanut toimittaja Mikko Rita ja Mannerheimin patsas Helsingin keskustassa.
Testasimme kaupunkipyörien ajettavuuden viime keväänä.

Kaupunkipyörät palaavat katukuvaan vapun jälkeisellä viikolla. Lähes kaikki pyörät tuodaan asemiin tiistain ja keskiviikon aikana.

Pyöriä ja pyöräasemia on nyt kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna. Osa on lainattu Espooseen koekäyttöä varten.

Tulevana kesänä Helsingissä on 1 400 kaupunkipyörää ja 140 pyöräasemaa. Uusia pyöräasemia on perustettu muun muassa, Käpylään, Koskelaan Kalasatamaan ja Kumpulaan.

Espoossa on Matinkylän-Olarin alueella kesäkaudella kokeilussa 100 kaupunkipyörää ja 10 pyöräasemaa.

Pyörät ovat osa yhtä ja samaa järjestelmää – niillä voi siis huoletta rullata Helsingistä Espooseen tai toisinpäin.

Kaikki pyöräasemat löytyvät HSL:n kartalta (siirryt toiseen palveluun). Uudistuneesta Reittioppaasta (siirryt toiseen palveluun) voi nyt myös tarkastaa, kuinka monta pyörää kullakin asemalla on.

Uusi "etäpalautusominaisuus"

Pyörät ja niiden käyttö on pitkälti samankaltaista kuin viime vuonna. Uutena ominaisuutena pyörässä on niin sanottu etäpalautusominaisuus, kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

– Enää ei käy niin, että pyöräasemat ovat täysiä.

Käytännössä pyörän voi siis parkkeerata riittävän lähelle pyöräasemaa, niin että etälukulaite havaitsee sen ja pyörän näyttö tarjoaa palautusmahdollisuutta.

Kannattaa olla tarkka – jos pyörä jää vain taukolukitukseen, se on edelleen käyttäjän vastuulla.

Osa kaupunkilaisten arkiliikennettä

Pyörän käyttö vaatii ensimmäisellä kerralla rekisteröitymisen HSL:n nettisivuilla. Helsingin keskustan viidellä keskeisellä pyöräasemalla on myös käytössä maksupääte, jolla rekisteröityminen sujuu ilman älypuhelinta tai nettiyhteyttä.

Etenkin turistin näkökulmasta kaupunkipyörän ottaminen alle on jonkinmoinen ponnistus.

– Turistit eivät ole kaupunkipyörien ensisijainen kohderyhmä, vaikka tärkeä toki myös. Pääasiassa halutaan, että kaupunkipyöräjärjestelmä palvelee paikallisia osana muuta julkista liikennettä, Mäkinen perustelee.

Viime vuonna toteutetun käyttäjätutkimuksen mukaan yli puolet käyttikin kaupunkipyöriä muun muassa työmatkaliikenteeseen.

Katso video pyörän käyttöönotosta.

Kaupunkipyörän taulu.
Näin käytät kaupunkipyörää Helsingissä.

Pyöräasemia asemoidaan uudelleen

Käyttöjärjestelmän lisäksi HSL on saanut kritiikkiä pyöräasemien sijainnista. Osa on sijannut lähellä ajorataa ja vieläpä niin, että pyörän käyttöönotto tapahtuu ajoradalle päin.

Tällä kaudella turvallisuutta aiotaan HSL:n mukaan parantaa.

HSL:n asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläisen mukaan pyöräasemien pyörätelineitä on muun muassa tarkoitus siirtää toisinpäin.

Ensimmäinen kausi oli menestys

Kaupunkipyörien ensimmäinen kausi Helsingissä oli monella mittapuulla menestys. Jokaisella pyörällä ajettiin 5–6 matkaa päivässä, ja tuloja tuli odotettua enemmän.

Koko kaudeksi pyörän otti käyttöön suurin piirtein yhtä moni ihminen kuin vain päiväksi.

Bisnestä kaupunkipyörät eivät kuitenkaan ole, vaan yksi verovaroin tuettu joukkoliikenteen muoto, Mäkinen muistuttaa. Käyttömaksut eivät kata pyöräjärjestelmän koko hintaa, vaan suurin piirtein vastaavan osuuden kustannuksista kuin muunkin joukkoliikenteen lipputulot omalta osaltaan.

Viime kesänä yksikään kaupunkipyörä ei jäänyt hävyksiin, vaikka muutamaa jouduttiin hetken aikaa etsiskelemään. Pyöräasemia töhrittiin jonkin verran, mutta ilkivalta oli vähäistä.