Rooliajoneuvo bongataan kuvauksiin vaikka kadunvarresta – haave raitiovaunusta suolle oli jo liikaa

Samuli Kettunen, Janne Turunen ja Heikki Hamunen etsivät rooliajoneuvoja kotimaisiin ja ulkomaisiin tuotantoihin. Välillä vaatimukset ovat yllättäviä.

Video- ja filmituotanto
Janne Turunen (vas.), Heikki Hamunen ja Samuli Kettunen.
Janne Turunen (vas.), Heikki Hamunen ja Samuli Kettunen.Janne Ahjopalo / Yle

Huolella valittu ajoneuvo antaa viimeisen silauksen elokuvaan, tv-sarjaan, lyhytelokuvaan tai vaikka mainokseen.

Pohjoiskarjalaiset Samuli Kettunen, Janne Turunen ja Heikki Hamunen löivät hynttyyt yhteen palvellakseen tuotantoyhtiöitä ja yleisradioyhtiöitä.

– Useimmiten tuotantoyhtiöt tilaavat kauttamme aivan arkisia nykyautoja. Erityisesti halutaan poliisiautoja ja ambulansseja. Erikoisajoneuvojen hankinnoissa käännytään sitten automuseoiden ja -harrastajien puoleen, kertoo Samuli Kettunen.

Sopiva rooliajoneuvo saatetaan bongata vaikka kadunvarresta.

– Usein otan kuvan kiinnostavasta ajoneuvosta, ja kirjaan varmuuden vuoksi rekisteritunnuksen ylös. Vanhojen autojen vappukulkueessa pidän silmäni auki. Yleensä ihmiset ovat otettuja, jos heidän ajoneuvonsa halutaan elokuvatuotantoon, sanoo Janne Turunen.

Ford A Tudor, USA 1930.
Prinsessa-elokuvassa (2010) käytettiin amerikkalaista Ford A Tudor -autoa, vuosimallia 1930. Ajoneuvoa säilytetään Liperin Ylämyllyllä automuseossa.Janne Ahjopalo / Yle

Rooliajoneuvoa lainataan tavallisesti maksua vastaan tuotantoihin, ellei sitten sen kohtalona ole räjäyttäminen tai rotkoon putoaminen.

– Eräässä tuotannossa meille tuli ongelma, kun rooliajoneuvo piti räjäyttää ennen ajokohtausta. Piti sitten hankkia kaksi identtistä autoa, koska eipä juuri räjäytetyllä autolla enää ajella, toteaa Samuli Kettunen huvittuneena.

Tarkkana täytyy olla myös silloin, jos autoo likaantuu kesken kuvausten.

– Ravan määrä auton kyljessä ei saa vaihdella elokuvakatsojan näkökulmasta niin, että välillä rapaa on enemmän ja välillä vähemmän, selventää Janne Turunen.

Raitiovaunua suunniteltiin suomaisemaan

Tarvittaessa kulkuväline kuljetetaan vaikka suolle. Kerran moinen oli aika lähellä.

Olutfirman mainokseen suunniteltiin raitiovaunun kuljettamista aavasuolle Kolille kansallismaisemaan. Realiteetit tulivat kuitenkin vastaan ja vaunu tuotiin suomaisemaan digitaalisin keinoin.

Kolmikolla riittää tekemistä rooliajoneuvojen hankkimisessa, kuvauspaikkojen etsimisessä, kuvauslupien hankkimisessa ja liikennejärjestelyissä tulevaisuudessakin.

– Tuotannoissa on hyvä noste, mikä heijastuu positiivisesti työtilanteeseen. Mainostuotantoja on hyvin – ulkomaisetkin tuotantoyhtiöt ottavat ahkerasti yhteyttä. Nyt on työn alla kolme täyspitkää leffaa, joista en voi tarkemmin tässä vaiheessa kertoa, toteaa Samuli Kettunen.

Samuli Kettunen tutustuu hevoskärryihin, joita mahdollisesti käytetään tuotannoissa.
Samuli Kettunen tutustuu hevoskärryihin, joita mahdollisesti käytetään myöhemmin kuvauksissa.Janne Ahjopalo / Yle