yle.fi-etusivu

Lentäviä autoja myydään jo – tässä 7 kiinnostavinta mallia

Lukuisat yhtiöt eri maissa ovat vakuuttuneita, että itseohjautuvien autojen ohella liikenteen seuraava suuri askel ovat lentävät autot.

Lentoauto
lentävä auto
Terrafugia TF-XTerrafugia

Maailman metropolien jättiruuhkissa moni autoilija miettii, kuinka hauskaa olisi muuttaa auto lentokoneeksi, nousta ilmaan ja jättää taakseen mateleva autojono. Tekniikan nopea kehittyminen on tuomassa tämän toiveen toteutumisen yhä lähemmäs.

Lentäviksi autoiksi luokiteltavia laitteita on jo myynnissä ja uusia malleja on tulossa markkinoille vielä tämän vuoden aikana.

Lentävien autojen yleistymisen tiellä on vielä paljon haasteita. Ne liittyvät varsinkin turvallisuuteen, hintaan ja viranomaisten tarpeeseen hallinnoida liikennevirtoja.

Teknisesti lentävät autot alkavat kuitenkin jo olla valmiita käytettäviksi.

Seuraavassa esittelemme seitsemän lentävän auton mallia, jotka on tarkoitettu yhden tai muutaman ihmisen kulkupeleiksi.

1. Terrafugia Transition

Yhdysvaltain Massachusettsissa toimiva Terrafugia-yhtiö perustettiin vuonna 2006 ja sen ensimmäinen malli, Transition (siirryt toiseen palveluun) lensi ensilentonsa 2009.

Terrafugia Transition
Transition-lentoauto kääntämässä siipiään.Terrafugia

Transition on 2-paikkainen lentolaite, jota voi ajaa maantiellä, kuten autoa. Siinä on sivulle taittuvat siivet, joiden avulla laite nousee kiitoradalta ilmaan kuin lentokone.

Trasitionissa on taaksepäin työntävä potkuri ja moottori toimii tavallisella lyijyttömällä bensiinillä.

terrafugia transition lennossa
Transition-lentoauto ilmassaTerrafugia

Transition muuntuu autosta lentokoneeksi vain minuutissa. Siivet taitettuna Transitionin voi pysäköidä tavalliseen parkkiruutuun.

Lentokoneena Transitionin nopeus on 160 kilometriä tunnissa ja se voi lentää noin 650 kilometrin matkan enimmillään 3 300 metrin korkeudessa. Se kuluttaa 19 litraa polttoainetta tunnissa.

2. Terrafugia TF-X

Terrafugia-yhtiö on nyt kehittelemässä jo toisen sukupolven lentoautoa, jonka nimeksi on annettu TF-X (siirryt toiseen palveluun). Se on kooltaan samaa luokkaa kuin Transition, mutta huomattavasti virtaviivaisempi.

TF-X on myös varustettu siivillä, jotka maan kamaralla taittuvat runkoon kiinni.

Siipien kärjissä on sähkömoottoreilla toimivat potkurit, jotka nostavat auton ilmaan pystysuoraan, kuin helikopterin. Ilmassa potkurit kääntyvät eteenpäin. Valmistaja lupaa, että TF-X tarvitsee vain 30 metriä halkaisijaltaan olevan laskeutumispaikan.

TF-X:n lentonopeudeksi on arvioitu 320 km/h ja toimintaetäisyydeksi 800 km.

TF-X:n kehitys on vielä niin alussa, ettei sen käyttöönoton ajankohtaan ole arviota. Hinnaksi arvioidaan korkealuokkaisen luksusauton hintaa.

3. AeroMobil

Slovakiaa ei heti veikkaisi lentoautojen kehityksen kärkimaaksi, mutta paikallinen AeroMobil-yhtiö (siirryt toiseen palveluun) on tehnyt tuotekehitystä jo 27 vuotta.

AeroMobil 4.0 esiteltiin huhtikuun lopulla Monacon luksusautojen näyttelyssä. Mallin ilmoitetaan olevan valmis sarjatuotantoon.

Yhtiö sanoo ottavansa vastaan ensi vaiheessa 500 tilausta. Ensimmäiset toimitukset ovat näillä näkymin luvassa vuonna 2020. Yhden lentoauton hinnaksi arvioidaan 1,2 - 1,5 miljoonaa euroa.

lentävä auto

AeroMobilissa on taakse kääntyvät siivet ja potkurimoottori. Maassa 4.0 -version huippunopeudeksi ilmoitetaan maassa 160 km/h ja ilmassa 360 km/h.

AeroMobilissa on hybridimoottori. Lennossa polttomoottori tuottaa virtaa potkuria pyörittäville sähkömoottoreille.

Myös AeroMobilin kehityksessä turvallisuudella on tärkeä rooli. Hiilikuitukori on suunniteltu suojaamaan matkustajia mahdollisilta törmäyksiltä. Sisällä on kaksivaiheisesti toimiva turvatyyny.

Ohjausjärjestelmä on tarvittaessa itseohjautuva. Vaaratilanteessa automaatti ottaa itse ohjat.

AeroMobil vaatii nousua ja laskua varten kiitoradan. Kuljettajalta edellytetään ajokortin lisäksi lentolupakirjaa.

4. Lilium Jet

Saksalainen Lilium Jet (siirryt toiseen palveluun) on tarkoitettu jokamiehen lentolaitteeksi, ei niinkään autoksi. Laite teki ensilentonsa Münchenin lähellä huhtikuussa.

Lilium Jet on 2-paikkainen, pystysuoraan nouseva ja laskeutuva lentolaite. Se on varustettu 36:lla sähkökäyttöisellä suihkumoottorilla, joita tietokone liikuttelee.

Euroopan avaruusjärjestö ESA on osallistunut sen kehittämiseen.

lentävä auto
Havainnekuva Lilium Jet -lentolaitteestaLilium/Splash News/ AOP

Liliumin kehittelyssä on kiinnitetty erityisen paljon huomiota materiaalitehokkuuteen sekä turvallisuuteen. Valmistaja lupaa, että se kuluttaa 90 prosenttia vähemmän akkuvirtaa kuin vastaavantyyppiset lennokit. Sähkökäyttöisenä se on lähes päästötön.

Liliumin runko on valmistettu hiilikuidusta, joka on erittäin kevyttä, mutta myös kestävää. Laite voi lentää yhdellä latauksella 300 kilometriä 300 kilometrin tuntinopeudela.

Matkustajille on varattu laskuvarjot, mutta laitteessa on myös niin sanottu Flight Envelope Protection System, eli tietokone, joka estää lentäjää tekemästä liikkeitä, jotka heikentäisivät laitteen lentokykyä.

Lilium Jet on tarkoitettu purkamaan suurkaupunkien ruuhkia. Tavoitteena on massatuotanto, joka alentaa hintoja.

Laitteesta on myös esitelty 5-paikkainen taksiversio. Valmistaja mainostaa tulevaisuuden matkaa New Yorkin Manhattanilta JFK-lentokentälle. Nykyään matka kestää lähes tunnin ja maksaa 56 - 73 dollaria. Lilium Jetillä siirtyminen veisi vain viisi minuuttia ja maksaisi alimmillaan kuusi dollaria.

5. Kitty Hawk ja Zee.Aero

Google-yhtiön perustaja Larry Page on innostunut tukemaan lentävien autojen kehitystä. Hän on satsannut kehitystyöhön yli sata miljoonaa dollaria.

Pagen tuella toimii kaksi erillistä startup-yhtiötä - Kitty Hawk ja Zee.Aero - jotka kehittävät omia versioitaan lentolaitteista. Yhtiöt ovat olleet kuitenkin hyvin salamyhkäisiä, eikä laitteista ole kovin paljon tietoa tarjolla.

Huhtikuussa toimittajat pääsivät näkemään Kitty Hawk -yhtiön lentolaitteen, joka oli nimeltään Flyer. Se on käytännössä lennokki, joka kykenee kantamaan yhtä ihmistä. Toistaiseksi Flyer on tarkoitettu lentämään vain veden päällä. Näyttääkin siltä, että laitetta käytetäänkin lähinnä hupimielessä mökkirannoilla.

lentävä auto
Kitty Hawk -lentolaite ilmassa järven ylläKitty Hawk

Flyerissä on kahdeksan akkukäyttöistä potkuria ja laite on luokiteltu ultrakeveäksi lentokoneeksi. Sen käyttö ei vaadi lupakirjaa. Flyer ei nouse viittä metriä korkeammalle. Se on varustettu kellukkeilla ja se nousee ja laskee pystysuoraan.

Flyer on tulossa yleiseen myyntiin tänä vuonna.

Zee.Aero on jäänyt toimittajille mysteeriksi. Yhtiö rekisteröi tammikuussa kaksi lentokonemallia, mutta tiedot niistä ovat hyvin niukat.

Yhtiö on tehnyt koelentoja Hollisterin lentokentältä Kaliforniasta. Paikalliset asukkaat ovat kuvanneet kentän yllä leijailevia koneita, mutta julkisuuteen niitä ei ole vielä tuotu.

Toinen koneista näyttäisi olevan pitkänomainen ja varustettu kymmenellä sähkökäyttöisellä potkurilla, joista kahdeksan on sijoitettu kahteen jonoon rungon molemmin puolin ja kaksi taakse. Kone on niin kapea, että se mahtuisi parkkiruutuun. Kone nousee ja laskee pystysuoraan.

6. Airbus PopUp

Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus sekä italialainen insinööri- ja suunnittelutoimisto Italdesign ovat laatineet huikean vision tulevaisuuden matkustamisesta suurkaupungeissa. Järjestelmää esiteltiin maaliskuussa Geneven automessuilla.

PopUp (siirryt toiseen palveluun) yhdistää niin maa- kuin ilmaliikenteenkin. Järjestelmän keskipiste on kahden matkustajan kapseli, joka liitetään erilaisiin moottoroituihin osiin, jotka tekevät siitä joko auton tai lentolaitteen.

lentävä auto
Havainnekuva PopUp-järjestelmästäAirbusgroup

Pyörien päällä liikkuvaan osa on kuin auton runko yhdistettynä sähkömoottoriin.

Matkustajakapseli voidaan myös liittää ilmakuljettimeen, joka koostuu neljästä potkurista. Ilmakuljetin nostaa kapselin ilmaan ja vie sen matkustajan valitsemaan osoitteeseen.

Matkustajakapseli sopii sijoitettavaksi myös junaan tai vaikkapa hyperloopiin.

Olennainen osa järjestelmää on automatisoitu liikenne. Matkustaja suunnittelee matkan ja ilmoittaa sen järjetelmään, joka lähettää hänelle kyseiselle matkalle sopivimman laitteen.

Mainosvideollaan Airbus arvioi, että järjestelmä voisi tulla käyttökuntoon noin kymmenessä vuodessa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Työelämä

Yritys lennätti työntekijänsä viikoksi Balille

Työnteko aurinkorannoilta voi olla pian arkea, kun diginomadit murtavat työnteon tapoja

Valtion talousarviot

Yle seurasi keskustelua eduskunnassa:

"Mitä ihmeen lääkettä te otatte, kun te lähdette täältä salista ulos?"

Verotus

Ensimmäinen laskelma julki: köyhät maakunnat joutuisivat perimään todella korkeaa maakuntaveroa

Piano

Tämä futuristinen soitin haastaa parhaat flyygelit – Testaa, kuuletko eron