Maailmanluokan mikrofonit valmistuvat käsityönä – Martin Kantola on mikittänyt niin Michael Jacksonin kuin Tuntemattoman sotilaankin

Yhden miehen mikrofoniyritys Mustasaaren Karperön kylässä Pohjanmaalla kilpailee isoja toimijoita vastaan vain ja ainoastaan laadulla.

musiikkiteollisuus
Martin Kantolan omakotitalon yhteydessä sijaitsevilla studiotiloilla on kokoa jopa 200 neliömetri
Martin Kantolan omakotitalon yhteydessä sijaitsevilla studiotiloilla on kokoa jopa 200 neliömetriä.Antti Haavisto/Yle

Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas otti askeleen kohti syksyn ensi-iltaa, kun elokuvan musiikki äänitettiin Sibeliustalossa huhtikuun lopulla. Musiikin on säveltänyt Lasse Enersen ja Sinfonia Lahtea johti ylikapellimestari Dima Slobodeniouk.

Säveltäjä Enersenin sekä ohjaaja Louhimiehen tahtona oli käyttää nimenomaan kotimaista sinfoniaorkesteria. Lisäksi äänityksiin haluttiin mahdollisimman hyvää tekniikkaa, ja siksipä esimerkiksi mikrofonit on tehty kokonaan itse. Ne on tehty Pohjanmaalla, Mustasaaren Karperössä asuvan äänityöläisen Martin Kantolan Nordic Audio Labs studiolla.

– Inspiraationi tulee aidosta suomalaisesta luonnosta. Jos menen metsään täällä, niin luonnossa on sellainen hyvin selkeä ja myös pehmeä äänimaisema. Se myös kuuluu hyvissä konserttisaleissa, kuten Lahdessa jousistosta. Mutta se ei aina tahdo tarttua nauhalle, sillä mikrofoni tekee monesti siitä vähän räikeän ja kovan. Säveltäjä Enersenille ja orkesterille halusin yrittää luoda soundia, joka on selkeä, mutta pehmeä, Kantola kertoo.

Soittajat ja mikrofonit tositoimissa. Ison sinfoniaorkesterin äänittäminen elokuvaa varten on vaativa prosessi jossa kaiken täytyy toimia saumattomasti.
Soittajat ja mikrofonit tositoimissa. Ison sinfoniaorkesterin äänittäminen elokuvaa varten on vaativa prosessi jossa kaiken täytyy toimia saumattomasti.Martin Kantola

NU-100 itsenäisen Suomen kunniaksi

Aku Louhimiehen elokuvaan toteutetut mikrofonit valmistettiin mittatilaustyönä.

– Juhlavuoden kunniaksi uusi mikorofoni sai nimen NU-100. Sen esikuvana on malli, jonka nimi on M50, mutta siitä tehtiin nyt "tuplat" eli NU-100 on hyvä nimi sille. En halua tehdä klooneja ja kopioita vanhasta, vaan tuoda mukaan jotain uutta ja omaa myös, jotta se kehittyy siitä vanhasta, Kantola kertoo.

Sibeliustalossa ääntä tallensi kaiken kaikkiaan 53 mikrofonia, mutta käytännössä kokonaisuutta taltioi kolme päämikrofonia, jotka ovat Kantolan valmistamia. Näiden mikrofonien lisäksi lähes jokaiseen soittajaan kohdistettiin oma mikrofoninsa, joka poimii erikseen yksityiskohtia.

– Suomessa ei ole koskaan ollut mikrofonituotantoa, edes pientäkään kondensaattorimikrofonitehdasta tai pajaa. Nykyään Suomessa tosin on pieni nauhamikrofonivalmistaja, joka on aloittanut muutama vuosi sitten. Olen itsekin käyttänyt ulkomailla valmistettuja kapseleita, joka on mikrofonin yksi keskeinen osa. Tähän projektiin halusin kuitenkin valmistaa täysin kotimaisen tuotteen.

Ensimmäinen mikrofoni Michael Jacksonille

Martin Kantolan tekemät mikrofonit ovat muusikko- ja studiopiireissä jo käsite ja yhä useammista kotimaisista ja ulkomaisista huippustudioista löytyykin Kantolan tekemiä mikrofoneja.

Kantolan tunnetuin mikrofoni on nimeltään NU47 (siirryt toiseen palveluun), jonka hän on suunnitellut ja valmistanut yhdessä tuottaja- ja äänittäjälegenda Bruce Swedien kanssa. Samaisen mikrofonin ovat tilanneet itselleen muunmuassa islantilaisartisti Björk, sekä Metallica-yhtyeen laulaja James Hetfield. Kantola suhtautuu tuotteidensa maailmanmaineeseen maltillisesti.

– Kyllähän näitä on nykyään vähän ympäri maailmaa, vaikka kaikkien huippuartistien tietoja ei minullekaan tule. Esimerkiksi Ruotsissa huipputuottaja ja lauluntekijä Max Martinin pajalla on käytössä tämä NU47, ja sillä ovat levyttäneet käytännössä lähes kaikki skandinaaviset ja amerikkalaiset huiput. Max Martin ei ole paljastanut minullekaan kaikkien siellä käyneiden huippujen nimiä, mutta ainakin laulaja Jennizer Lopez levytti kokonaisen albumin NU47-mikillä, Kantola tietää.

Myös Michael Jackson omisti Kantolan ensimmäisen valmistaman mikrofonin.

– Se oli sellaista ajattelua, että tämä mikrofoni pitää saada käyttöön jollekin huippulaulajalle. Onnistuin sitten järjestelemään asiat niin, että sain hänelle toimitettua mikrofonini. Hän arvosti sitä niin paljon lahjana, että se meni lopulta hänen henkilökohtaiseen näyttelyynsä Neverland-tilalle. Tiedossani ei tosin ole, missä tuo mikrofoni tänä päivänä menee, Kantola kertoo.

Martin Kantolan äänipaja on käytännössä laboratorio
Martin Kantolan äänipaja on käytännössä laboratorioAntti Haavisto/Yle

Hyvä tuote myy laadulla, ei määrillä

Koska mikrofonit valmistetaan käsityönä, valmistuu niitä rauhalliseen tahtiin. Kantola myöntää, että massa-, markkinointi-, hinta- tai työvoimatasossa hän ei pysty kilpailemaan.

– Täytyy kilpailla nimenomaan ja ainoastaan hyvällä laadulla. En pysty kilpailemaan minkään ison tehtaan kanssa, koska niiden resurssit ja määrät ovat aivan erilaiset. Mutta jos teen mikrofonin, joka miellyttää ihmistä ja jota hän haluaa käyttää laulajana tai äänittäjänä, niin sitten hän haluaa tilata minulta mikrofonin, Kantola kertoo.

Kantolan osaaminen on noteerattu mikrofonikäyttäjien piireissä myös kaiutinpuolella, sillä hän on toiminut yli kuuden vuoden ajan kotimaisen Amphion-kaiutinvalmistajan tuotesuunnittelijana. Amphionin toimitusjohtaja Anssi Hyvönen otti itse yhteyttä Kantolaan nähtyään hänestä tehdyn dokumentin ja halusi tehdä yhteistyötä. Eikä liene yllätys että myös näistä kaiuttimista on tullut monien huipputuottajien suosikkeja myös ulkomailla.

Kantolan osaaminen on sikälikin poikkeuksellista, että hän on lähestulkoon itseoppinut musiikin-ja kitarasoitinten harrastaja. Hän kouluttautui aikanaan äänitarkkailijaksi, mutta varsinaista teknistä koulutusta mikrofonien tai kaiutinten suunnitteluun ei hänellä ole.

Miten huippumikrofoni sitten tehdään?

Lyhyesti tiivistettynä Kantolan mikrofonit koostuvat mekaanisesta osasta eli kapselista jossa on erittäin ohut, äänen kanssa värähtelevä kalvo. Kapseli muuttaa nämä värähtelyt sähköiseksi signaaliksi. Sen jälkeen signaalia vielä vahvistetaan ja siitä taas taas muodostuu mikrofonin elektroninen osa. Signaalit ja muuttujat ovat Kantolan mukaan hiuksenhienoja ja haastavia.

Tämä on hirveän tarkka, loppua kohden lähes kellosepän työtä muistuttava prosessi.

Martin Kantola

– Suoraan sanottuna tällaisia ei kannattaisi itse näissä olosuhteissa edes tehdä, mutta minun oli aloitettava kuitenkin jostain. Tämä on hirveän tarkka, loppua kohden lähes kellosepän työtä muistuttava prosessi. Osat ja komponentit ovat pieniä, toleranssit tiukkoja ja vaikka ne itse täällä teenkin, missään autotalleissa näitä ei pysty tekemään. Tämä vaatii lähes laboratorio-olosuhteet, Martin Kantola muistuttaa.

Vaikka Kantola onkin nyt mikrofoneineen kysytty mies, on tähän pisteeseen pääseminen vaatinut lukemattoman määrän kokeiluja ja epäonnistumisiakin, sekä ennenkaikkea selkeän vision siitä, miltä hyvän äänen pitää kuulostaa ja miten tähän päämäärään päästään.

Siinä se on! Mittatilaustyönä uuteen Tuntematon sotilas-elokuvaan valmistettu NU-100 mikrofoni.
Siinä se on! Mittatilaustyönä uuteen Tuntematon sotilas-elokuvaan valmistettu NU-100 mikrofoni.Antti Haavisto/Yle

Onko uusille NU-100 mikrofoneille edes laskettu työtunteja?

– Näiden mikrofonien suunnittelun olin tavallaan ehtinyt aloittaa jo jouluna 2015, ennenkuin säveltäjä Lasse Enersen otti minuun yhteyttä. Käytännössä olin ehtinyt vasta valmistella kapselia, jonka jälkeen sitten tilauksen tultua alkoikin melkoinen kiire. Mutta jotenkin sitten onnistuin tämän luovimaan aikataulussa maaliin ja olen todella kiitollinen tästä onnistumisesta, Kantola sanoo helpottuneena.

Vaikka mikrofoni lunastikin paikkansa sinfonia-orkesterin päämikrofonina, ovat sen markkinat Suomessa kapeat. Oikeampi osoite olisi ulkomaat ja varsinkin Hollywood, jossa tällaiset kunnianhimoiset tuotannot ovat tavallisempia kuin Suomessa.

Vaikka tällä hetkellä toiminta on pienimuotoista, on Kantolan tavoitteena laajentaa tuotantoa.

– Kyllä tämän ympärille kannattaisi pienimuotoinen tuotanto rakentaa ja toivon että näin tapahtuukin, että tästä saataisiin tuote joka on ainakin tarvittaessa tilattavissa markkinoille. Ja nämä kolme nyt elokuvaa varten tehtyä NU100-mikrofonia ovat ainakin ulkoisen viimeistelynsä suhteen vielä vaatimatonta prototyyppiä, Martin Kantola sanoo.