Paperille piirretyllä huulipunaviivalla oli valtava voima – samalla sävyllä väritetään nyt kaikki Viking Linen laivat

Viking Linen punainen värisävy on tarkkaan määritelty.

Viking Line
Viking Linen M/S Mariellan pienoismalli on esillä Suomen merimuseon uudessa näyttelyssä.
Viking Linen M/S Mariellan pienoismalli on esillä Suomen merimuseon uudessa näyttelyssä.Minna Heikura / Yle

Suomen merimuseon lasivitriiniin on koottu pitkä rivi suomalaisalusten pienoismalleja.

Yli 50 mallin kokoelma näyttää, että 100-vuotiaan Suomen merenkulun historia ulottuu jäänmurtajista matkustaja-autolauttoihin.

Moniin aluksiin sisältyy myös tarina, joka tuo arjen esiin varustamoiden ja suurmiesten rinnalla.

Esimerkiksi Viking Linen laivojen punaisen värin takaa löytyy huulipuna. Tietynsävyinen punainen löytyi uuteen Apollo-laivaan huulipunasta. Elettiin vuotta 1964.

– Yhtiön osakasvarustamon toimitusjohtajan sisarella Inga Gattbergilla oli Mexican fire -niminen huulipuna. Hän piirsi huulipunalla viivan paperille ja ehdotti, että tämä olisi uuden laivan väri, kertoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Meillä on tarkka koodi värimaalitoimittajalle. Samasta sävystä on pidetty kiinni koko ajan.

Johanna Boijer-Svahnström

Se oli tuohon aikaan melkoisen radikaali ehdotus.

– Valkoinen oli matkustajalaivan väri, eikä punainen väri ollut ollenkaan itsestäänselvä, sanoo näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen Suomen merimuseosta.

Tarinan mukaan laivan kapteeni olisi vastustanut punaista väriä, mutta lopulta väri tuli jäädäkseen yhtiön muihinkin tuleviin aluksiin.

– Meillä on tarkka koodi värimaalitoimittajalle. Samasta sävystä on pidetty kiinni koko ajan, sanoo Boijer-Svahnström.

Värikirjo kuuluu historiaan

Viking Linella on tällä hetkellä seitsemän omaa alusta, joista kuusi on punaista ja yksi valkoinen.

– Varustamon alukset maalataan uusiksi kolmen neljän vuoden välein, sanoo tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Viking xprs
Viking Line

Varustamo aloitti liikennöinnin vuonna 1959, ja punaisesta tuli laivojen tunnusväri viiden vuoden kuluttua. Nykyisen väriyhdistelmän lisäksi historiaan mahtuu myös muita värejä.

– Alkuvuosina oli muun muassa keltaisia laivoja. Vuokrasimme myös sinisen laivan 1990-luvulla, muistelee tiedotusjohtaja Boijer-Svahnström.

Punaisesta väristä on tiedotusjohtajan mukaan tullut kuitenkin olennainen osa yhtiön brändiä.

Jäänmurtajan nokka kohti Tallinnaa ja pöytäliina salkoon

Merimuseon näyttelyssä palataan myös sisällissodan aikaiseen tapahtumaan maaliskuussa vuonna 1918.

Tuohon aikaan jäänmurtaja Tarmo oli punaisten joukkojen hallussa ja Helsingissä.

– Keksittiin juoni, jolla valkoiset pääsivät laivaan ja kaappasivat sen, kertoo näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen.

Jäänmurtaja Tarmon pienoismalli Suomen merimuseon näyttelyssä.
Jäänmurtaja Tarmon pienoismalli Suomen merimuseon näyttelyssä. Petri Niemi / Yle

Laiva lähti kohti Tallinnaa kyydissään muun muassa silloisen senaatin puheenjohtaja P.E. Svinhufvud ja senaattori Jalmar Castrén.

Tallinna oli tuolloin saksalaisten joukkojen hallussa.

Matkalla aluksen salkoon nostettiin punalipun tilalle silloinen epävirallinen valtiolippu eli punainen lippu, jossa oli Suomen leijona.

– Kun Tallinna lähestyi, lippu vedettiin salosta pois varmuuden vuoksi, sillä saksalaiset voisivat erehtyä luulemaan sitä punalipuksi. Sitten haettiin laivan salongista suuri valkoinen pöytäliina ja vedettiin se Tarmon salkoon.

Näin varmistettiin, että lentäjät tulkitsevat aluksen ystävällismieliseksi.

Pienet laivat, suuret tarinat -näyttely on avautunut 5.5. Suomen merimuseossa Kotkassa. Näyttelyssä on runsaat 50 pienoismallia vuosilta 1917-2016. Merimuseon ja Meriliiton näyttely on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.