Kekseliäs haravajumppa lämmittää lihakset – älä jumiuta paikkojasi puutarhatöissä

Haravointi, lapiointi ja istuttaminen voivat saada lihakset kipeiksi. Fysioterapeutti antaa verryttelyvinkit.

kipu
Fysioterapeutti Jonna Lehtomaa.
Kuvaus ja editointi: Janne Ahjopalo / Yle

Kevät on antanut odottaa itseään, ja moni puutarhafani suorastaan ryntää nyt pihalleen. Liialllinen innostus voi kostautua – ahkeran haravoinnin, lapioinnin ja istuttamisen jälkeen lihakset ovat jumissa. Selkää piinaa noidannuolimainen kipu.

Joensuulainen fysioterapeutti Jonna Lehtomaa antaa vinkkinsä puutarhatöihin, jotka ovat parhaimmillaan monipuolista ja koko kehoa höydyttävää liikuntaa.

1. Pukeudu lämpimästi.

Kevätsää voi yllättää kylmyydellään ja viimallaan, vaikka aurinko paistaisi. Riittävä pukeutuminen varmistaa, että lihakset pysyvät lämpimänä, jotta ne eivät venähtäisi puutarhatöiden tiimellyksessä.

2. Muista alkuverryttely.

Voit lämmitellä vaikka haravalla, jonka asetat niskasi taakse. Tee kyykkäyksiä, sivutaivutuksia ja ylävartalon kiertoja haravan vartta hyödyntäen.

2. Ole maltillinen.

Koko urakkaa ei ehkä tarvitse tehdä yhtenä päivänä. Älä pyhitä useaa tuntia pelkkään haravoimiseen, vaan lapioi ja kitke välillä unohtamatta lepotaukoja.

Vaihda haravoinnissa puolta välillä, vaikka se vähän totuttelua vaatisikin.

3. Ole suoraselkäinen.

Isot puutarhasäkit tulee nostaa selkä suorana niin, että koukistetaan lonkkia ja polvia. Mieti, että vetäisit napaa kohti selkärankaasi. Voit ottaa nostourakkaan myös apurin. Hiljaa hyvä tulee – nosta yksi säkki kerrallaan.

Lapioinnissa on mahdotonta välttää selän kiertoliikettä, mutta silloinkin on syytä välttää selän pyöristymistä.

4. Hanki jakkara kitkemiseen.

Kitkeminen ja istuttaminen ovat hermostuttavaa kyykkimistä, joka kipeyttää paikat. Silloin helpotusta tuo pieni jakkara.

5. Muista loppuvenyttely.

Puutarhapäivän lopuksi tehty huolellinen venyttely vähentää lihasten kipeytymistä. Mikäli kaikesta huolimatta kipu on kovaa seuraavana päivänä eikä se tunnu menevän ohi, on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Kotikonsteina ovat särkylääkkeet sekä lämpö- ja kylmäpakkaukset.

– Lämpöpakkaus voi tuoda avun kireisiin lihaksiin ja hartioihin, jotka ovat altistuneet päivän aikana kylmälle ja viimalle. Kylmäpakkaus on puolestaan lievitys kuumottaviin ja turvonneisiin paikkoihin, kertoo fysioterapeutti Jonna Lehtomaa DBC-klinikalta.