Sairaalan työsuojeluvaltuutettu ilmoitti työntekijän väkivaltaisuudesta – saikin itse huomautuksen

Työilmapiiriongelmat eivät jätä Tampereen yliopistollista sairaalaa rauhaan. Työsuojeluvaltuutettu sai huomautuksen kerrottuaan sähköpostitse ihmisten taustoista sairaalan johtajille.

Tampereen yliopistollinen sairaala
Taysin pääsisäänkäynti
Kirsi Matson-Mäkellä / Yle

Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) selvitettiin työilmapiiriongelmia useilla osastoilla viime vuonna. Lastenpsykiatrian osastolla lähes joka neljäs työntekijä kertoi kokeneensa kiusaamista. Laajasti julkisuudessa ollut kiusaamisjupakka on saanut jatkoa.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on antanut suullisen huomautuksen työsuojeluvaltuutetulle hänen epäasiallisesta toiminnastaan. Taustalla on sähköpostiviesti, jonka työsuojeluvaltuutettu lähetti Taysin ylimmälle johdolle syksyllä 2016.

Huomautuksesta kertoi ensimmäiseksi Aamulehti (siirryt toiseen palveluun). Lehden mukaan työsuojeluvaltuutettu välitti viestissä johdolle tietoja mm. työntekijöiden väkivaltaisuudesta (siirryt toiseen palveluun).

Huomautettu ihmettelee työnantajan toimintaa

Viestistä huomautuksen saanut työsuojeluvaltuutettu Iikka Jäntti ihmettelee työnantajan ratkaisua. Jäntti toimi mielestään tehtävänsä mukaisesti tuodessaan johdolle tiedoksi asioita.

– Toimin oman ymmärrykseni mukaan tehtäväni mukaisesti. Pikemminkin ymmärtäisin ratkaisun, jos olisin jättänyt ilmoittamatta tämän tyyppiset asiat.

– Viesti oli pyritty tekemään mahdollisimman tosiasioita mukaillen ja toteavasti, ilman mitään asenteita ja latauksia, Jäntti sanoo.

Jäntti ihmettelee osaltaan myös sitä, että hänen johdolle välittämänsä viestin sisältö ei johtanut mihinkään.

– Postiani ei noteerattu, siitä ei tullut mitään palautetta tai yhteydenottoja, Jäntti kertoo.

Tavoitteena sovitella kasvotusten

Taysia viime syksynä ravistellut kiusaamisjupakka poiki useita ilmoituksia, joissa moitittiin sekä Jänttiä että muita työsuojeluvaltuutettuja epäasiallisesta kohtelusta. Muut ilmoitukset eivät johtaneet työnjohdon toimenpiteisiin.

Huomautusprosessin tavoitteena on sairaalan ohjeiden mukaan aina ensisijaisesti sovittelu. Palvelukeskuksen johtaja Pekka Erola myöntää, että kyseisessä tapauksessa asiasta ei saatu järjestettyä yhteiskeskustelua, jossa molemmat osapuolet olisivat olleet paikalla.

– Pyrkimyksenä oli saada osapuolet saman pöydän ääreen, mutta valitettavasti tässä kävi niin, ettei sellaista saatu sovittua. Asialle piti saada piste, Erola kertoo.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus