Kysely avaa autokaupan anatomiaa: Naiset kokevat vähättelyä – haaveilijat ja ostajat ovat erikseen

Autokaupassa puhutaan yhä miehelle, paljastaa 2 000 suomalaiselle autonhankinnasta tehty kysely.

autokauppa
Autokauppa Kaivokselassa.
Ilkka Klemola / Yle

Autokuumetta potee eli auton ostamisesta unelmoi joka viides suomalainen. Heistä puolet eli noin kymmenesosa suomalaisista aikoo myös toteuttaa unelmansa eli marssia tai klikata autokaupoille lähimmän vuoden sisällä.

Näin kertoo Danske Bankin rahoitusyhtiö Danske Financen vuotuinen autobarometri, jonka käytännön tutkimustyön on tehnyt Taloustutkimus. Vastaajia oli yhteensä 2 000.

Laajan otoksensa ansiosta kysely paljastaa kolme kiinnostavaa havaintoa autokaupan anatomiasta.

Kun nainen ja mies menevät kaupoille, miehelle puhutaan

Naiset ja etenkin nuoret naiset kokevat edelleen vähättelyä autokaupoilla.

Naisista lähes kaksi kolmasosaa (61 prosenttia) sanoo, että jos nainen ja mies menevät yhdessä autokaupoille, myyjät sivuuttavat naisen ja puhuvat pääasiassa miehelle. Alle 36-vuotiaista naisista näin kokee peräti kolme neljästä (74 prosenttia).

Naisista lähes puolet ja alle 36-vuotiaista naisista lähes kaksi kolmesta kokee, että myyjät suhtautuvat heihin eri tavalla kuin miesasiakkaisiin.

Kyse vaikuttaisi olevan lähinnä suhtautumistavasta, sillä suurin osa naisista sanoo, että heidän varsinaisiin kysymyksiinsä kyllä vastataan vähättelemättä. Tosin kolmannes sanoo tässäkin kokevansa vähättelyä. Lisäksi 39 prosenttia on sitä mieltä, ettei automyyjä ole riittävän kiinnostunut heidän tarpeistaan eikä pysty siksi suosittelemaan sopivaa autoa.

Kysyimme satunnaiselta autokauppiaalta, tunnistaako hän ilmiötä ja mistä se johtuu. LänsiAuton haastattelut on keskitetty toimitusjohtaja Tommi Köningille, joka vastaa seuraavasti:

– En kyllä tunnista alkuunkaan näitä iänikuisia myyttejä naisten huomioitta jättämisestä. Nykypäivän ammattimaisessa autokaupassa ei ole varaa suhtautua yhteenkään asiakkaaseen kevyesti.

Autokauppojen kirjo on kuitenkin mittava, hän jatkaa.

– Autoliike saattaa tarkoittaa yhden miehen kivijalkamyymälää maaseudulla tai merkkiliikettä pääkaupungissa. Kaupankäyntitavat, myyjät, tuotteet ja asiakkaat ovat aivan erilaisia. Aivan kuin samaan kategoriaan niputettaisiin grilli Nilsiällä ja ravintola Savoy Helsingin keskustassa, joissa molemmissa myydään ruokaa.

Kyselyn mukaan naiset ovat äänestämässä jaloillaan. Alle 36-vuotiaista naisista merkittävästi suurempi osa aikoo vähentää autoliikkeissä asiointia ja hoitaa asiat itse verkossa.

Haaveilijat ja ostajat ovat eri porukkaa

Autosta unelmoivassa viidesosassa suomalaisista on korostuneen paljon alle 36-vuotiaita miehiä, joilla on takanaan ammattikorkeakoulussa suoritetut opinnot ja kotona lapsia.

Mutta niissä, jotka aikovat todella hankkia auton lähimmän vuoden aikana, on korostuneen paljon yli 46-vuotiaita ja eläkeläisiä, jotka ovat yrittäjiä tai johtavissa asemissa ja joilla ei ole kotona lapsia.

Haaveet ja realiteetit eivät siis kohtaa, tai kohtaavat vuosien viiveellä.

Sama ilmiö tulee esiin, kun katsotaan aikovatko autonostajat ostaa uuden vai käytetyn auton. Yli 66-vuotiaista uuteen autoon aikoo sijoittaa lähes puolet (47 prosenttia), kun taas alle 36-vuotiasta vain 12 prosenttia aikoo hankkia menopelinsä uutena.

Vanhemmat autonhankkijat marssivat yhä useimmin liikkeeseen potkimaan renkaita. Alle 46-vuotiaat taas kartoittavat vaihtoehtoja netin kautta.

Suomalainen ostaa maltilla

Suomalainen ei ole törsääjä. Uuden auton aikoo ostaa vain runsas neljäsosa autonhankkijoista, ja käytettyyn tukeutuu kaksi kolmannesta. Uuden auton ostajien määrä on tosin pienessä kasvussa.

Halutuin hintaluokka on 10 000–20 000 euroa.

Sukupuolet eroavat myös hinnassa, sillä naiset ostavat maltillisemmin: naisista 63 prosenttia ja miehistä 49 prosenttia valitsisi alle 20 000 euron auton. Yli 30 000 euron autoja aikovat hankkia useimmin pääkaupunkiseudulla asuvat ylemmät toimihenkilömiehet.

Naisostajan unelma on ympäristöystävällinen ja edullinen auto, jonka kulutus on pieni. Miehet taas unelmoivat hienommista ja paremmin varustelluista autoista. Naiset laskevat kuukausikustannuksia tarkemmin kuin miehet, jotka katsovat enemmän ostohintaa.

Hybridi- ja erityisesti sähköautot ovat yhä vähemmistöilmiö.

Sähkö-, hybridi- tai kaasuautoa pohtii 21 prosenttia vastaajista. Kiinnostus on hiukan noussut kahden vuoden takaisesta kyselystä, jolloin 17 prosenttia ilmaisi kiinnostuksensa niihin.