Liikenneonnettomuustutkijan on pidettävä pää kylmänä: "Toistaiseksi ei ole jäänyt uniin vaivaamaan"

Tieliikenneonnettomuuksia tutkiva porukka hälytetään nopeasti paikalle onnettomuuden satuttua. Autojen tekninen tutkinta on hoidettava mahdollisimman nopeasti, vaikka jälki kolaripaikalla olisi rumaa.

liikenneonnettomuudet
Veteli Ville Pakkala katsastusinsinööri
Antti Kettumäki / Yle

Veteliläinen Ville Pakkala on ollut mukana Keski-Pohjanmaan onnettomuustutkijalautakunnassa ajoneuvoteknisenä jäsenenä jo 12 vuotta. Ryhmä kutsutaan paikalle mahdollisimman nopeasti, kun onnettomuus sattuu.

– Aikoinaan Oulussa silloinen kollega vähän pelottelikin, että kannattaakohan tällaiseen hommaan lähteä, koska paikan päällä saattaa nähdä vaikka minkälaisia tilanteita.

Yleensä pääsyyllinen onnettomuuksiin löytyy ratin ja penkin välistä

Ville Pakkala

Pakkala myöntää, että on nähnyt pahojakin tilanteita, ja niissä puhuminen auttaa. Pahinta on, kun onnettomuudessa on mukana lapsia tai nuoria. Se on henkisesti vielä tavallista raskaampaa.

– Tokihan, kun pyrit olemaan onnettomuuspaikalla ensimmäisenä, siellä voi nähdä ikäviäkin asioita. Onneksi toistaiseksi ei ole jäänyt uniin vaivaamaan. Tilanteessa auttaa muu henkilöstö, ja heidän kanssaan keskustellaan paljon yhdessä. Rankempaakin huumoria heitetään, se auttaa eteenpäin. Me pidämme keskusteluyhteyttä jatkuvasti yllä.

Liikenneonnettomuuksia tutkivaan joukkoon kuuluu lisäksi neljä muuta jäsentä: lääkäri, poliisi, käyttäytymisjäsen ja tiejäsen.

Tutkinta on tarkkaa työtä

Jokaista kolaria ei käydä läpi, vaan ainostaan ne, joissa tulee kuolonuhreja. Sen lisäksi tutkitaan tapaukset, joissa on ollut suuronnettomuuden riski, mutta ne otetaan käsittelyyn harkinnan mukaan.

Jokainen ryhmän jäsen keskittyy hänelle kuuluvaa tutkinnan osaan.

– Minun osuuteni on tutkia ajoneuvon tekninen kunto ja sen mahdolliset vaikutukset onnettomuuteen ja sen kulkuun. Kokkolan alueella on kaksi muutakin teknistä jäsentä, joiden kanssa jaetaan töitä.

Paikalla käydään läpi tarkasti monenlaisia teknisiä asioita. Selvitystyö kestää kokonaisuudessaan vuoden, ja loppuraportti toimitetaan Onnettomuustietoinstituuttiin.

– Renkaat, akselistot ja ohjauslaitteet ovat esimerkkejä, jotka saattavat vaikuttaa onnettomuuteen. Tutkinnan jälkeen kokoonnutaan porukalla ja jokainen kertoo osaltaan näkemyksensä tapahtuneesta. Lopuksi tehdään tutkintaseloste.

Pakkalan mukaan melko harvoin onnettomuuden syynä on isompi tekninen vika ajoneuvossa, vaikka niitäkin on joitakin ollut 12 vuoden aikana. Tapaukset tutkitaan siksi heti, että mahdolliset jäljet ovat tuoreeltaan havaittavissa.

– On niitäkin ollut, joissa olisi tapaturma voitu estää, jos ajoneuvo olisi ollut teknisesti hyvässä kunnossa. Mutta yleensä pääsyyllinen onnettomuuksiin löytyy ratin ja penkin välistä, toteaa Ville Pakkala.