Erikoistutkija: Turun telakan laivatilaukset tuovat töitä digiosaajille

Royal Caribbean Cruises -varustamo tilaa Meyerin Turun-telakalta kaksi jättiristeilijää. Töitä on tiedossa vuoteen 2024 asti.

telakkateollisuus
Risteilyalus ajamassa sillan alta.
Kuvassa Allure of the Seas alittaa Ison Beltin sillan Tanskassa matalan vuoroveden aikaan. Risteilyaluksen ja sillan pohjan väliin jää alle kaksi metriä tilaa. Laivan valmistumisen aikaan vuonna 2010 Turun telakan omisti Meyerin edeltäjä STX Europe.Jens Nørgaard Larsen / EPA

Meyerin Turun-telakka tulee tarvitsemaan yhä enemmän digitalisaation ammattilaisia, arvioi Turun yliopiston erikoistutkija Tapio Karvonen.

Meyer Turku rakentaa kaksi uuden sukupolven risteilyalusta yhdysvaltalaiselle Royal Caribbean Cruises -varustamolle. Lännen Media (siirryt toiseen palveluun) kertoo, että osapuolet ovat vahvistaneet syksyllä tehdyn tilaussopimuksen.

Laivoissa on määrä ottaa käyttöön muun muassa uutta polttokennoteknologiaa energianlähteenä.

– Useammanlaista osaamista tarvitaan. Ihan teknologista huippuosaamista rakentamiseen, mutta myös hyvin laajasti kaikenlaista osaamista, joka liittyy hotelli-, ravintola- ja viihdemaailman pyörittämiseen. Digitalisaatio on tullut hyvin vahvasti meriteollisuuteen. Siinä on tullut monille suomalaisille it-alan yrityksille uutta markkina-aluetta, Karvonen sanoo.

Osaajista voi tulla pulaa

Uuden tilauksen myötä Turun telakan työntekijöiden määrä kasvaa yli 400:lla. Riittävän työvoiman takaamiseksi Lounais-Suomessa on jo tehty erilaisia toimenpiteitä. Turkuun yritetään muun muassa saada konetekniikan ja materiaalitekniikan diplomi-insinöörikoulutusta.

Erikoistutkija Tapio Karvosen mukaan oppilaitokset ovat tehneet suunnitelmia kukin omalla tahollaan.

– Lyhyellä tähtäimellä tekijöitä on riittävästi. Kaikki eivät tule tältä alueelta, sillä meriteollisuuden yrittäjiä on koko maassa, vaikka painopiste onkin Varsinais-Suomessa ja Lounais-Suomessa, Karvonen sanoo.

Pidemmällä tähtäimellä osaajista voi tulla pulaa.

– Positiivista on se, että kun uudet tilaukset varmistuvat, se luo yleistä hyvää ilmapiiriä. Se heijastuu nuorten halukkuuteen lähteä kouluttautumaan laivanrakennukseen. Takavuosina alalla oli imago-ongelma, kun tulevaisuuden usko puuttui.

Jossain vaiheessa tulee suvantovaihe

Laivanrakennuksella menee koko maailmassa hyvin. Tapio Karvosen mukaan eri puolilla maailmaa on tällä hetkellä tilauksessa yli 70 risteilyalusta, kun otetaan myös aiesopimukset huomioon.

Markkinat ovat Karvosen mukaan jakautuneet kahtia. On jättikokoisia risteilijöitä, joissa alus itsessään on pääkohde. Toisaalta on myös erikoisristeilijöitä, jotka ovat huomattavasti pienempiä ja joiden kohteet ovat eksoottisempia. Laivat voivat risteillä esimerkiksi joissa tai arktisilla alueilla.

Jossain kohtaa markkinat täyttyvät, kun uudet alukset tulevat liikenteeseen.

Tapio Karvonen

Karibianmeren alue on edelleen ykköskohde ja kasvaa voimakkaasti, mutta myös Aasian markkinat ovat nousemassa.

Turun telakalla töitä riittää nyt vuoteen 2024 asti. Tapio Karvonen ei usko, että hyvä tuulet päättyisivät tähän.

– Varmasti tulee vielä muitakin. Tietysti laivanrakennuksessa on aina tiettyä syklisyyttä. Jossain kohtaa markkinat täyttyvät, kun uudet alukset tulevat liikenteeseen.

– Vaikka markkinassa onkin kasvua, myös suvantovaihe tulee jossain vaiheessa. Investointien kautta siihen on hyvä valmistautua ja etsiä muitakin asiakkaita ja markkinoita, Karvonen sanoo.