Ministeriö halusi salata muutokset – lähetti vanhat viinapykälät lakiarviointiin

Lainsäädännön arviointineuvosto korostaa ohjeissaan, että sille tulee lähettää mahdollisimman valmis hallituksen esitysluonnos.

alkoholilaki
Valkoviinilasi terassin pöydällä.
Nella Nuora / Yle

Alkoholilain kokonaisuudistusta valmisteleva sosiaali- ja terveysministeriö lähetti lainsäädännön arviointineuvoston syyniin osin vanhat pykälät, koska se ei halunnut keskeneräisten kaavailujen päätyvän median hampaisiin liian aikaisin.

– Arviointineuvosto muistutti onneksi minua maaliskuussa, että heille ei kannata lähettää uusia versioita lakipykälistä, koska ne tulevat heidän kauttaan julkisiksi. Niinpä lähetin heille sopimuksen mukaan vain vanhat pykälät. Miksi? Koska sellaisia luonnoksia, joista kaikista ei ole poliittisesti sovittu, ei pidä päästää ennenaikaisesti mediaan, kertoo alkoholiuudistusta valmisteleva hallitusneuvos Ismo Tuominen.

– Toistan: Meillä oli jo huhtikuussa ja on nyt kymmeniä pykälämuutoksia lausuntojen pohjalta, mutta niitä ei tarkoituksella haluta julkisuuteen vielä.

Tuomisen mukaan merkittäviä muutoksia lain vaikutuksiin ei ole prosessista odotettavissa. Tuomisen mukaan lakiluonnoksen kaikki isoimmat asiat on linjattu poliittisessa valmistelussa ja toimitettu arviointineuvostolle luettavaksi.

– Arviointineuvoston kannalta tärkeää on, että kaikki vaikuttavat asiat on esitetty. Tämän lisäksi valmistelussa on lukuisia pienempiä yksityiskohtia, joita on viilattu ja viritetty virkamiesten pöydillä lausuntojen pohjalta. Koska näitä yksityiskohtia ei ollut linjattu poliittisesti lainkaan huhtikuussa, niitä ei ole sopivaa käsitellä julkisuudessa, Tuominen kuvaa.

"Ei pyydetty vanhoja"

Lainsäädännön arviointintineuvoston puheenjohtaja Leila Kostiainen kummeksuu Tuomisen väitettä siitä, arviointineuvosto olisi muistuttanut ministeriötä siitä, ettei neuvostolle kannata lähettää uusia versioita lakipykälistä.

– Tällaista ohjetta meiltä ei ole voinut missään tapauksessa lähteä ja me emme missään tapauksessa sovi ministeriön kanssa siitä, että he lähettävät vanhoja pykäliä.

– Me kerromme ministeriöille, että meille tulee lähettää mahdollisimman valmis hallituksen esitysluonnos. Ohje löytyy arviointineuvoston nettisivuilta (siirryt toiseen palveluun), Kostiainen huomauttaa.

Arviointineuvoston sihteeri, arviointineuvos Meri Virolainen hoitaa käytännössä lakiluonnosten hommaamista ja käsittelyä. Hänen mukansa mitään sopimusta vanhojen pykälien lähettämisestä ei ole ollut.

– Semmoista kehotusta täältä ei varmasti ole lähtenyt, että lähetä vaan vanhat pykälät, niin se on aivan varmaa, Virolainen tähdentää.

– Asia meni siten, että Tuominen kertoi, että heillä on poliittisessa prosessissa vielä muutamia asioita, joita hän ei voi laittaa hallituksen esitykseen, koska niitä ei ole clearattu (sovittu) poliittisella tasolla. Minä sanoin, että jos näin on, niin hänen täytyy lähettää versio minkä pystyy lähettämään, Virolainen huomauttaa.

Virolaisen mukaan neuvoston huhtikuussa saamaan versioon oli tehty muutoksia verrattuna lausunnoille marraskuussa lähteneeseen.

– Oli muutoksia yleisperusteluissa, vaikutusarvioissa ja yksityiskohtaisissa perusteluissa.

Professori hämmästelee

Lainsäädäntötutkimuksen professori Anssi Keinänen Itä-Suomen yliopistosta moittii ministeriön toimintaa.

– Mielestäni tässä on toimittu äärettömän huonosti. Lainvalmistelun avoimuuden ja laadunvarmistuksen kannalta ei tämänkaltainen toiminta edesauta niitä millään tavalla.

– Kuulostaa oudolle, jos on laitettu vanhat pykälät arvioitavaksi ja sitä kautta vanhat vaikutusten arvioinnit. Kun pykäliä muutetaan, niillä pitäisi olla myös vaikutusta itse vaikutusten arviointeihin. Arviointineuvosto tekeekin osittain turhaa työtä, Keinänen toteaa.

Keinänen näkee, ettei arviointineuvoston kädenjälki tule näkymään lopullisessa lakiesityksessä.

– On nähtävissä, että poliittisessa päätöksenteossa on päädytty jonkinlaiseen kompromissiin, jota viedään eteenpäin. Sitten arviot kirjoitetaan sen mukaan, että ne tukevat valittua ratkaisua. Ei arviointineuvoston lausunnolla tule olemaan mitään merkitystä lopputuleman kannalta.

Arviointineuvosto antoi lausuntonsa alkoholilain kokonaisuudistuksen lakiluonnoksesta 24. huhtikuuta. Neuvoston mukaan esitysluonnoksesta eivät esimerkiksi käy ilmi lainmuutoksen euromääräiset kokonaishyödyt ja -kustannukset. Neuvosto suosittelee, että puutteet esitysluonnoksessa korjataan ennen hallituksen esityksen antamista.

Lakiesitys on tarkoitus käsitellä eduskunnassa vielä ennen kesälomia. Marraskuinen lakiluonnos lupasi muun muassa nelosoluet ruokakauppaan ja vapautuksia ravintolajuomiseen.