Maailmanluokan risteilijätilaus Turussa oli hyvä uutinen myös Leppävirralla: Parmarine on tyrkyllä alusten palo-ovien valmistajaksi

Parmarinen Leppävirran yksikön päällikkö arvioi, että sillä on "hyvät mahdollisuudet" päästä osille Royal Caribbean Cruises -varustamon jättitilauksesta.

telakkateollisuus
Meyerin Turun telakka.
Erityisesti laivatilaukset ovat piristäneet Suomen taloutta.Meyer

Turun telakan risteilijätilaukset luovat uskoa myös Leppävirralla laivojen palo-ovia valmistavalle Parmarine Oy:lle.

Tuoreimpana on varmistunut, että Meyer Turku rakentaa kaksi maailman suurimpiin kuuluvaa Icon-luokan risteilijää yhdysvaltalaiselle Royal Caribbean Cruises -varustamolle. Laivat valmistuvat vuosina 2022 ja 2024. Suurkaupan arvo saattaa olla jopa kaksi miljardia.

Parmarine on jo sopinut palo-ovitoimituksista kahdeksaan muuhun risteilijään, joita rakennetaan Meyerin Saksan ja Turun telakoilla. Ranskan STX-telakalta tulleiden ovitilausten ohella ne pitävät yhtiön tilauskannan hyvällä tasolla vuoteen 2019 saakka.

Vielä ei ole tiedossa, saako Parmarine Meyeriltä lisää tilauksia tuoreimpien kauppojen vuoksi, mutta mahdollisuudet ovat hyvät, sanoo yksikönpäällikkö Olli Valtonen Parmarinelta. Ovitoimitukset ajoittuisivat todennäköisesti vasta 2020-luvulle.

– Se antaa kuitenkin uskoa tulevaisuuteen. Voi tehdä suunnitelmia ja miettiä investointeja, Valtonen sanoo.

Parmarine tekee vuosittain noin 5 000 palo-ovea. Yksi risteilijätilaus voi tarkoittaa jopa 1 500 oven valmistusta Leppävirralla.

Parmarine työllistää reilut 50 ihmistä. Hyvä vire laivanrakennuksessa voi Valtosen mukaan tuoda tehtaalle jonkin verran lisätyöpaikkoja.

– Otamme aika harkiten uutta porukkaa. Emme kasvata tuotantokapasiteettia vain työntekijöitä lisäämällä vaan meidän on pakko ajatella myös toiminnan kehittämistä, sanoo yksikönpäällikkö Olli Valtonen.

Parmarinella on myös kylpyhuone-elementtejä valmistava tehdas Forssassa.