Puhdasta metaania tankkiin – Stormossenin biokaasun jalostuslaitos käyttöön

Pohjalaisten ruoantähteistä ja jätevedestä muhitetaan menovettä Stormossenin biokaasulaitoksella. Puhdasta metaania riittää tuhannen henkilöauton ja Vaasan bussiliikenteen tarpeisiin.

kaasuautot
Biokaasun iso säilytyskupu Stormossenin biokaasun jalostuslaitoksen edessä.
Ruoantähteistä syntynyt kaasu varastoidaan valtavassa kaasupallossa ennen puhdistusta biopolttoaineeksi.Jarkko Heikkinen / Yle

Kaasuautoilun edellytykset paranevat hyvää tahtia myös Pohjanmaalla. Tällä hetkellä tankkauspiste biokaasulle löytyy Jepualta ja Stormossenin alueelta Mustasaaresta. Ensi viikolla Kauhajoella avataan näillä näkymin uusin piste maatalousoppilaitoksen tuntumaan. Ja lisää on tulossa.

– Olemme keskustelleet KPO:n kanssa uuden tankkauspisteen avaamisesta Vaasan moottoritien varrella olevalle ABC:n huoltoasemalle ensi vuonna, kertoo Stormossenin toimitusjohtaja Leif Åkers.

Tähän saakka kaasuautoilu on ollut kohtuullisen helppoa vain eteläisessä Suomessa. Tampereen alapuolella tankkauspisteitä on kolmisenkymmentä.

Kaasuautoilu on polttoainekustannuksiltaan edullista. Kaasuntoimittajien laskelmien mukaan biokaasulla ajelee sadan kilometrin matkan kolmisen euroa halvemmalla kuin bensiinillä. Dieseliinkin jää reilun parin euron kaula.

Stormosseni biopolttoaineen jalostuslaitoksen käyttöönottojuhla
Stormossenin uusi biopolttoaineen jalostuslaitos tuottaa kaasua Vaasan kaupungin busseille ja tuhannen henkilöauton tarpeisiin.Jarkko Heikkinen / Yle

Kananmunaa, leivänkannikoita ja kahvipuruja

Näitä ja muita ruoantähteitä sekä vaasalaisten jätevesien lietettä mädätetään Stormossenin reaktoreissa. Syntynyt kaasu ajetaan laitoksen pihalla seisovaan jalostuslaitokseen. Siellä kaasusta poistetaan hiilidioksidi.

– Näin saatu puhdas metaanikaasu voidaan tankata kaasuautoon ja se toimii, valaisee prosessia markkinointivastaava Ira Kekarainen Stormossenilta.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä kertoi kaasulaitoksen käyttöönottotilaisuudessa, että hallitus tavoittelee 50 000 kaasuauton saamista liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä. Nyt teillä liikkuu reilut parituhatta kaasuautoa.

– Biokaasua voidaan tuottaa vaikka kuinka paljon. Mädätettävää ruokajätettä ja muuta syntyy koko ajan. Kyse on ainoastaan kysynnästä, markkinan synnystä. Vaasassa kaupunki synnytti kaasulle menekkiä ostamalla kaksitoista kaasubussia, kertoo Ira Kekarainen.

Ministeri Lintilän mukaan uusia biokaasuhankkeita on nyt vireillä seitsemän kappaletta. Niiden toteutuessa liikenteeseen tarkoitetun biokaasun tuotanto kolminkertaistuisi.