Vaatevienti vetää – Puupohjaisista tekstiileistä miljardien vientituote tulevaisuudessa?

Vaateala toivoisi Suomeen parempaa yhteishenkeä design-viennin vauhdittamiseksi.

talous
vaatteita henkarissa
Yle

Suomalaiset vaatevalmistajat myivät viime vuonna maailmalla 15 prosenttia enemmän vaatteita kuin vuotta aiemmin.

Vaatteiden vientibuumi johtuu lähinnä kolmesta syystä: skandinaavisuus on maailmalla muodissa, suomalaisten valmistajien kirkkaat värit houkuttelevat etenkin Aasiassa ja suomalaisilla on niin sanottua kylmäosaamista ulkoiluvaatteissa.

Vaatebisneksen kausivaihtelut ovat kuitenkin suuria. Esimerkiksi vuonna 2014 vientiliikevaihto pieneni liki 14 prosenttia, kun seuraavana vuonna kasvua oli kahdeksan prosenttia.

Alalla toivotaankin, että päättäjät ja koko yhteiskunta heräisivät näkemään designin mahdollisuudet, jotta menekistä tulee pysyvämpää.

– Suomessa on perinteisesti panostettu paljon insinööritieteisiin, teknologiayrityksiin ja cleantechiin. Ne ovat tärkeitä, mutta olisi hyvä nähdä, että on myös muita teollisuuden aloja, joihin kannattaa panostaa ja joissa meillä on myös vientipotentiaalia, Suomen Tekstiili & Muodin toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

Tanska nosti muodin tietoisesti viennin kärkeen

Auvinen nostaa esimerkiksi Tanskan. Siellä on muun muassa järjestetty vain muotiin keskittyviä vienninedistämismatkoja.

– Sieltä on lähdetty kaikki yhdessä viemään tanskalaista muotia eteenpäin, hän sanoo. Vaatteet ovatkin nyt yksi Tanskan suurimpia vientituotteita.

Myös Ruotsissa niin julkkikset kuin ministeritkin ovat esiintyneet sikäläisten brändien esilletuojina.

Vaateala toivoisi samanlaista yhteistyötä ja "tiimirakentamista" Suomeenkin, jotta suomalaisen suunnittelun menestys ulkomailla kasvaisi.

– Toivomme, että Suomi-muotia vietäisiin yhä enemmän eteenpäin ja että kaikki jotka tekevät bisnestä tai lähtevät ulkomaille miettisivät, että voisiko laittaa suomalaisen yrityksen tuotteita päälle, Auvinen sanoo.

Puuvillalle korvaaja Suomen metsistä

Vaatteiden pääraaka-aineen puuvillan hinta on noussut viime vuosina, ja samalla kuluttajat vaativat yhä ekologisempia tuotteita. Suomella olisi tarjota puuvillalle korvaaja, tutkimusprofessori Ali Harlin VTT:stä sanoo.

– Puuselluloosasta tehdyt teksiilit ovat tähän erinomainen vaihtoehto, Harlin sanoo. Suomessa on kehitteillä useampikin uusi tekstiilikuituja hyödyntävä teknologia (siirryt toiseen palveluun). Esimerkiksi Espoossa VTT käynnistelee puukuidusta tehtävien tekstiilien pilottilaitosta.

– On arvioitu että jopa viiden miljardin vuosivientituloista voisi olla kysymys.

Suomalaiset siirtyivät vaateostoksille urheiluliikkeisiin

Jos vienti nyt vetääkin, kotimaan myynti takkuaa.

Suomalaiset ostavat yhä suuremman osan vaatteistaan urheiluliikkeistä. Urheilukauppojen myynti kasvaa, mutta niiden myymälöissä suomalaiset tuotteet ovat vähemmistössä.

Toinen syy, miksi suomalaiset ostavat suomalaisia vaatteita vähemmän, on yleinen taloustilanne. Vaateostosten määrät noudattelevat hyvin tarkkaan taloussuhdanteita, mikä näkyy allaolevasta grafiikasta.

Tilastografiikka vaatteisiin käytetystä rahasta.
Yle Uutisgrafiikka