Haaste äideille: Kalaa syömällä voi ehkäistä vauvansa diabetesriskiä, mutta syömistä pitää toisaalta välttää

Noin joka kuudennella suomalaisella lapsella on kohonnut riski sairastua sokeritautiin.

diabetes
Vauva
Lehtikuva

Äidin kalan syöminen raskauden ja imetyksen aikana voi pienentää perinnölliseen riskiryhmään kuuluvien vauvojen vaaraa sairastua ykköstyypin diabetekseen myöhemmin lapsuudessa, ilmenee uudesta suomalaistutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun).

Aiemmissa tutkimuksissa on tehty havaintoja kalarasvojen mahdollisesta ehkäisevästä vaikutuksesta vanhemmilla lapsilla. Nyt kohteeksi otettiin vauvat, sillä diabeteksen esiaste alkaa usein kehittyä jo silloin.

Suomalaislapsista noin 15 prosentilla on kohonnut perinnöllinen riski sairastua tyypin 1 diabetekseen, mutta vain pieni osa heistä sairastuu.

Tutkimuksessa havaittiin, että riskiryhmään kuuluvilla lapsilla oli sitä pienempi todennäköisyys saada ykköstyypin diabeteksen esiaste, mitä enemmän heidän veressään oli kalaperäisiä rasvahappoja vauvaiässä.

Kalarasvat siirtyvät vauvaan

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja usean yliopiston tekemässä seurantatutkimuksessa todetaan, että kalarasvat varastoituvat vauvaan jo raskausaikana, ja siksi myös raskaudenaikainen kalan syöminen on tärkeää, tutkimuksesta kertovassa THL:n tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan.

Myös imetys suojasi vauvoja. Kun äiti syö imetysaikana kalaa, kalan hyödylliset rasvahapot siirtyvät rintamaidon kautta lapseen.

Tulokset ovat rohkaisevia, mutta tutkijat sanovat, että aihe tarvitsee vielä lisätutkimuksia. Halutaan muun muassa selvittää, mikä on imeväisten ruoan suotuisin rasvahappokoostumus lapsen terveyden kannalta.

Mikä sitten olisi äidin kannalta hyvä tai riittävä määrä kalaa, onkin kimurantti kysymys.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kalan syöntisuositukset (siirryt toiseen palveluun) antavat osviittaa. Evira suosittelee kalaa nautittavaksi säännöllisesti juuri muun muassa sen terveellisten rasvahappojen takia. Kala on erityisen hyvä n-3 rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde, suosituksissa todetaan.

Suosituksia ja rajoituksia

Kalaa pitäisi syödä ainakin kaksi kertaa viikossa ja eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen, sanotaan.

Mutta sitten iskevät rajoitukset.

Itämerestä, etenkin Pohjanlahdesta ja Suomenlahdesta pyydettyä lohta tai taimenta ja silakkaa syömällä voi altistua tavanomaista suuremmille määrille terveydelle haitallisia dioksiineja ja PCB-yhdisteitä.

Raskaana olevien ja imettävien äitien ei pitäisi syödä lainkaan haukea. Sisävesien ja meren hauissa voi olla metyylielohopeaa. Sisävesein kaloista kehotetaan muutenkin välttämään elohopeaa kerääviä petokaloja eli hauen lisäksi ahventa, kuhaa ja madetta.

Perkaamattomana yli 17 cm:n isoa silakkaa tai vaihtoehtoisesti Itämerestä pyydettyä lohta tai taimenta saisi syödä vain 1-2 kertaa kuukaudessa.

Pikkusilakat kelpaavat

On helpotuksiakin kala-annosviidakkoon.

Sisävesikalojen dioksiini- ja PCB-pitoisuudet ovat vähäisiä, ja muiden järvikalojen elohopeapitoisuudet pienempiä kuin hauen. Kasvatettu kala sisältää vain vähän dioksiineja ja PCB:tä, koska kalarehun laatua valvotaan. Näiden kanssa voi siis olla hieman rennompi.

Kannattaa muistaa myös, että fileoitu silakka on yleensä isosta silakasta ja sitä kannattaa välttää, mutta pikkusilakat ovat ihan syötäviä. Lisäksi jopa kolmasosan kalan rasvaan kertyneistä haitta-aineista voi poistaa nylkemällä kalasta nahka ennen ruoanvalmistusta.