Tuttu riesa: käteistä nostettava, mutta automaatin numerot kuluneet olemattomiin

Yli sata miljoonaa käteisnostoa pankkiautomaateista vuodessa. Silti automaatteja on entistä vähemmän ja lukuja naputellessa on välillä pääteltävä oikea numero, koska näppäimistö on niin kulunut.

pankkiautomaatit
Pankkiautomaatin näppäimistö.
Käteisautomaatilla asiointi hankaloituu, jos näppäimistön numeroista ei tahdo saada selvää.Marja-Liisa Kämppi / Yle

Jokainen käteistä nostanut suomalainen lienee törmännyt useammankin kerran automaattiin, jonka näppäimistö on niin kulunut, että numeroista näkyy vain osa tai oikea numero pitää päätellä viereisestä.

Toimittaja lähetti kuvan yhdestä tällaisesta, Joensuun keskustassa sijaitsevasta, käteisautomaatteja ylläpitävään Automatia Pankkiautomaatit Osakeyhtiöön Helsinkiin.

Miten selkeältä näppäimistö näyttää, palvelujohtaja Harri Pennanen Automatiasta?

– Se on todella siinä kunnossa, että se pitää vaihtaa tai uudelleen maalata ne numerot näkyviin, Pennanen myöntää.

Kuvasta hänkään ei erota, mitä alarivin näppäimissä pitäisi näkyä. Vastuu Otto-automaattien kunnosta on kuitenkin kiistaton.

– Automatia omistaa automaatit ja vastaa niiden toimivuudesta. Käytämme tietenkin asiansa osaavia arvokuljetus-, huolto- ja hoitoyhtiöitä, mutta vastuu on silti meidän, palvelujohtaja toteaa.

Vanhanmallisten automaattien ongelma

Pennasen mukaan numeroiden kuluminen on tietyn mallin ongelma.

– Näitä on vielä parisataa tällaista vanhemmantyyppistä automaattimallia, jossa tätä ongelmaa on esiintynyt. Ne ovat toistakymmentä vuotta vanhoja.

Pennasen mukaan ongelmallinen automaattimalli palvelee vuoteen 2020 ja sitten se vaihdetaan uuden malliseen.

Asiakkaat eivät kuulemma juurikaan tee valituksia kuluneista näppäimistöistä.

Pitää tietää, mitä näppäintä on painanut.

Harri Pennanen

– Yksi syy on ehkä se, että asiakas oppii näppäilyrutiinin ja lyö tietyn numerosarjan eikä varmasti edes kiinnitä huomiota, missä kunnossa se näppäimistö on, Pennanen arvelee.

Palvelujohtajan mukaan näppäimistöjä kyllä uusitaan, kun ongelma havaitaan.

– Tietenkin se on tietynlainen oikeusturva, että pitää tietää mitä näppäintä on painanut. Kyllä se ihan oleellinen asia, että ne pidetään kunnossa.

Pitäisi tarkistaa joka huoltokäynnillä

Automatian palvelujohtajan mukaan automaatit ovat kaikkiaan kiitettävässä kunnossa.

– Käytettävyys on pystytty pitämään erinomaisella tasolla. Käytettävyys oli alkuvuonna yli 99 prosenttia ympäri vuorokauden. Ikääntyneet laitteetkin ovat huoltamisen ansiosta hyvin toimintakuntoisia, Pennanen kehuu.

Mutta kuka näppäimistöjä sitten tarkistaa?

– Periaatteessa hoitaja velvoitetaan jokaisen automaattikäynnin yhteydessä käymään automaatin etupuolella tarkistamassa, että mitään ylimääräistä ei ole automaattiin kiinnitetty tai ei ole muutoin mitään poikkeavaa, palvelujohtaja kertoo.

Ei ole sellaista teknistä kriteeriä todeta, milloin näppäimistö on kulunut.

Harri Pennanen

Rahan täyttö automaattiin ei kuitenkaan takaa näppäimistön numeroiden kuntoa.

– Näppäimistön kuluminen on asteittain tapahtuva, siinä ei ole sellaista teknistä kriteeriä todeta, milloin näppäimistö on kulunut, Pennanen aprikoi.

Siitä hän ei ole varma, onko yhtiön oma ohjeistus näppäimistön kunnon seuraamisesta riittävän selkeä.

Kesällä automaattien puhdistuskierros

Palvelujohtaja Harri Pennanen lupaa, että kaikki Suomen Otto-automaatit käydään tulevan kesän aikana läpi.

– Niihin tehdään tällainen peruspuhdistus- ja siistintäoperaatio. Samalla tarkastetaan, jos on tämän tyyppisiä ongelmia näppäimistön kulumisessa, niin hoidetaan nekin kuntoon.

Kaikkiaan Suomessa on Otto-automaatteja jäljellä 1 400. Niistä noin 150 on myös talletusautomaatteja.

Käteistä nostetaan automaateista entistä harvemmin, mutta silti nostoja tehdään yli sata miljoonaa vuodessa. Kesällä ja joulukuussa ottojen määrä ylittää kymmenen miljoonaa kuukaudessa.

Suuntaus kuitenkin on, että mobiilimaksamisen välineet tekevät entistä enemmän tuloaan ja käteisen rahan käyttö laskee koko ajan.

– Automaattien määrä ei kuitenkaan Suomessa vähene suhteessa yhtä nopeasti kuin käteisen käyttö, käteisellä on oma käyttäjäkuntansa. Tämän vuoksi vanhimmat automaattimme korvataan vielä lähivuosina uusilla, palvelujohtaja Harri Pennanen Automatia Pankkiautomaatit -yhtiöstä lupaa.