Burnout on tuttua pelialalla, ja se johtuu osin odotusten ja todellisuuden ristiriidasta: "Osalla kuva liian ruusuinen"

Alalle hakeutuvista voi tulla yllätyksenä, kuinka rankkaa ja tarkkaa aikatauluttamista vaativaa työtä pelinkehittäminen on.

työuupumus
Käden varjo tieokonepelinäytön päällä.
Yksittäisiä onnistumisia on nähty esimerkiksi pelialalla.Yle

Työ viime vuosina kohisten nousseella pelialalla erottuu monella tapaa esimerkiksi perinteisestä konttorityöstä: yhden työtehtävän parissa vietetään vuosia, työajat ovat joustavia ja luovuuden rajoja venytetään alinomaan.

Tuoreesta otteestaan huolimatta peliala ei ole säästynyt yhdeltä muidenkin alojen raatajia nakertavalta vaivalta – burnout eli työuupumus (siirryt toiseen palveluun) on todellisuutta myös pelikehittäjien, -koodareiden, -graafikoiden sekä muiden alalla työskentelevien keskuudessa.

Uupumuksen merkit näkyvät alalla jo niinkin aikaisin kuin koulunpenkillä, vaikkakaan eivät niin vakavasti kuin varsinaisessa työelämässä. Pelikoulutusta Oulussa tarjoavan Oulu Game Labin (siirryt toiseen palveluun) Lab Master, tuttavallisemmin valmentaja Aki Latvamäki tunnistaa ongelman.

– Osalla on vaikeuksia pitää kiinni esimerkiksi riittävästä unirytmistä. On niin paljon intoa ja motivaatiota, että näiden asioiden huolenpito venyy.

Useita syitä uupumisriskiin

Latvamäen mukaan pelialaan sisäänvalettu uupumisen mahdollisuus onneksi tunnustetaan ja tiedostetaan alan sisällä laajalti.

– Meillä vierailleet pelialan ammattilaiset ovatkin kehottaneet meitä kiinnittämään huomiota myös jaksamisesta huolehtimiseen. Sen me myös teemme. Annamme opiskelijalle aina mahdollisuuden tauon pitämiseen. Opiskelun kun ei pidä olla yhtä rankkaa kuin työelämän, vaikka täällä työelämää ikään kuin testataankin.

Pelialan opiskelijoita Oulu game Labissa.
Timo Nykyri / Yle

Mitkä seikat sitten tekevät työstä sellaisen, että varomaton pelinkehittäjä saattaa huomata väsähtäneensä? Latvamäki löytää ainakin neljä selittävää tekijää:

– Pelialalla monelle tekijälle löytyy se "oma juttu". Sitten kun sitä pääsee tekemään niin se vie mukaansa. Toisaalta peliprojektit ovat laajoja, jolloin aikatauluttaminen on haastavaa.

Sitä vain haluaa tehdä täydellistä jälkeä. Sitten huomaa, että oho, kello onkin noin paljon.

Anna-Kristiina Taivaloja

– Monella kuva opiskelusta ja työstä pelialalla on ehkä hieman ruusuinen. Kuvitellaan että alalla pääsee pelailemaan pelejä, vaikka tämä on oikeasti aika rankkaa hommaa. Sanonkin usein, että kuvitelkaa, että pelaatte samaa peliä, samaa kohtaa tuosta pelistä kahdeksan tuntia päivästä etsien pelkästään virheitä siitä. Totta kai pelialalla osataan sitten pitää hauskaakin ja toimenkuvat ovat esimerkkiä paljon monipuolisempia, varsinkin Latvamäki muistuttaa.

Viimeinen syy piilee Latvamäen mukaan alan kovassa kilpailussa.

– Työpaikat ovat tiukassa, varsinkin ne unelmapaikat. Se on osasyy siihen että näyttämisen halu on kova ja näin uupumista voi syntyä.

Täydellisyys on ammattitauti

Edellä mainitussa opinahjossa pakertavat Arja Kuusela sekä Anna-Kristiina Taivaloja tunnistavat hekin mahdolliset uupumiseen johtavat riskitekijät.

Animaattoriksi tähtäävä Kuusela kertoo, että vaikka hän pitääkin kiinni hyvästä unirytmistä, ovat kouluprojektien palautusta edeltävät viikot haastavia.

Arja Kuusela
Arja Kuusela kertoo nukkuvansa riittävät yöunet kiireisestä opiskelurytmistä huolimatta.Timo Nykyri / Yle

Perfektionismi on vähän kuin ammattitauti.

Arja Kuusela

– Viimeiset viikot ovat stressintäyteisiä. Tekemistä riittää enemmän kuin aikaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että isoissa peliyhtiöissä tuotetta tehdään vuosia, täällä teemme käytännössä puolessa vuodessa tai vuodessa kokonaisen pelin.

Peligraafikoksi suuntaava Taivaloja tunnustaa tehneensä hommia yön pimeinä tunteinakin.

– Sitä vain haluaa tehdä täydellistä jälkeä. Sitten huomaa, että oho, kello onkin noin paljon, olisi varmaan voinut lopettaa vähän aikaisemmin.

– Perfektionismi on vähän kuin ammattitauti, Kuusela jatkaa.

Pitkäksi venähtävät työpäivät ovatkin nyt kitkemisen kohteena Oulu Game Labissa. Lab Master Latvamäki kertoo, että työajat pidetään kurissa niin sanotulla vastuullisella työnteolla.

– Eli muistetaan se aikataulutus pitää realistisena. Jos tulee ajatuksia kuuden päivän työviikosta, vuorostaan muistutetaan siitä, että jos työtä tekee uupumista vasten, sen joutuu maksamaan moninverroin takaisin. Se on aina jostakin pois.

Anna-Kristiina Taivaloja
Pelintekoon uppoutuu joskus niin kovin, että työpäivä venähtää yöhön, Anna-Kristiina Taivaloja toteaa.Timo Nykyri / Yle