Nokia säihkyy Suomen ykkösbrändinä – arvo paisui 56 prosentilla

Nokia on miltei 4,4 miljardilla eurollaan aivan omaa luokkaansa muihin suomalaisiin brändeihin verrattuna, kertoo brittiselvitys.

brändit
Nokia
Irene Stachon / Lehtikuva

Tietoliikenneyhtiö Nokia omistaa edelleen Suomen arvokkaimman brändin. Etumatka muihin on jopa kasvanut viime vuodesta huomattavasti, ilmenee konsulttiyhtiö Brand Financen selvityksestä.

Hisseistään tunnettu Kone piti kakkospaikkansa, ja kaupan alan Kesko kapusi neljänneltä sijalta kolmanneksi.

– Jotkut voivat yllättyä Nokian saavutuksesta ottaen huomioon yhtiön kamppailun älypuhelinten rintamalla. Nokian toipuminen onkin melkoinen menestystarina, sanoo Brand Financen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Temporal.

Brittiyhtiö arvioi Nokian brändin vajaan 4,4 miljardin euron arvoiseksi (viime vuonna 2,8 miljardia). Edelleen ollaan kaukana huippuajoista: vuonna 2008 Nokian lukema oli hulppeat 22,5 miljardia euroa, millä heltisi maailmanlaajuisesti yhdeksäs sija.

Suomalaisten brändien arvon kehitys viime vuosina.
Suomalaisten brändien arvon kehitys viime vuosina.Yle Uutisgrafiikka

Koneen brändi hinnoitellaan lähes 1,5 miljardiin euroon (viime vuonna 1,2 miljardia). Kärkikymmenikön lopuista brändeistä jokainen liikkuu joissakin sadoissa miljoonissa.

Suurin putoaja oli Valio. Brändin arvosta haihtui vuodessa neljännes, mikä on Brand Financen mukaan seurasta muun muassa Venäjän asettamista pakotteista, markkina-aseman väärinkäytöstä ja maailmanlaajuisesta maitotuotteiden ylitarjonnasta.

– Koko maitotalous kompuroi, mikä heijastuu myös Valioon, toteaa Temporal.

Ainoa tulokas vuoden 2017 top 10:ssä on Nokian Renkaat. Sen brändi on reilun 300 miljoonan euron arvoinen.

Vuonna 1996 perustettu Brand Finance on erikoistunut brändien arviointiin. Yhtiö toimii tällä hetkellä 20 maassa.

Suomen arvokkaimmat brändit 2017 (suluissa muutosprosentti ja edellisvuoden sijoitus)

  1. Nokia, 4 374 miljoonaa euroa (+56 %, 1.)
  2. Kone, 1 465 miljoonaa euroa (+23 %, 2.)
  3. Kesko, 880 miljoonaa euroa (-1 %, 4.)
  4. Elisa, 857 miljoonaa euroa (+17 %, 6.)
  5. If, 853 miljoonaa euroa (-13 %, 3.)
  6. Valio, 564 miljoonaa euroa (-24 %, 5.)
  7. Fortum, 533 miljoonaa euroa (+10 %, 8.)
  8. OP Yrityspankki, 431 miljoonaa euroa (+30 %, 10.)
  9. DNA, 338 miljoonaa euroa (-17 %, 9.)
  10. Nokian Renkaat, 306 miljoonaa euroa (uusi)

Lähde: Brand Finance